آشنایی با روح‌القدس

نام کتاب: آشنایی با روح‌القدس

نویسنده: جان بیور

بیایید کتاب را تنها برای فهم ذهنی و عقلانی طوری‌که به سادگی فراموش شود نخوانیم، بلکه اجازه دهیم کلمات از طریق دعا و تفکر در قلبمان جای گیرد. ما برای درک و خواندن یک کتاب نیاز داریم که با قلبمان آن را گوش داده و بخوانیم. برای این کار ابتدا باید نیاز به روح‌القدس را در درونمان اعتراف کنیم و از او یاری بطلبیم تا با انسان درونی‌مان وارد گفتگو شود. زمانی که دست از اندیشیدن با فکر برداریم و از روح‌القدس یاری بگیریم قادر به درک آنچه خدا از ما می‌خواهد خواهیم شد. پس لازمه شروع هرکاری برای درک درست از آن، دعا میباشد تا آنچه که خدا از ما میخواهد را درک کنیم نه آنچه را که خود تصور داریم و دوست داریم بشنویم.

نویسنده در این کتاب، اشتیاق خدا را برای ما یادآور می‌شود. او چنین می‌گوید که: «بزرگترین اشتیاق خدا این می‌باشد که شما را از نزدیک بشناسد و شما نیز او را، خداوند از ما دعوت می‌کند تا برای گسترش ملکوت او در زمین با او همکاری کنیم.»

چنانکه پولس در افسسیان باب 2 آیه 10 می‌گوید: «زیرا ما ساخته دست او هستیم و خدا ما را در مسیح عیسی از نو آفریده است تا آن کارهای نیکویی را که او قبلا برای ما مقرر فرمود که انجام دهیم به جا آوریم.»

خداوند از ما نمیخواهد که فقط برای او خدمت کنیم، او میخواهد همراه با او خدمت کنیم. او میخواهد بهترین دوست ما و شریک هر لحظه از زندگیمان باشد.

جان می‌گوید: «هدف این کتاب این است که ما را با خود به سفری در درون آیات کتاب مقدس ببرد و شناخت شخصیت روح‌القدس را برای ما آسان‌تر نماید.»

در شرح فصل اول می‌خوانیم که چطور خداوند با هدایت خود، جان را ملزم کرد تا کتاب اعمال رسولان را برای تامل بیشتر بخواند، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که روی کتابی از کتاب مقدس تمرکز بیشتری کرده باشید، گویی که خداوند پیامی برای شما دارد. همچنین وعده شگفت انگیز خدا که محبت او از ما جدا نشدنی است را متذکر می‌شود. او ما را در این کتاب به مشارکت با روح‌القدس تشویق می‌کند و راه‌های آن را از تجربیات خودش و کتاب مقدس عنوان می‌کند.

داشتن رفاقت نزدیک با روح‌القدس بدان معناست که زمان‌هایی خواهد آمد که او به ما و قلب ما چیزهایی خواهد گفت که واقعاً نمی‌خواهیم بشنویم. برای اینکه بتوانیم با کسی صمیمی شویم باید شخصیت او را بشناسیم این شناخت به ما کمک می‌کند که معاشرت ما با وی بطور طبیعی افزایش یابد و در نتیجه صمیمیت ما با او وارد مرحله‌ای عمیق‌تر شود.

روح‌القدس روح حیات است، او همه چیز است که شامل تمام جوانب سلامتی، رشد، شادابی، نیرو، توان و قدرت می‌شود. هیچ سایه موتی در روح حیات نمی‌تواند کار کند، هیچ مرض و بیماری، هیچ درماندگی و خستگی، هیچ کهنگی و تباهی و هیچ شکلی از مرگ، به هیچ صورت در او دیده نمی‌شود؛ در چه قسمتی از زندگیتان احساس هرج و مرج و پوچی می‌کنید؟ در چه قسمتی احتیاج دارید که روح‌القدس در زندگی شما به زیبایی نظم و آزادی ایجاد کند؟ دعا کنید و از او بخواهید که برای شما آشکار کند. آیا از هرج و مرج در روند زندگیتان خسته شده‌اید؟ روح حیات می‌خواهد شما را، با نیروی خود تقویت بخشد. زمانی که به او وقت اختصاص می‌دهید و شروع به شناختن او می‌کنید، او شما را احیا می‌کند.

بدون روحالقدس زندگی مسیحی واقعا بیمعنا است، اما برای کسانی که مشارکت با او را میپذیرند، یک زندگی سرشار از هیجان انتظارشان را میکشد.

در «اعمال رسولان باب دهم» روایتی در مورد پطرس می‌بینیم که او هدایت الهی را دریافت می‌کند. خداوند به پطرس رویایی نشان می‌دهد و اراده خود را در آن برای گسترش نجات در میان امت‌ها آشکار می‌سازد. «و چون پطرس در رويا تفکر مي‌کرد، روح وي را گفت: اينک سه مرد تو را مي‌طلبند.»

آن مردان آمده بودند که پطرس را تا خانه یک یوزباشی غیر یهودی همراهی کنند جاییکه پطرس به عنوان یک یهودی وقف شده، هرگز در شرایط عادی به آنجا نمی‌رفت. برای همین روح‌القدس به طور واضح به او گفت: «بنگر! چند نفر برای ملاقات با تو آمده‌اند و در پایین منتظر تو هستند. از تو می‌خواهم که با آنها بروی.» روحالقدس امروز هم مشتاق است که در صمیمیت و نزدیکی با ما، ما را همراهی کند.

فراموش نکنید که اشتیاق روح‌القدس این است که دوست ما باشد.

«یعقوب 4 : 5» همچنین می‌گوید:

«آيا گمان داريد كه كتاب عبث ميگويد روحي كه او در ما ساكن كرده است، تا به غيرت بر ما اشتياق دارد؟ او در حد حسادت خواستار دریافت توجه و زمان ما است.»

یک لحظه فکر کنید روح‌القدس، خدا است، هیچ چیزی از او پنهان نیست. دانایی، حکمت و علم او بی‌حد و مرز است و او مشتاق است که خود را بر ما آشکار سازد. وقتی که به روح‌القدس احترام می‌گذاریم او خود را بر ما آشکار می‌سازد و در آن صورت است که ما از حضور عالی و مکاشفات بیشتر وی و چیزی که او آشکار می‌کند، لذت خواهیم برد.

جان به ما یادآور می‌شود که روح‌القدس همچنین روح قوت نیز خوانده می‌شود. او قادر مطلق است و به هیچ وجه ضعیف و ناتوان نیست. اما در عین حال او مهربان است و مسائل را عمیقا احساس می‌کند. او می‌تواند توسط کلمات یا اعمال شما غمگین شود. چه خداوند شگفت انگیزی! اگر درک کامل طبیعت روح‌القدس کاری دشوار برایتان است، مضطرب نشوید. جان میگوید: «باید همیشه به یاد داشته باشیم که شخصیت او را نمیتوانیم با درک انسانی خود محدود کنیم. با این وجود او وعده داده است که اگر به او نزدیک شویم، خود را بر ما آشکار میسازد.» عجب دعوتی..

او با بیانی زیبا و دلگرم کننده اضافه می‌کند که هیچ چیز و واقعا هیچ چیز، ارزشمندتر از حضور ملموس و پایدار خدا و امکان بودن او در کنار ما به عنوان همراه همیشگی وجود ندارد. از آنجایی که پدر و پسر در آسمان هستند، روح‌القدس بر زمین آمد که حضور خداوند را در ایمانداران و از طریق ایمانداران آشکار سازد. مقدس‌ترین و ضروری‌ترین کاری که در زندگی روحانیمان باید انجام دهیم، طلبیدن حضور خداوند است. و این به معنای دستیابی به لذتی دائمی، در مشارکت الهی با اوست.

بیایید لحظه‌ای به این موضوع فکر کنیم. چقدر حضور خدا در زندگی‌هایمان الزامی است؟ به راستی زندگی بدون او چگونه ممکن است؟

روح‌القدس «روح راستی» است که ما را به جمیع راستی‌ها هدایت می‌کند. نویسنده ما را تشویق می‌کند تا اگر جنبه‌ای از وجود مسیح و پدر هست که می‌خواهیم آن را درک کنیم و یا متنی از کلام که بخواهیم مفهوم آن را بفهمیم؛ دعا کنیم و از روح‌القدس بخواهیم که عمق حقیقت را در مورد این موارد برای ما آشکار و کاربرد آن را در زندگی‌هایمان بازگو کند.

خدای عظیم و خالق همه جهان از مولکول‌های میکروسکوپیک گرفته تا کهکشان‌های غول پیکر، تصمیم گرفته است که قلب شما را مسکن خود بسازد! بله به عنوان ایماندار همان روحی که عیسی را از مردگان برخیزانید، همان روح در شما نیز زندگی می‌کند همانطور که در «اول‌قرنتیان باب 3 آیه 16» می‌خوانیم: «آيا نمي‌دانيد كه هيكل خدا هستيد و روح خدا در شما ساكن است؟» رفاقت با روح‌القدس بسیار گرانبها است حضور پر جلال او به هر زمینه از زندگی ما معنا می‌بخشد.

با وجود اینکه روح‌القدس دارای قوت عظیمی است و عضوی از تثلیث مقدس می‌باشد، ولی حساس بوده و می‌تواند به راحتی محزون شود. اما چه چیزهایی باعث محزون شدن او می‌شود؟

شکی نیست که این شخصیت عالی با هر خصوصیتی که برخلاف فروتنی، صبوری، شکیبایی و محبت به یکدیگر است محزون می‌گردد. همچنین در «افسسیان 4:30» اشاره دارد که او را محزون نسازیم و کلید آن، داشتن و حفظ روحیه صداقت و اتحاد است. درحالیکه غرور و عدم خلوص باعث فلج شدن عمل روح‌القدس در ما می‌شود.

حال بیایید تا در حضور خداوند سکوت کنیم و از او بپرسیم: «آیا من کاری انجام می‌دهم که باعث محزون شدن تو شود؟» و سپس برای چیزهایی که برایمان آشکار می‌کند، توبه کرده و فیض او را برای راه رفتن در فروتنی و انجام کارهای خالصانه به جهت خشنود ساختن او، بپذیریم.

قدم به قدم این کتاب درسی تازه از شناخت روح‌القدس است که جان با بیان کلام خدا آن را به ما گوشزد می‌کند.

شما از روح‌القدس چه درکی دارید؟ جان اشاره می‌کند که ما نباید او را صرفاً به عنوان یک تأثیر و یک قدرت نگاه کنیم، آن وقت به اشتباه می‌گوییم: «من روح‌القدس بیشتری می‌خواهم»، اما ما باید روح‌القدس را به عنوان یک شخصیت عالی بشناسیم.

بیایید همیشه در تکاپوی درک این باشیم که چگونه میتوانیم خود را بیشتر تسلیم او کنیم و به او بالاترین اقتدار را بدهیم؛

 آنجاست که او خود را به ما میشناساند.

اگر این اشتیاق را در خود می‌بینید که روح‌القدس را بیشتر و بهتر بشناسید به شما توصیه می‌کنیم این کتاب را در مشارکت بخوانید و فعالیت‌هایی را که در انتهای هر فصل مشاهده می‌کنید در تامل انجام دهید. خبر هیجان انگیز این است که این سفری بی‌پایان است.

به یاد داشته باشید او وعده داده است که هرگز ما را ترک و رها نخواهد کرد، دوستی او به رایگان در دسترس ما قرار گرفته است آمین که مکاشفاتی بس عظیم از او دریافت کنید.

هدایت خدا با شما

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

چگونه از چشمان خود محافظت کنیم
صحنه زنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست