فورد در برابر فراری

شناسنامه فیلم:
فیلم «فورد در برابر فراری» ساخته «جیمز منگلد» است که از نویسندگان و تهیه‌کنندگان و کارگردانان موفق سینمای هالیوود بشمار می‌رود. جیمز که در مقام کارگردانی فیلم‌هایی همچون پلیس آباد (1997)، لوگان (2017)، پیاده‌روی خط (2005) و… را در کارنامه هنری خود داشته این بار نیز با ساخت این فیلم اثری پر مخاطب و قابل تامل را به نمایش گذاشته است. نقش آفرینی مت دیمون و کریستین بل به موثر بودن داستان این فیلم کمک شایانی کرده‌اند.

خلاصه فیلم:
راننده قدیمی و طراح اتومبیل موفقی بنام کارول (مت دمون) انتخاب می‌شود تا اتومبیل فوردی را طراحی و ارتقا دهد بلکه بتواند در مسابقه بیست و چهار ساعته بزرگ در مقابل اتومبیل فراری بایستد تا مقام اول مسابقه را از آن فورد کند.
کارول برای یافتن نقص‌ها و طراحی بی‌نقص خود به راننده صاحب نظری نیاز دارد که او را در این راه هدایت کند. بنابراین به سراغ کن میلز راننده پر حاشیه اما عاشق رانندگی و نخبه مسابقات می‌رود.
این تیم جدید با تلاش شبانه‌روزی و عشقی که با تمام قلب نسبت به یافتن نقص‌ها و ضعف‌های اتومبیل قدم برمی‌دارند موفق می‌شوند اتومبیلی را بسازند که با رانندگی میلز در جایگاه اول بایستد اما در این میان کارشکنی و حاشیه‌های ایجاد شده از سوی شرکت فورد ماجراهایی را برای رسیدن به خط پایان و این راننده رقم می‌زند.

بررسی فیلم:
فورد در برابر فراری، فیلمی تاثیرگذار و جذاب برای تماشاگر خود است. تماشا و دنبال کردن صحنه به صحنه فیلم بقدری قطاروار و جذاب است که کمتر مجال تنفس را به تماشاچی خود می‌دهد. کارول که در پی سانحه‌ای نمی‌تواند دیگر به رانندگی ادامه دهد به یک طراح اتومبیل تبدیل شده که تمامی عشق و جذابیت‌های در راه بودن و رانندگی را در پس این شغل جدید دفن کرده است و حال با جاه طلبی و برای انتقام جویی از رئیس فورد وارد فرصتی برای ارضای تمایل و عشق قدیمی خود می‌شود. میلز که با بی‌نظمی و اخلاق پرخاشگرانه از عشق رانندگی به دور افتاده بود در فرصت جدید وارد مرحله‌ای از ارضای قلب و روح رانندگی خود می‌شود.
در ادامه ماجرا می‌بینیم که میلز و کارول به این نتیجه می‌رسند که با نگه داشتن دور موتور اتومبیل بر روی هفت می‌توانند به هدف خود نزدیک شوند. دور موتور هفت جایی است که وزن اتومبیل و قدرت موتور در راستایی قرار می‌گیرند که بر روی فشار هوا سوار می‌شوند و در نتیجه فشار کمتری به موتور و بدنه اتومبیل و ترمزها خواهد آمد و همینطور تمرکز آنها از اطراف و کنار جاده برداشته می‌شود و متمرکز بر رانندگی و جاده خواهند شد. عدد هفت نشانه کاملیت و کامل بودن خداوند است و نمادی که در این فیلم عنوان می‌شود در تمامی فیلم تا به انتها به چشم می‌خورد.
میلز و کارول با وجود خیانت‌ها و ناملایمت‌های زندگی که از سوی نزدیکان و حتی سازندگان و رهبران فورد متحمل می‌شوند تصمیم می‌گیرند که با عشق به کار اصلی خود تا به انتها ادامه دهند. حتی با وجود اینکه از میلز خواسته می‌شود که حق اول شدن و بُرد خود را فدای جاه‌طلبی و هدف کارخانه فورد نماید او می‌پذیرد و در انجام آن از حق خود گذشته و اجازه می‌دهد که دیگری به جای او در جایگاه اول قرار بگیرد.
گویی نگاه نکردن به ناملایمات و رنج‌های این دنیا حتی خیانت‌ها همچون عملکرد خاص دور موتور وارد زندگی میلز نیز شده است. افکار و عملکردهای مغز او نیز گویی در این دور موتور تنظیم شده است و از میلز پرخاشگر راننده‌ای ملایم، قوی و فروتن ساخته است.
قرار داشتن او در پروسه ساخت و تبدیل اتومبیل خود او را نیز تبدیل کرده است و در فکر او دگرگونی را می‌بینیم به طوری که میلز قدیم را تماشاچی به یاد نخواهد آورد.
فشارهای مالی و اقتصادی و فشارهای روحی و برگرفته از سو استفاده‌های این دنیا و جاه‌طلبی‌ها دیگر بر میلز اثری ندارد بلکه وی با فروتنی تسلیم آنچه در قلب دارد می‌شود و عکس‌العمل او در مقابل این ناملایمات دگرگون و تبدیل شدن است.
در زمان تماشای این فیلم به سخنان و گفتگوی بین کارول و میلز بیشتر توجه کنید؛ تامل بر چگونگی تبدیل این افکار می‌تواند کلیدی برای شناخت بهتر عملکردمان باشد.
آمین که با همراه شدن با افکار و زمان‌های خدا هر روز میوه صبر او در ما بیشتر و بیشتر یافت شود و در طی کردن این جاده هر روزه بیشتر در او هدایت شویم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

پولس
هَتریک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست