آش‌ها را دور نریزید

هر روزه در دنیایی که زندگی می‌کنیم جملات همسویی در مورد «رابطه و ارتباط» می‌شنویم. از رسانه‌های ارتباط جمعی که هر روز سعی دارند رابطه بین افراد را سهولت بخشند گرفته تا ایجاد رابطه و دوستی برای سهولت در به انجام رساندن پروژه و پرونده‌ای و حتی رابطه بین دوستان، همسران، والدین و فرزندان و… .
و نیز هر روزه در مورد رابطه‌ها و دوستی‌هایی که با بروز مشکلی از هم گسسته‌اند، می‌شنویم و نظاره‌گر آنها هستیم. طلاق‌ها، دوری‌ها، قهر کردن‌ها و…
رابطه در مشارکت و شناخت معنا می‌گیرد و کلام خداوند ما را به دوستی و محبت و ارتباط و مشارکت با یکدیگر فرا می‌خواند. مشارکتی که راس اول آن خداوند و پادشاهی او باشد. مشارکتی که حضور خداوند و رابطه با او مقدم بر هر چیز است و مشارکت کنندگان، اصل اول یعنی مشارکت و رابطه شخصی خود را با خداوند اولویت خود قرار می‌دهند.
اما، متاسفانه همه ما در جنگ‌های روحانی هستیم و بسیاری از روابط و دوستی‌ها هر روز به مرز گسستن و جدایی گام برمی‌دارد و این زهر جدایی، مدام زندگی و روابط ما را سمی و مسموم‌تر از گذشته به پیش می‌راند و چنان در این بدن و در این اتحاد ریشه می‌گیرد که سَمِ حاصل از آن، ایجاد رابطه را سردتر و مسموم‌تر می‌کند.
چطور این زهر و این مسمومیت‌ها که در رابطه‌ها و دوستی‌های ما شکل گرفته است را می‌توان سم زدایی کرد؟ شاید ترمیم یک رابطه دیگر از نظر ما و بر طبق منطق انسانی غیر ممکن باشد، اما خداوند برای ما پادزهری دارد که با پاشیدن آن در هر رابطه‌ای که مسموم شده، باعث حیات دوباره و بازگشت محبت و دوستی خواهد شد.
در کتاب دوم پادشاهان باب چهارم آیات 38 تا 41 روایتی از آش مسموم شده‌ای را می‌خوانیم. آشی که برای مشارکت انبیا یعنی قوم خداوند و مردان و زنانی که به یهوه ایمان داشتند شکل گرفت. این آش نمادی از رابطه و مشارکت است که با نادانی و بی‌حکمتی یک نفر مسموم شد و حال می‌تواند حیات دیگران و مشارکت را از هم بپاشد. تمثیلی از سمومی که وارد مشارکت‌ها و دوستی‌های ما می‌شود. اما الیشع با هدایت خداوند دستور می‌دهد تا آش را دور نریزند چرا که خواست و اراده خداوند برای مشارکت و اتحادهایی که در خداوند شکل گرفته‌اند این است که گسسته نشوند و حال پادزهر خداوند وارد این روایت می‌شود.
«آرد»؛ بله فقط با ریختن آرد در درون آش، دیگر جدایی و مرگ روحانی‌ای در کار نبود بلکه حیات بود و قوت و ادامه مشارکت و اتحاد. اما این پادزهر چیست؟ چرا آرد؟
این آرد سمبل و نماد چیست و چگونه می‌توانیم آن را در دوستی‌ها و مشارکت‌هایمان جاری سازیم.
همانطور که می‌دانیم عهد جدید و زندگی عیسی مسیح و شناخت او مکاشفه خاص خداوند است و جواب پرسش‌های ما در درون اناجیل پیوسته جاری است. اما پیش از پرداختن به آن کمی در مورد «آرد» تامل کنیم.
با شنیدن این کلمه به یاد چه چیز می‌افتید و چه چیزی در ذهن شما نقش می‌بندد؟ درست است، اولین تصویری که با این کلمه و دیدن آن در ذهن نقش می‌بندد «نان» است. آرد، عضو اصلی و ماده اساسی برای تهیه و ساخت نان است و وقتی با آب مخلوط و ورز داده می‌شود، با آتشی به نان و خوراک روزانه تبدیل می‌گردد و گرسنگی‌ها را برطرف می‌کند و حیات و قوت می‌بخشد تا بهتر ببینیم و بشنویم و بیاندیشیم. اما این آرد و این مواد اولیه‌ای که نان را شکل داد به چه معناست؟؟؟
در عهد جدید می‌خوانیم عیسی مسیح گفت: «من نان حیات هستم» و چند باب بعد در شام آخر و شبی که مسیح دستگیر شد تا ماموریت خود را بر روی صلیب به اتمام رساند می‌بینیم که «عیسی نان را گرفت و پس از شکرگزاری، پاره کرد و به شاگردان داد و فرمود: بگیرید، این است بدن من».
عیسی بدن خود و کار خود روی صلیب را به نان تشبیه می‌کند و به طور خاص می‌توان نان را نمادی از محبت خداوند بر آدمیان دانست که بر روی صلیب برای گناهان همه جهان مصلوب شد.
اما شالوده و ماده اصلی بدن مسیح که مصلوب شد چیست؟ آرد و بنیاد اساسی صلیب کجاست؟
بنیاد صلیب و بدن مسیح از محبت و ایثار و از خود گذشتگی و فداکاری نوید می‌دهد. آردی که می‌تواند زندگی‌ها و مشارکت‌ها و روابط گسسته‌ ما را دوباره به هم پیوند دهد همین است. با ایثار و فداکاری و محبت طرفین، با نفس خود را انکار کردن و صلیب را بر دوش کشیدن، با بخشش و گذشت قلبی و…
و اما این آرد با آب مخلوط شد تا نان را شکل دهد، آتش آن را به بار آوَرَد و نان را آماده و مهیا برای مصرف کند.
در کلام خداوند می‌دانیم که آب و آتش نمادی از روح خداوند و هدایت اوست. از خداوند بطلبیم تا با جاری کردن روح خود در ما تَرَک‌ها و شکاف‌هایی که در روابط به وجود آمده‌اند و مانند شکاف‌هایی که بر خاک بیابان بر اثر نبود آب به وجود آمده‌اند را دوباره به هم بپیوندد. وقتی این آب جاری شود شکاف‌ها رفته رفته محو می‌گردد و یک‌دست و یک‌پارچه و یک‌تن خواهند شد. باشد که هر روزه این آرد آسمانی را با هدایت روح خداوند و مشورت با او بر روابط و مشارکت‌هایمان بپاشیم و آتش او این نان را آماده سازد تا گرسنگی‌های روحانی‌مان برطرف شود و با قوت تازه و حیاتی جدید در مسیر این رودخانه جاری شده ادامه دهیم.
شکر برای کلام راستین خداوند و شکر برای این پادزهری که می‌توانیم در هر رابطه گسسته‌ای در خداوند بپاشیم.

برگرفته از کتاب
«آش‌ها را دور نریزید»

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

نهنگ عنبر
دلنوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست