نان لواش

مژده عیسی به دنیا آمد مژده منجی بشر آمد.

در این فصل نوید حضور خداوندی را می‌دهیم که تولد یافت و در بین ما زیست تا امروز ما در نام او قادر به رهایی از اسارت‌ها و گناهان و اشتباهات‌مان باشیم. در شام آخر عیسای مسیح نان را گرفت و به شاگردان داد و گفت این است بدن من و سپس نان را پاره کرده به آن‌ها داد.

امروز می‌خواهم دستور پخت نان به شکل بسیار ساده را با شما در میان بگذارم. می‌دانم برخی از درست کردن خمیر فراری هستند و این کار را بسیار خسته کننده و کسل کننده می‌دانند، اما امروز با من همراه شوید تا در چند دقیقه با هم چند نان لواش در تابه و بدون احتیاج به فر درست کنیم.

مواد لازم:

* آرد: ۵۰۰ گرم

* آب: ۳۰۰ گرم

* نمک: 8 گرم

* خمیر مایه خشک: 10 گرم

* روغن زیتون یا مایع: 2 قاشق غذاخوری

دستور تهیه:

* ابتدا دمای آب را با دمای محیط همسان می‌کنیم و در کاسه‌ای قرار می‌دهیم و روغن زیتون را به آن اضافه می‌کنیم.

* سپس در ظرفی نسبتاً بزرگ آرد و نمک و خمیر مایه را با هم مخلوط و آب و روغن را به آن‌ها اضافه کرده و شروع به ورز دادن می‌کنیم.

* اگر در چند ثانیه اول خمیر خشک یا خیس به نظر آمد به آن چیزی اضافه نکنید و به ورز دادن ادامه دهید.

* اگر احساس کردید هنوز به دستتان می‌چسبد خیلی کم به آن آرد اضافه کرده و مجدداً به عمل ورز ادامه دهید و همینطور درصورت خشک بودن کمی آب…

* حال زمانی که خمیر دیگر به دست نمی‌چسبد دقایق بیشتری ورز دهید تا خمیر صاف و یک‌دست شود. سپس به شباهت توپی بزرگ تبدیل کرده و از نقطه پایانی کاملاً جمع کنید تا هیچ سوراخی در خمیر نباشد تا عمل تخمیر به راحتی انجام شود.

* می‌توانید در همان کاسه خمیر را برای استراحت ترک کنید. فقط کمی خمیر را چرب کرده و با سلفون یا درب محکم روی آن را بپوشانید. در دمای اتاق بهترین تخمیر انجام می‌گیرد. (نیازی به گرم یا سرد کردن محیط نیست)

* حدود یک ساعت بعد که خمیر تقریباً ۲ تا ۳ برابر شد سطح کار و دستانمان را به آرد آغشته کرده و خمیر را به سطح منتقل می‌کنیم.

* چند ثانیه ورز می‌دهیم و پُف خمیر را می‌گیریم. حال خمیر را به توپ‌های ۱۰۰ گرمی تقسیم می‌کنیم. (وزن توپ‌های خمیر به اندازه تابه شما بستگی دارد)

* خمیرها را به نازک‌ترین حالت باز خواهیم کرد. (یکی از آن‌ها را امتحان کنید تا اندازه توپ‌ها مشخص شود؛ تقریباً بین ۶۰ تا ۱۰۰ گرم مناسب می‌باشد)

* تابه را روی شعله متوسط قرار داده اجازه می‌دهیم داغ شود. اصلاً از روغن استفاده نمی‌کنیم؛ حتی تابه را چرب هم نمی‌کنیم.

* حال توپ‌ها را تک‌به‌تک در سطح آغشته به آرد تا جایی که می‌توانید و به خمیر صدمه نمی‌زنید باز کرده سپس به درون تابه منتقل کنید.

* بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه کمی طلایی می‌شود. می‌توانید برگردانید و روی دیگر را نیز کمی حرارت دهید.

این است بدن مسیح که به خاطر ما بر روی صلیب رفت.

نوش جان

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

ایران
هنر در شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست