کتاب سبز

شناسنامه فیلم

«کتاب سبز- Green book» فیلمی‌ست که در سال ۲۰۱۸ به کارگردانی «پیتر فارلی» با سبک «درام-کمدی» ساخته و برنده جایزه هیئت ملی بازبینی برای بهترین فیلم شد و از سوی «انیستیتوی فیلم آمریکا» یکی از ده فیلم برتر سال لقب گرفت. در نود و یکمین دوره جوایز «اسکار» بعد از ۵ نامزدی، برنده سه جایزه اسکار در «بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد» شد. این فیلم همچنین برنده جایزه «golden globe» بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و جایزه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا برای بهترین فیلم شده است. در این فیلم بازیگرانی چون «ویگو مورتنسِن»، «ماهرشالا علی» و «لیندا گاردلینی» نقش آفرینی کرده‌اند.

خلاصه فیلم

این فیلم بر اساس دوستی واقعی بین «تونی لیپ» ، یک سفیدپوست ایتالیایی، و «دان شرلی»، یک روانشناس و پیانیست (آفریقایی-آمریکایی) است.
هر دو زمانی با هم آشنا می شوند که تونی به تبلیغی برای کار پاسخ می‌دهد. تونی به عنوان محافظ و راننده دکتر دان شرلی انتخاب شده و قرار است تا در مسیری مشخص با یکدیگر در طول یک تور کنسرت هشت هفته‌ای همسفر شوند. شرلی یک پیانیست چیره‌ دست و نوازنده‌ای بسیار سرشناس در سبک جاز می‌باشد؛ در این سفر آنها باید با توجه به «کتاب سبز-green book» حرکت کنند. این کتاب راهنمای مسافران سیاهپوست برای یافتن پناهگاه های امن در سراسر جنوب است. آنها در ا‌ین سفر با مشکلات و مسائل نژاد‌پرستی مختلفی برخورد می‌کنند و…

بررسی فیلم

این فیلم داستان دوستی دو شخصیت متضاد می‌باشد که شاید هیچ وجه اشتراکی بیــن‌شان به نظر نمی‌رسد. اما تضــادهای میــان تونی و شرلی تنها به رنگ پوســت‌شان خلاصه نمی‌شود، بلــکه آنها در رویکردهای اجتماعی و باورهای شخصی نیز در نقــطه مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. در این فیلم به زیبایی مشکــلات اجتماعی‌که گریـبانگیر جامــعه شده به تصویر کشیده شده است.
تونی معتقد به برتری نژاد سفید در مقابل رنگین‌پوستان است و این اعتقاد که دوستان و خانواده او نیز نسبت به آن آگاه هستند باعث نفرت و کینه در او گردیده است تا جایی که در درون او تاثیرات منفی حتی ابراز علاقه به همسرش را برای او دشوار کرده است.
شرلی که قربانی اختلافات نژادی‌ست با وجود دارا بودن هنر و ثروت در تنهایی غرق است و در انزوا به سر می‌برد.
اما خداوند ما را برای تنهایی و تنفر و جدایی نیافریده بلکه برای صلح و دوستی و عشق آفرید و به ما راه زیستن در این صلح را می‌آموزد.
چه زیبا در پادشاهی خداوند از هر قوم، ملت، زبان، فرهنگ و نژاد همه به یک نجات فراخوانده شده‌اند؛ خداوند برای تمامی بشر به روی صلیب رفت و برای همه ارزشی یکسان قائل شد و دیوار دشمنی را فرو ریخت.
تونی و شرلی با وجود این تفاوت‌های فردی زمانی که کنار هم قرار می‌گیرند کم‌کم نگاهشان از روی تفاوت‌ها برداشته می‌شود و در قلبشان جرقه‌ای از محبت شعله‌ور می‌شود.
کلام خدا در «اول پطرس باب ۴ آیه ۸» به ما می‌آموزد که یکدیگر را به شدت محبت کنید چرا که محبت، انبوه گناهان را می‌پوشاند و این محبت است که در آنها عمل کرده و در پس این محبت شاهد این هستیم که رفته رفته تونی برای همسرش نامه می‌نویسد و نحوه ابراز علاقه به همسر خود را با کمک شرلی بازیابی می‌کند و شرلی نیز از تنهایی بیرون می‌آید و با خانواده جدیدی که یافته همراه می‌گردد.
این فیـــــلم به خوبــی توانسته انتقادات خودش را از جامــــعه و باورهای اشتباه آن کـــه بخش زیادی از آن حــــتی امروز نیـز مشـــاهده می‌شود مطـرح نماید و در عین حـال دو شخصیت اصلی داستانش را به بلوغ برساند. دو شخصیتی که ابداً درک مناسبی از یکدیگر ندارند اما رفته‌ رفته متوجه می‌شوند که حضــور هـــر کدامشان موهبتی برای دیگری محسوب می‌شود و می‌توانند نقــاط ضعـــف یکدیگر را در کنـــار هم پر کـــنند، زیــرا هیچکــس کامـل نیــسـت جز عیسی مسیح…
شما را به همراه خانواده و دوستان به دیدن این فیلم زیبا دعوت می‌کنیم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

نه نقره نه طلا
نفری چند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست