باروری و سبک زندگی

«زیرا باطن مرا تو آفریدی، تو مرا در رحم مادرم در هم تنیدی، تو را می­ستایم، زیرا عجیب و مهیب ساخته شده­ام.» )مزامیر ۱۳۹ آیه ۱۳،۱۴(

باروری و سبک زندگی

آیا برای ورود یک مهمان کوچولو به محیط زندگی خود آماده هستید؟

آیا تغییرات در وضع ظاهری و درونی خودتان را می­پذیرید؟

قبل از بارداری اطمینان حاصل کنید که با پزشک خود در مورد مشکلات سلامتی که اکنون یا در گذشته داشته­اید صحبت کنید به عنوان مثال برخی از داروهایی که برای درمان رفع مشکلات استفاده می­شدند در صورت مصرف در دوران بارداری می‌تواند مضر باشد؛ اگر مشکلات بهداشتی کنترل شده باشد و از مراقبت­های دوران بارداری خوبی برخوردار باشید به احتمال زیاد یک کودک سالم و طبیعی خواهید داشت.

شایع­ترین علل مستقیم آسیب و مرگ مادر از دست دادن بیش از حد خون، عفونت، فشار خون بالا، سقط جنین و انسداد زایمان و همچنین دلایل غیر مستقیم مانند کم خونی، مالاریا، بیماری­های قلبی است. بسیار مهم است که قبل و حین بارداری از مراقبت­های بهداشتی استفاده کنید تا خطر عوارض بارداری کاهش یابد.

اولین باری که نوزاد تازه متولد شده درآغوش مادرش قرار می­گیرد لحظه شادی است­، شادی که هر مادرتازه نفسی باید حق تجربه آن را داشته باشد. اما برای بسیاری از زنان باردار در سراسر جهان این خاطره هرگز ایجاد نخواهد شد. بدون مراقبت مناسب، مادر شدن می‌تواند اتفاقی استرس‌زا و در بدترین موارد غم­انگیز باشد.

تاثیرات مادر بر جنین:

متخصصین معتقدند برای داشتن فرزند سالم و طبیعی پدر مادر باید علاوه بر وضعیت تغذیه خود در سبک زندگی خود نیز تغییراتی بدهند و از عادت گذشته خود دوری کنند. بعضی خوراکی­ها و مواد غذایی که مواد نگهدارنده دارند باید حدالامکان از مصرف آنها پرهیز کرد. باید از مصرف سیگار و مشروبات الکلی پرهیز کرد. باید از مصرف چربی­ها که باعث چاقی و مشکلات مغزی و یا انواع بیماری­ها در نوزادان می­شود اجتناب کرد، همچنین از سوسیس وکالباس و لبنیات پرچرب به دلیل داشتن هورمون وآنتی بیوتیک­ها که در طیور استفاده می­شود یا حتی گوشت گوسفند به دلیل چربی بالا باید حدالامکان محدود شود. همینطور از امواج مغناطیسی دوری کنید.

از انواع شوینده­های قوی و سفید کننده­ها یا جرم گیرهای قوی و حتی انواع خوشبو کننده­ها، زیرا بخارات حاصل از استنشاق آنها می­تواند خطرناک باشد و باعث آسم برای کودکان شما شود و حتی ممکن است بر هورمون­ها تاثیر گذار باشد.

سبک زندگی سلامتی را تحت تاثیر خود قرار می­دهد، گذشته از تغذیه مادران، نقش مهمی از نظر فکری و جسمی برای داشتن یک جامعه سالم دارند وقتی مادر آرامش روحی، فکری داشته باشد کودک درون مادر نیز دوران آرامش بخشی را خواهد گذراند و طبیعتاً نوزادی که به دنیا خواهد آمد نوزادی سالم خواهد بود. روابط خانوادگی، روابط دوستانه، وجود کودکان دیگر در خانه همگی در دوران بارداری تاثیرگذار خواهند بود.

 تغییرات از نظر ظاهری

حتی از نظر ظاهری، تغییر ظاهر مادر و حتی ترک خوردن پوست شکم و پاها به علت بزرگ شدن شکم از نظر روحی مادر را نگران کرده و این نگرانی روی جنین تاثیر گذار خواهد بود. کودک درون شما به طور مستقیم با احساسات شما در ارتباط است و شما نزدیک‌ترین رابطه با دنیای بیرون هستید. علم ثابت کرده هر احساسی که داشته باشید کودک درون شما هم آن را حس می­کند و طبیعت عاطفی شما بر کودک قبل و بعد از زایمان تاثیرگذار است. کودک درون سیگنال­هایی که مادر می­فرستد را می­گیرد و داشتن مادر افسرده منجر به مشکلات عصبی و روانی بر جنین خواهد داشت.

تاثیرات جنین بر مادر

تحقیقات چشم­گیر نشان داده است سلول‌های جنین ممکن است از طریق جفت مهاجرت کنند و در بسیاری از مناطق بدن مادر اقامت کنند. وقتی سلول‌های جنینی توسط سیستم ایمنی بدن مادران به عنوان موجودات خارجی شناخته شوند ممکن است در پاسخ­های التهابی و خود ایمنی در مادر نقش داشته باشند. سلول­های جنین هم چنین می­توانند مزایایی را برای مادران فراهم آورند، به بافت آسیب دیده مهاجرت کرده و آن را ترمیم کنند. حضور آنها در زخم­ها از جمله برش­های سزارین به نظر می­رسد سلول­های جنین نقش پیچیده در پستان مادردارند تولید شیردهی برای یک مادر یک فعالیت حیاتی اما پر انرژی است. شیردهی ضعیف، یک بیماری شایع ممکن است با تعداد کم سلول­های جنینی در بافت پستان در ارتباط باشند.

 اتفاقات بعد از لقاح

 تخمک بارور شده حاوی اطلاعات ژنتیکی متفاوتی است که برای کنترل و رشد فرد در تمام طول زندگی کافی است. قبل از اینکه زن بداند باردار است درون او انسانی زنده و در حال رشد وجود دارد. بین ۵ تا ۹ روز بعد از لقاح انسانی تازه خلق شده به دیواره رحم برای امنیت و تغذیه می­چسبد. در طول ۱۴ روز کودک هورمونی ترشح می­کند که دوره قاعدگی مادر را قطع می­کند، ۱۸ روز بعد از لقاح زمان شروع شکل­گیری قلب و چشمان کودک است. در بیست روز اول قلب خون را در بدن جاری می­کند، دست­ها و پاهای کودک در ۲۸ و مغز در ۳۰ روز شکل می­گیرد و او در این زمان ۱۰ هزار برابر رشد کرده است تا ۳۵ روزگی دهان، گوش­ها و بینی او شکل می­گیرد. در چهل روزگی امواج مغزی و ضربان قلب کودک را می­توان با گوشی پزشکی تشخیص داد، در ۴۲ روزگی اسکلت شکل می‌گیرد و مغز کودک حرکات عضلانی و اعضا را کنترل می­کند.

 برای داشتن کودکی سالم راهکار چیست؟

مادر به حالت عاطفی عادلی داشته باشد آرامش خود را حفظ کند و اجازه بدهد تا کودک ‌درون او به درستی رشد کند. بارداری­های ناخواسته و فکر به آن باعث تاثیر روی کودک خواهد شد و نکته دیگر می­توانید با شریک زندگی خود یا یک دوست یا خانواده صحبت کنید و کمک بگیرید یا به پزشک خود یا یک مشاور در میان بگذارید.

سبک زندگی خود را تغییر دهید، مثلاً با مطالعه کتاب، ورزش­های مخصوص دوران بارداری، برای یک مادر ایماندار می‌تواند با خواندن کتاب مقدس، گوش کردن به سرود پرستشی، به حضور خدا رفتن، دعا و پرستش برای خود و کودک درون آرامش طلبید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

مستر چرچ
گهواره اب حیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست