رنگ زبان نشان چیست؟

رنگ زبان
نشان چیست؟

زبان یکی از حیاتی و کاربردی‌ترین اعضای بدن در زندگی ماست زبان به عنوان قوی‌ترین عضله بدن شناخته می‌شود و در حقیقت مجموعه‌ای از عضلات است که به کف دهان محکم شده‌اند این عضو به ما اجازه می‌دهد که طعم غذا را بچشیم، بجویم و صحبت کنیم و در حقیقت نشانگری است که می‌شود از طریق آن میزان سلامتی بدن را فهمید.
طیف وسیعی از عوامل می‌تواند باعث بیماری‌های زبان شود. علل زمینه ساز بیماری می‌تواند شامل سیگار کشیدن، مصرف الکل، بهداشت ضعیف، عفونت‌های ویروسی یا نقص سیستم ایمنی باشد.
عموماً مشکلاتی که می‌تواند زبان را درگیر کنند شامل درد، زخم‌ها، ورم و تغییرات در طعم و رنگ و بافت آن می‌باشد.
زبانم را ببین…!
از بیماری خبرم کن…!!!
یکی از نکات قابل توجه در معاینات پزشکی این است که در شروع معاینه پزشکان زبان بیمار را کنترل می‌کنند، اما دلیل این اقدام چیست؟آیا زبان اسرار بدن را فاش می‌کند؟ آیا تغییر رنگ زبان نشان دهنده بیماریست؟ در این شماره با دلایل تغییر رنگ زبان آشنا می‌شویم.
رنگ قرمز روشن
زبان یک فرد سالم معمولاً رنگ صورتی دارد. زبانی که به رنگ قرمز روشن تغییر رنگ می‌دهد نشان دهنده کمبود ویتامین B12 در بدن است و حتی می‌تواند هشداری برای وجود بیماری‌هایی همچون کم خونی، کاوازاکی و مخملک باشد.
بیماری کاوازاکی رگ‌های خونی را در کودکان زیر 5 سال ملتهب می‌کند که در این حالت زبان به رنگ شبیه قرمز توت فرنگی تغییر می‌کند. به کمبود ویتامین B12 در بدن بسیار اهمیت دهید چون کمبود این ویتامین باعث ایجاد کم‌خونی در شخص خواهد شد.
لایه و یا تکه‌های سفید بر روی زبان
حالت رنگ سفید (پوشش پنیری مانند) که معمولاً به صورت تکه‌ای بر روی زبان بیشتر نشان دهنده بیماری‌های قارچی همچون کاندیدیازیس است که بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود، آن هم به علت ضعف در سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. این حالت فقط در افراد مسن دیده نمی‌شود بلکه در افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف می‌باشد حتی کودکان.
صافی غیر طبیعی زبان
زبان طبیعی دارای ساختارهای ریز مو مانندی بر روی سطح آن است که باعث می‌شود زبان حالت خشن و زُمختی داشته باشد. زبان صاف عاری از چنین زبری و زُمختی غیرطبیعی است.
این حالت معمولاً با نوعی کمبود تغذیه همراه است، در واقع زبان صاف در چنین شرایطی ممکن است با درد، حساسیت به لمس و حس سوزش همراه گردد.
رنگ مایل به بنفش
نشانه‌ای از نارسایی در جریان خون است که معمولاً به صورت خستگی، اختلال در تمرکز و حتی افسردگی نیز بروز می‌کند. در این حالت توصیه می‌شود که از خوراکی‌هایی استفاده کنید که سرشار از فلاونوئیدها هستند.
رنگ زرد زبان
رنگ زرد زبان نشانه‌ای از ضعف سیستم عصبی و گوارشی می‌باشد. بهترین راه برای پیشگیری استفاده از سبزیجات خام و خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان است.
رنگ آبی زبان
هنگامی که زبان به رنگ آبی در می‌آید نشان دهنده این است که بافت‌های بدن در میزان ناکافی اکسیژن دریافت می‌کنند. همچنین ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی، عروق خونی، اختلال عملکرد قلب و یا راه‌های تنفسی است.
رنگ قرمز نوک زبان
نوک قرمز زبان نشان دهنده کم کاری قلب است. با توجه به این واقعیت، نوک قرمز زبان بدون هیچ نشانه‌ای از بیماری ممکن است آشفتگی عاطفی را نشان دهد. در واقع این تغییرات رنگ در زبان تنها به این عضو از بدن محدود نمی‌شود بلکه در مواردی تغییرات رنگ در کناره‌های لثه، قسمت درونی دهان و قسمت‌های انتهایی دهان و در نزدیکی لوزه‌ها نیز دیده می‌شود که مهمترین و بهترین راه پیشگیری از این تغییرات رنگ و تورم‌ها، رعایت بهداشت دهان و دندان می‌باشد.
و اما در قسمت پایانی به آفت‌های دهان که گاهی به دلایل موروثی ، استرس و اضطراب و سایر مسایل از این قبیل مشکلاتی را برای ما بوجود می‌آورند می‌پردازیم.
آفت‌های دهان شامل سه دسته اصلی کوچک، بزرگ و هرپتی فرم می‌باشند.
آفت کوچک
شایع‌ترین نوع آفت‌ها هستند که به شکل دایره و یا بیضی و بدون گذاشتن هیچ اثری ظرف یک الی دو هفته بهبود می‌یابند. در صورت از بین نرفتن آفت بیش از سه هفته حتماً به دندانپزشک مراجعه نمایید.
آفت بزرگ
این نوع آفت بزرگ‌تر و عمقی‌تر است و لبه‌های نامنظم دارد. آفت بزرگ در مقایسه با آفت کوچک شدیدتر است و بهبود آن زمان بیشتری می‌برد. همانطور که اشاره شد هر گونه آفتی که بیشتر از سه هفته در دهان باقی بماند باید توسط دندانپزشک معاینه شود. آفت‌های بزرگ معمولاً نزدیک لوزه‌ها دیده می‌شوند.
آفت هرپتی فرم
این نوع آفت سوزنی فرم است و در گروه‌های 10 تا 100 تایی که بیشتر در بین بزرگسالان دیده می‌شود. این نوع زخم لبه‌های نامنظم دارد و غالباً بدون باقی گذاشتن جای زخم پس از یک تا دو هفته بهبود می‌یابد.

توجه داشته باشید که در موارد زیر حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید:
از بین نرفتن آفت پس از سه هفته
وجود آفت بسیار بزرگ در دهان
ایجاد آفت جدید قبل از التیام آفت‌های قدیمی
زخم‌های بدون درد
گسترش یافتن آفت دهان تا لب
تسکین نیافتن درد علیرغم مصرف مسکن‌ها
به شدت دشوار شدن خوردن و آشامیدن
دچار اسهال یا تب بالا شدن هنگام ایجاد آفت
داشتن اطلاعاتی از این قبیل ساده‌ترین راه برای شناخت نیازهای ساده‌ زندگی هر شخصی است.
با ما همراه باشید… .

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

ویلیام تیندل
مجله فرهنگ و هنر شماره99

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست