هنر در شهر

سلامی دوباره به شما همراهان صفحه هنر درشهر، پنطیکاست و نزول روح‌القدس بر تک تک شما فرزندان خدا مبارک!
آمین که با خواندن این صفحه دید و نگاهی تازه از کلام خداوند بگیریم. در این شماره نگاهی به چند تابلو در شهرهای مختلف می‌اندازیم.
دو تابلوی اول اثری زیبا و متعلق به «یان استین» نقاش هلندی می‌باشد. آثار او بخاطر استفاده از رنگ‌های غنی مورد توجه قرار گرفتند و اثر بعدی متعلق به «رامبراند» می‌باشد. شما را دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.
ریشخند کردن شمشون
این تابلو در سال ۱۶۷۰ بر اساس کتاب داوران باب شانزدهم در ابعاد ۶۵ در ۸۲ سانتیمتر با رنگ روغن روی بوم نقش بست. این اثر زیبا در موزه هنری سلطنتی شهر آنتورپ در بلژیک نگهداری می‌شود. شمشون نذیره خداوند بود که قدرت بسیاری داشت. او تعداد زیادی از فلسطینیان را کشته بود و آنها در انتظار انتقام بودند که در نهایت روزی دلیله شمشون را به دست فلسطینیان تسلیم کرد و شمشون که قدرت خودش در خداوند را از دست داده بود اسیر آنان شد. در تصویر موهای شمشون را می‌بینیم که چیده شده است و توسط چند کوتوله که نماد ضعف‌های این دنیا هستند مورد تمسخر قرار می‌گیرد.
همچنین کلاه پادشاهی و چوبدستی‌ای که در زمین افتاده نشان این می‌باشد که قدرت و پیروزی خود را از دست داده است. اما نواختن شیپوری که در بالای تصویر دیده می‌شود به این معنا است که دشمنان بر شهر اعلام می‌کنند که ما بر خدای شمشون پیروز شده‌ایم. اما شمشون با دعا و توبه بار دیگر قدرت می‌یابد، دست بر ستون‌های معبد می‌گذارد و آنجا را ویران می‌کند و تعداد خیلی زیادی از مردم از جمله خود شمشون می‌میرند که این کار نماد آزادی ما از بندها و اسارت‌ها در خدا است. در روز پنطیکاست وقتی روح‌القدس بر شاگردان نازل شد آنها قدرت یافتند. امروز ما هم با توبه و بازگشت، بر حاکمیت‌ها و تاریکی‌های این دنیا در مسیح می‌توانیم پیروز باشیم. بیایید با قوت خداوند ما هم بت‌های داجون در زندگی خود را فرو ریزیم و با هدایت و رهبری خداوند قدم برداریم و معنای آزادی در مسیح را درک کنیم.
پرستش گوساله طلایی
این تابلو هم اثری دیگری از یان‌استین می‌باشد که بارنگ روغن روی بوم در ابعاد (178 × 156 سانتیمتر) بین سال‌های 1672-1675 بر اساس کتاب خروج باب ۳۲ خلق شده است. این اثر در موزه هنر کارولینای شمالی آمریکا نگهداری می‌شود. بر اساس این کتاب زمانی که قوم خداوند از اسارت در مصر رهایی می‌یابند در نبود رهبرشان موسی برای خود یک گوساله طلایی می‌سازند و شروع به پرستش آن می‌کنند. در تصویر هرج و مرج را مشاهده می‌کنیم. پنفلوتی که در تصویر به زمین افتاده نماد عدم حضور رهبر و شبان حقیقی است. زمانی که در زندگی ما رهبری و هدایت سالم به سوی سلامتی از بین می‌رود ما هم در چنین قاب و تصویری قرار می‌گیریم.
همچنین میوه‌ها نیز نشانه این می‌باشد که برکت تباه شده است و قوم نان حیات را از دست داده‌اند. فرشی که با رنگ ارغوانی و برنجی مشاهده می‌کنیم نماد مسیر خداوند می‌باشد که زیر پای پرستندگان بت مچاله شده است انگار که قوم نقشه خدا را گم کرده‌اند. نقاش در این تصویر تضاد بین صخره و دشتی که قوم در آن هستند را به زیبایی به تصویر کشیده است که می‌تواند شرایط پَست قوم را نشان دهد اما کلام خداوند می‌گوید خانه خود را بر روی صخره بنا کنید.
قومی را که خداوند از بردگی نجات داده الان به جای اینکه با طرح و نقشه خدا جلو بروند برای خود خدایان دروغین ساختند. امروز ما در زندگی‌های خود چه کسی را می‌پرستیم؟ بیایید تا دارایی و استعدادهای خود را برای خدا بکار بریم نه برای ساخت گوساله‌های طلائی. تابلوی بعدی اثری برجسته از نقاش معروف هلندی به نام «هارمنزون وان راین» معروف به «رامبراند» می‌باشد که در موزه هنرهای زیبای لیون در پاریس نگهداری می‌شود. تبحر رامبراند در سایه روشن‌های نقاشی به قدری برجسته است که او را استاد این کار می‌دانند.
سنگسار استیفان
این اثر در سال ۱۶۲۵ در ابعاد ۹۰ در ۱۲۴ سانتیمتر با رنگ روغن روی بوم بر اساس کتاب اعمال رسولان باب هفتم نقش بست. استیفان اولین شهید مسیحی می‌باشد که پس از پیام قدرتمندش او را متهم به کفرگویی کرده و در بیرون دیوار شهر سنگسارش کردند. استفاده از رنگ بندی‌های روشن و سایه‌پردازی‌ها به خوبی حس زیستن در نور و قدم برداشتن با خدا را به بیننده منتقل می‌کند. در این تابلو مذهبیونی را می‌بینیم که با وجود کتاب مقدسی که در دست دارند اما به فرزندان خدا جفا می‌رسانند و هرکدام با خشم خودشان سنگی در دست دارند. همینطور قدرت‌های این دنیا که سوار بر اسب و کرسی خودشان نظاره‌گر این جفاها هستند.
شاید منظور نقاش از عریانی‌ای که به تصویر کشیده خطای آدم و حوا بوده است که بعد از آنکه پی به خطا و گناه خود بردند زشتی کارشان را دیدند. همچنین دژها و قلعه‌هایی که یهود برای خود ساخته بود نیز آن طور که نقاش به تصویر کشیده در تاریکی این دنیاست. در این تصویر عده‌ای نقشه می‌کشند و عده‌ای اجرا می‌کنند اما درخشش خدا در خادمین حقیقی و اصلی او هست و خواهد بود که حتی تا به مرگ برای گسترش ملکوت خدا ایستادگی می‌کنند و اما استیفان که مواجه با ناعدالتی و رنج است اما نگاه و ایمانش به خداست. به راستی چه چیز او را تا این حد شجاع کرده بود؟ مسیح گفت زمانی که روح‌القدس بر شما نازل شود آنگاه قدرت خواهید یافت تا کلام مرا موعظه کنید.
امروز ما هم بعنوان شاگردان مسیح که روح‌القدس را داریم می‌توانیم با شجاعت و هدایت خدا کلامش را منتقل کنیم تا نوری باشیم برای مردم این جهان.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

مجله فرهنگ و هنر شماره 62
شفای احساسات اسیب دیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست