درودی دیگر بر عزیزان مجله اسمیرنا.

بسیار خوشبختیم که مهیا شد این‌بار نیز در خدمت شما هنر دوستان عزیز به بررسی آثاری از نقاشان و هنرمندان برجسته جهان بپردازیم و با هم گذری بر تاریخ هنر در کلیسا داشته باشیم.

این‌بار به آثار مهم‌ترین نقاش و هنرمند رمانتیسیسم فرانسوی یعنی فردیناند ویکتور اوژن دولاکرا بپردازیم. او در سال 1798 میلادی در فرانسه متولد شد و در سال 1836 دیده از جهان بربست. او معتقد بود که رنگ و خلاقیت نقش بسزایی در خلق اثر ایفا می‌کنند و مهمترین عناصر زیبایی‌ها هستند.

او که در دانشگاه ملی هنر در پاریس هنر می‌آموخت در سال 1832 برای تجربه بدست آوردن رنگ بندی جدید و متنوع راهی سفری سخت به آفریقا شد. پژوهش‌های او در زمینه رنگ آمیزی سال‌هاست که در دانشکده‌های دنیا تدریس می‌شود و ایشان را در خلق و رنگ آمیزی صاحب سبک می‌دانند.

در زیر به بررسی آثاری که از او به یادگار مانده است خواهیم پرداخت.

سامری نیکو: در سال 1849 رنگ روغن بر بوم باعث خلق رنگ‌های زیبایی در تصویر شد. برگرفته از کتاب لوقا فصل دهم آیات 32 و 33 که عیسی برای درک مفهوم همسایه از سامری نیکو مثلی می‌آورد.

آیاتی که محبت به یکدیگر و چگونگی آن را به تصویر می‌کشد و بدون قضاوت و محکومیت محبت سامری به مرد دزد زده نمایان می‌شود. سامری نیکو بدون اینکه علت زخمی شدن و درد و بیچارگی مرد زخمی را بداند به او کمک می‌کند و او را تیمار می‌کند و به صومعه سرا می‌رساند و او را برای مداوا به آن‌ها می‌سپارد.

این اثر توسط یک کلکسیونر شخصی خریداری شد و سال‌هاست که متاسفانه در معرض دید عموم قرار ندارد.

ضعف و ناتوانی و نیاز به کمک در رنگ‌بندی مرد زخمی چنان پر محتواست که حس همدردی را بدون قضاوت به طرف او می‌برد و از طرفی نوع استفاده از رنگ‌های تیره در ایجاد سایه‌ها نیز برای ابراز تلاش سامری نیکو و بدوش کشیدن مرد زخمی توسط او را بخوبی جلوه‌گر است.

طوفان در دریای جلیل: محصول 1854 میلادی از انجیل مرقس فصل 4 آیه 37. عیسی در قایق شاگردان بخواب رفته و کاری برای انجام ندارد و طوفان و امواج شروع می‌شود و شاگردان توجه‌شان بر عیسی رفته و او را که تنها راه نجات هست بیدار می‌کنند تا به دریا و طوفان دستور دهد و اطاعت شود.

چقدر بسیار زمان‌هایی است که ما با بی‌توجهی به خداوندمان که همواره با ما و در ماست او را در زندگی بکار نمی‌بریم و مشورتی نمی‌کنیم، بلکه در پی راه‌ها و طریق‌های خود می‌کوشیم تا با تلاش انسانی به خواسته‌هایمان دست یابیم و اینجاست که طوفان‌ها و حملات در پی غرق کردنمان خواهند آمد. آمین که عیسی در قایق‌های زندگی‌مان همواره بیدار و قابل رویت باشد.

ترکیب‌بندی رنگ‌ها در اوج طوفان تضادی بسیار زیبا را رقم زده است و رنگ‌بندی آرامش عیسی را به وضوح بر خلاف موضوع اثر جلوه‌گر است.

این اثر در موزه والتر در شهر بالتیمور در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

پی‌یِتا: اثری در سال 1798 تا 1863 که در کلیسا به تصویر کشیده شد. تصور مرگ عیسی که از روی صلیب در دامان مریم مادر او قرار می‌گیرد و درد و رنج عیسی که جان خود را تسلیم کرده است. رنگ بندی بی‌نظیر این اثر رنج و زخم‌ها را به وضوح قابل لمس و زنده نمایان می‌کند.

این اثر در موزه ملی شهر سلو نگهداری می‌شود، ولی متاسفانه بر اثر گذشت زمان صدمات جدی به رنگ‌های این اثر نشسته است ولی تماشای آن هنوز پر از احساس و کاملاً قابل لمس برای هنر دوستان است.

مسیح بر صلیب: اثری که در سال 1846 بر اساس انجیل لوقا فصل 23 آیه 33 توسط این هنرمند خلاق نقش بست. مسیح بر صلیب کشیده شده با زخم‌ها و میخ‌های دست و پایش، در مقابل ابراز قدرت افسر رومی که بر پشت این صلیب سوار بر اسب است تضاد بی‌نظیری را جلوه داده است. تماشای این اثر در اوج قدرت و ظلمت آسمان بطرز اعجاب انگیزی حس قدرت در مسیح را متضاد بر اصل موضوع به بیننده خود القا می‌کند.

این اثر نیز در موزه والتر در شهر بالتیمور نگهداری می‌شود.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

مجله فرهنگ و هنر شماره 81
مریم(مادر عیسی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست