درودی بیکران بر همراهان مجله اسمیرنا.

متشکریم که با ما در این خدمت همراه هستید و از اینکه در مورد موضوعات و مطالب این مجله با دوستان و نزدیکانتان به گفتگو می‌نشینید باعث دلگرمی ما گشته‌اید.

این شماره به زندگی و آثار هنرمندی دیگر خواهیم پرداخت، با ما همراه شوید.

بارتولوموس برینبرگ (Bartholomeus Breenbergh) هنرمندی که در سال‌های 1598 تا 1657 می‌زیست و آثار او تا به امروز زنده و تاثیرگزار هستند.

بارتولوموس نقاش و طراح هلندی الاصل که در دونتر متولد شد. او در سال 1619 به رم سفر کرد و تحت تاثیر آثار نقاشان بزرگ ایتالیایی او را برای سال‌های بعد در رم ساکن کرد.

در سال 1639 بخاطر رسیدن به عشق زندگی‌اش در آمستردام مستقر شد و آثار بسیار زیبایی با موضوع عشق و ازدواج منتشر کرد ولی علاقه او به مناظر کلاسیک و آثار تاریخی و همچنین موضوعات کتاب مقدس بود و توانست در لیست نقاشان برتر ایتالیا و هلند قرار گیرد.

در زیر به چند نمونه از آثار او خواهیم پرداخت.

ایلیا و بیوه زن صرفه: در سال 1630 میلادی این اثر بر مبنای کتاب اول پادشاهان باب 17 آیه 10 شکل گرفت. در این باب خداوند ایلیای نبی را به روستایی بنام صرفه هدایت می‌کند تا در زمان قحطی در آنجا بماند. ایلیا طبق دستور خداوند از بیوه زن تقاضای نان می‌کند و بیوه زن اطاعت کرده و آخرین خوراک خود و فرزندش را به ایلیا می‌دهد و بواسطه این اطاعت تا پایان قحطی آرد و روغن از کوزه بیوه زن تمام نمی‌شود. آمین که هر یک از ما بیاد آوریم که خداوند به فکر فرزندانش است و اگر از او بطلبیم او ما را از هر قحطی و سختی عبور خواهد داد.

این اثر رنگ روغن ایلیا را در بیرون روستا و لحظه ملاقات با بیوه زن به تصویر می‌کشد. بیابان و رنگ بندی این اثر کاملاً حس قحطی و خشک‌سالی را به تماشاچی منتقل می‌کند.

کشتی گرفتن یعقوب و فرشته: در سال 1639 بر اساس کتاب پیدایش باب 32 آیه 24 اثری به این نام خلق شد. یعقوب که پس از فریب پدر و برادر خود در حال فرار به نزد دایی خود است در بین راه تا به صبح با فرشته خداوند کشتی می‌گیرد که نشان از پافشاری او برای  بخشش است و در آخر می‌گوید تا مرا برکت ندهی نمی‌گذارم از نزد من بروی. پافشاری یعقوب در دعا و ثابت قدمی او در گرفتن بخشش و برکت خداوند ما را در استواری در دعا و شفاعت‌ها تشویق می‌کند.

این اثر در دو طرف، یکی راه تاریکی و در طرف دیگر نور و حیات را به تصویر دارد و در این میان، چسبیدن و ملاقات با خداوند و گرفتن برکت. این اثر زیبا در آمستردام و در موزه ریکس نگهداری می‌شود و در معرض تماشای علاقه‌مندان است.

بلعام و الاغش: اثری که بر اساس کتاب اعداد باب 22 آیه 27 در سال 1634 شکل گرفت. بلعام که در پی سفر به سوی دشمنان قوم خداوند و طلبیدن برکت برای آن‌ها و لعنت قوم بود توسط الاغ خود و نافرمانی این الاغ از حضور فرشته خداوند مطلع می‌گردد که با شمشیر آتشین انتظار بلعام را می‌کشد.

اطاعت از فرامین خداوند و کلام او ما را از لعنت‌ها دور خواهد ساخت و حیات و تازگی را در زندگی ما جاری خواهد کرد. این اثر  بصورت ابعاد بزرگ خلق شد و تا به امروز در موزه بین المللی توکیو، ژاپن در معرض دید هنر دوستان قرار دارد.

سنگسار کردن استیفان: اثری در سال 1632 بر مبنای کتاب اعمال رسولان باب 7 آیه 58 شکل گرفت. استیفان که کلام خداوند و پادشاهی او را موعظه می‌کرد توسط یهودیان سنگسار شد و اولین شهید مسیحیت نام گرفت. این اثر در موزه پل گتی در شهر لوس آنجلس نگهداری می‌شود.

باز کردن انبار ذرت و غله بر روی مردم توسط یوسف: یوسف که خداوند او را از قحطی بی‌سابقه‌ای آگاه کرده بود پس از انبار کردن غله در زمان این قحطی درب سیلوها را بر روی مردم می‌گشاید. خداوند در زمان سختی‌ها فرزندانش را مراقبت می‌کند تا از این دریاها و قحطی‌ها به سلامت عبور کنند.

این اثر در موسسه باربر در انگلستان، بیرمینگهام نگهداری می‌شود.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

استان قم
استر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست