هنر در شهر

با سلام و دعای برکت به تک تک شما فرزندان عزیز خدا

کریسمس و تجسم عیسی مسیح ناجی بشر بر شما مبارک

آمین که در نور و سلامتی خداوند هر لحظه ساکن باشید و سالی پر از برکت را در او شروع کنید. اگر به خاطر داشته باشید در شماره پیشین مجله به «گالری هنر واشنگتن» اشاره‌ای داشتیم و این‌بار نیز به چند تابلوی دیگر در همین موزه نگاهی خواهیم انداخت.

اتهام یوسف بخاطر همسر فوتیفار

این اثر بر اساس باب ۳۹ کتاب پیدایش با رنگ روغن روی بوم در ابعاد 106 در 98  سانتیمتر در سال 1655 توسط «رامبراند» نقش می‌بندد. زمانی که همسر فوتیفار از یوسف می‌خواهد با او همبستر شود یوسف امتناع می‌ورزد و همسر فوتیفار جامه او را می‌گیرد و دوباره درخواست خود را تکرار می‌کند، پس یوسف از نزد او می‌گریزد و جامه او در دست همسر فوتیفار می‌ماند.

سپس همسر فوتیفار یوسف را متهم کرد که قصد هم‌خوابی با من را داشته است. همانطور که در تصویر می‌بینیم فوتیفار نیز خشمگین شده و تحت تاثیر سخنان همسرش قرار می‌گیرد و یوسف را به زندان می‌اندازد.

نقاش در اینجا چهره یوسف را به صورت دراماتیک به تصویر کشیده است؛ او تواضع و مطیع بودن یوسف را در حالت چهره و دستان یوسف به زیبایی به تصویر در آورده است و بالعکس چهره همسر فوتیفار که پر از ترس و استرس است. همینطور نشستن او در منتهی‌الیه چپ صندلی و با نهایت فاصله از همسر خود فوتیفار قابل توجه است که نشانی از اضطراب و همچنین فاصله‌ای که بین قلب او نسبت به همسرش است می‌باشد. مسیری تاریک که نقاش آن را در پس زمینه تصویر به زیبایی بیان داشته است.

اگر امروز دنیا به هر طریقی به ما تهمت ناروا می‌زند، بدانیم و بیاد آوریم که عدالت ما از جانب خدایی می‌باشد که برای نجات دادن ما یگانه پسر خود را فرستاد تا به محض ایمان آوردن به او عادل شمرده شویم. صلیب ما را به جایگاه آسمانی می‌رساند، مانند یوسفی که از زندان به بالاترین مقام پس از فرعون در مصر رسید.

قابل به ذکر است نسخه دیگر این نقاشی در موزه برلین می‌باشد.

تعمید عیسی به دست یحیی

این اثر توسط نقاش فرانسوی به نام «نیکولاس پوسِن» با رنگ روغن روی بوم در ابعاد 95 در 121 سانتیمتر در بین سال‌های ۱۶۴۱ تا ۱۶۴۲

بر اساس انجیل متی باب سوم به تصویر درآمد.

در حالیکه یحیی‌ تعمید دهنده مردم را به توبه از گناهان و تعمید دعوت می‌کرد و راه عیسی را هموار می‌ساخت، ناگاه در بین جمعیت عیسی آمد تا به دست او تعمید گیرد. بدین ترتیب پشگویی‌های انبیا به تحقق پیوست که او همان یگانه منجی عالم می‌باشد. همانطور که در تصویر می‌بینیم کبوتری به نشانه‌ی روح‌القدس سمت عیسی می‌آید و چهره‌هایی که از ترس سر خود را به زیر افکنده و جامه‌های خود را می‌درند و مردی که دست خود را به آسمان دراز کرده زیرا که صدایی از آسمان آمد که این است پسر محبوب من که از او خشنودم.

در تپه پشت سر عده‌ای بی تفاوت به این واقعه در حالت دراز کشیده هستند و دو نفر که در جاده پشت تپه در حال دور شدن و محو گشتن از این واقعه مهم؛ چه بسیار زمان‌ها یحیی‌های زندگی به سراغ ما آمده‌اند و ما بی تفاوت نسبت به هموار ساختن مسیر پادشاهی خدا در قلب و زندگی‌مان به آنها پشت کردیم و دور شدیم. بیایید امروز اگر صدای او را از هر طریقی می‌شنویم که ما را به سمت خود فرا می‌خواند قلب‌های خود را سخت نسازیم و بگذاریم پادشاهی او در زندگی ما بشود.

درخت سرسبزی که مرکز تصویر می‌بینیم نشان از بوی سرسبزی و حیات و زندگی تازه در مسیح است. ردای قرمز نیز نشانه خون عیسی مسیح می‌باشد که برای گناهان ما بر روی صلیب ریخته شد.

این تابلو یکی از تابلوهای هفت گانه نیکولاس می‌باشد.

ستایش عیسی توسط شبانان

این اثر زیبا که تصویر بدنیا آمدن مسیح را به ما نشان می‌دهد بر اساس باب دوم انجیل لوقا در سال ۱۵۰۰ توسط «جورجونه» نقاش ایتالیایی خلق شد.

شبانان اولین کسانی بودند که بوسیله فرشته متوجه تولد مسیح شدند. فرشته خداوند بر آنها ظاهر شده و پیغامی بس شادی‌بخش به آنان داد. اینک در شهر داوود نجات دهنده‌ای برای شما بدنیا آمده است، و نشانه آن کودکی در آخور خوابیده می‌باشد؛ آری این نقشه خداوند برای نجات انسان گناهکار بود.

نقاش توجه ما را به آبادی که سمت چپ تصویر است جلب می‌کند در حالیکه عیسی در آخوری بدنیا آمد، آخوری که نقاش با به تصویر کشیدن حیوانات آن را نمایان ساخته است. در بالای سر عیسی گویی فرشتگانی را می‌بینیم که خداوند را ستایش می‌کنند و شبانان نیز به نشانه احترام و پرستش کلاه‌های خود را از سرشان به در آوردند. یوسف و مریم نیز در حال پرستش خداوند هستند؛ گویی در تعمق و فکر کردن به آنچه که در ابتدا به آنها وعده داده شده بود به سر می‌برند، و حال هر روزه نشانه‌ها و تاییدیه‌های بیشتری نسبت به آنکه این کودک کیست دریافت می‌کنند. آری او عمانوئیل است، همان نجات دهنده که امروز با ماست.

خبر خوش و مژده‌ای بس عظیم امروز برای تک تک ما این است! سال‌های قبل در چنین روزی خداوند محبت خود را به بشر اینگونه ثابت کرد؛ او یگانه فرزند خود عیسی مسیح را به جهان فرستاد تا هر که به او ایمان آورد هلاک نگردد بلکه حیات جاودان یابد. به راستی که او تنها راه نجات ما می‌باشد.

تابلوی بعد نیز اثری دیگر از همین نقاش می‌باشد که ملاقات مجوسی‌ها با کودک را به نوعی دیگر ترسیم کرده است. امیدوارم از تماشای این آثار زیبا نه تنها لذت ببرید بلکه با تامل به آنان به عمق قلب و هدف خدا نسبت به زندگی انسان پی ببرید. چراکه با تولد خداوند در جسم بشری این مهم برای انسان آشکار گشته است.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

گرینچ
یک باید!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست