فواید و مضرات ادویه‌جات

درودی دوباره به همراهان اسمیرنایی.

مبحث فواید و مضرات ادویه‌جات را که در شماره ۴۵ مجله به آن پرداختیم در این شماره با هم ادامه خواهیم داد.

فلفل سیاه

فلفل سیاه بومی جنوب هند محسوب می‌شود. طبع این فلفل گرم و خشک است؛ فلفل سیاه به عنوان ادویه و چاشنی استفاده می‌شود؛ گیاهی بالارونده که دارای ریشه‌های ساقه خیز و کوتاه می‌باشد و در رنگ‌های متنوعی چون قرمز، سبز، زرد و نارنجی می‌باشد که این دانه‌های فلفل بعد از خشک شدن و ساییده شدن در رنگ‌های سیاه سفید و سرخ عرضه می‌شود، که برای خوش‌طعم کردن غذا از آن استفاده می‌شود. فلفل سیاه غذا را کامل می‌کند و با پوشش دادن گوشت‌ها و استیک قبل از پخت به آن مزه می‌دهد و یا برای یک سالاد خوشمزه می‌توان از چاشنی ترکیب فلفل سیاه با آب لیمو، نمک و روغن زیتون استفاده کرد. این فلفل که طعم سوزنده و تندی دارد یک گیاه دارویی خوراکی با فواید بسیاری محسوب می‌شود؛ آنتی اکسیدان مفید است و مانع از آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شود که باعث پیشگیری سرطان، ناراحتی کبدی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود؛ می‌توان گفت این ادویه یک منبع عالی از منیزیم، آهن و فیبر و ویتامینk  است. همچنین حاوی روغن ضروری به نام پیپرین است که در هنگام آروماتراپی، برای کاهش درد عضلات، مسائل گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلفل سیاه همچنین دارای خواص ضد باکتری، آنتی اکسیدانی، تقویت کننده سیستم ایمنی و کاهش تب است و برای سرماخوردگی سینوزیت، و گرفتگی بینی نیز موثر می‌باشد. همچنین در درمان سرفه نیز تاثیرگذار است می‌توانید یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه را با یک قاشق شکر در آب گرم مخلوط کنید و بعد از دم کشیدن به اندازه نیاز مصرف کنید. این فلفل ضدنفخ می‌باشد و به درمان نفخ شکم کمک می‌کند و باعث از بین رفتن باکتری عامل آن می‌شود. همچنین می‌توان به خاصیت ضد افسردگی اشاره کرد فلفل سیاه با ترکیبات موجودی که دارد در کاهش خستگی افسردگی و روحی مفید می‌باشد، پیپرین ماده موجود در فلفل سیاه افسردگی را با کاهش اختلالات عصبی از بین می‌برد. با این همه مصرف فلفل سیاه به همه افراد توصیه نمی‌شود که در اینجا به چند نمونه اشاره کرده‌ایم.

* خوردن فلفل سیاه برای بیمارانی که تنگی نفس دارند و مشکل آسم دارند مضر می‌باشد.

* خانوم‌های باردار و شیرده نباید از فلفل استفاده کنند.

* مصرف فلفل سیاه برای بیماری‌هایی چون دستگاه گوارش، بواسیر، سل، کلیه، و کسانی که کم خونی دارند توصیه نمی‌شود.

پودرکاری

پودرکاری ترکیبی از ادویه‌جاتی محبوب می‌باشد که دارای چندین مزیت ارزشمند سلامتی از جمله پیشگیری از سرطان، حفاظت در برابر بیماری‌های قلبی و آلزایمر و همچنین درد و التهاب است. همچنین سلامتی استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد، ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ترکیب ادویه‌ها در پودرکاری می‌تواند آنتی اکسیدان‌های قدرتمند شما را تأمین کند. این مخلوط ادویه‌جات می‌تواند به بهبود دستگاه گوارش و بهبود سلامت روده کمک کند. افزودن پودرکاری به رژیم غذایی باعث هضم بهتر مواد غذایی می‌شود و تعداد باکتری های خوب روده شما را افزایش خواهد داد. پودرکاری از ترکیبات بی‌شماری تشکیل شده است و بسته به هر منطقه‌های جهان می‌تواند متفاوت باشد. رایج‌ترین و سنتی‌ترین ترکیبات موجود در پودرکاری، گشنیز، ریحان شیرین، زیره، زردچوبه، هل و فلفل قرمز است. برخی از ترکیبات دیگر که گاه بسته به دستور‌العمل به آن اضافه می‌شوند، زنجبیل، تخم رازیانه، دارچین، سیر و خردل هستند. مواد تشکیل دهنده موجود در پودرکاری هم انتخابی از ویتامین‌ها و هم مواد معدنی انواع مختلفی از مزایای سلامتی را به شما ارائه می‌دهد. کاری برای اولین بار در قرن 19 و 20 هنگامی که توسط بازدیدکنندگان استعمار در شرق کشف شد محبوبیت پیدا کرد. تا اواسط قرن بیستم، غذاهای هندی در سطح جهان گسترده و رایج شد.

بنا بر ژورنال تغذیه بیوشیمیایی و مطالعاتی که در سال 2012 انجام شد مبنا بر این است که کورکومینِ موجود در پودرکاری، یک عامل بالقوه است که می‌تواند در برابر گلیوبلاستوما که نوعی تهاجمی از سرطان است که از مغز شروع می‌شود یاری کند. تحقیقات توسط دکتر Ademola A. Oyagbemi  انجام و در مجله پیشگیری از سرطان در اقیانوس آرام آسیا منتشر شده است. مبنا بر این بوده که پودر کاری دارای خاصیت ضد سرطان‌زایی است و از نظر سرطان نتایج امیدوار کننده‌ای را نشان می‌دهد.

همینطور یکی دیگر از خواص پودرکاری فعالیت ضد باکتری می‌باشد؛ یک عنصر مفید نهایی که در اکثر پودرهای کاری موجود در سرتاسر جهان یافت می‌شود گشنیز است، که دارای یک تحقیق خوب برای مقابله باعفونت‌های باکتریایی، و سایر عفونت‌های روده‌ای است که به شدت آسیب دیده است. بنابراین، خوردن مقدار سالم پودرکاری، می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را افزایش داده و سیستم ایمنی بدن را در دفاع از عوامل باکتریایی نیز قوی کند.

پودر کاری ضد انعقاد خون می‌باشد. اگر دارای خونی رقیق هستید باید قبل از مصرف این ادویه با پزشک‌تان مشورت کنید تا دچار خطراتی مانند خونریزی طولانی نشوید.

همچنین در برخی از تحقیقات اینطور نشان داده شده که پودرکاری سبب افزایش انقباضات کیسه صفرا می‌شود. پس در چنین شرایطی در مصرف پودرکاری دقت داشته باشید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

شیرینی دانمارکی
مفهوم ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست