هنر در شهر

درودی دیگر بر علاقه‌مندان هنر و هنردوستان اسمیرنا. شکر برای وجود تک‌به‌تک شما عزیزان و خوانندگان این صفحه که با هر پلک زدن چشمانتان بر روی این نوشته‌های مهیا شده برای شما، اشتیاقمان را افزون می‌کنید و در ادامه این مسیر ما را دلگرم می‌دارید.

در این شماره به برخی از آثار نقاش و هنرمند فرانسوی “جیمز تیسوت” خواهیم پرداخت.

“جیمز” که در سال 1836 چشم به جهان گشود همواره علاقه شدیدی به نقاشی کردن هر آنچه می‌بیند داشت تا اینکه آثار زیبای او که از شخصیت‌ها بصورت پورتره نقش می‌بست در جهان و دنیای فرانسه دگرگونی و سبک پُر مخاطبی را رقم زد.

او تحصیلاتش را در پاریس گذراند و خود را در هنر تجهیز کرد. در زیر به برخی از آثار او خواهیم پرداخت.

حلق آویز شدن یهودا: بر اساس انجیل متی عنوان می‌شود که یهودا پس از خیانت و تسلیم عیسی به سران معبد، از کرده خود پشیمان شده و خود را حلق آویز می‌کند. در باب 27 متی آیه 5 مکتوب است: “آنگاه سکه‌ها را بر زمین ریخته و بیرون رفته و خود را حلق آویز کرد”.

وجود پرندگان سیاه که بذرهای پاشیده شده بر راه را می‌خورند نشان از تاریکی و شرارت است. آمین که قلب‌های ما زمین نیکو باشد. یهودا پشیمان شد و برای بخشش به مسیح و حضور خداوند داخل نشد بلکه از شرم گناه دچار تاریکی گشت. باشد که مانند یهودا عمل نکنیم و در تاریکی‌ها و اشتباهاتمان به نزد خداوند بازگردیم. چرا که بخشش او حاضر و مهیا است، او ما را چنان دوست دارد که فرزند یگانه خود را داد تا هلاک نگردیم.

این اثر در موزه بروکلین در نیویورک نگهداری می‌شود.

میکال داوود را خوار می‌شمارد: اثری که در سال 1898 توسط جیمز تیسوت شکل گرفت. در کتاب دوم سموئیل باب ششم آیه شانزدهم با ورود صندوق عهد خداوند که نشانه و سمبلی از حضور خداوند است داوود شروع به رقصیدن در شهر می‌کند. او که پادشاه بود و در مقام بالایی قرار داشت با ورود صندوق به قدری به وجد می‌آید که جست‌وخیز کنان می‌رقصد و میکال همسر داوود او را از پنجره نظاره کرده و این حرکت داوود را خوار می‌شمارد. او به داوود می‌گوید که: “براستی که پادشاه اسرائیل امروز چقدر خویشتن را بزرگ ساخت…”؛ تمسخر و کنایه میکال به داوود پاسخی زیبا دارد. داوود می‌گوید آنکه او و خاندانش را بزرگ ساخت و به مقام بالا رساند همین خدایی است که امروز با ورود صندوق عهدش رقصیدم.

آمین که همواره خدایمان را شکرگزار باشیم برای هر آنچه داریم و هر آنچه هستیم.

این اثر که با آبرنگ نقش بسته است بسیار زیباست و چهره‌ها بسیار با جزئیات و حالت و میمیک بر مبنای حس درونی شکل گرفته است.

بازگشت: اثری بسیار زیبا در سال 1882 نقش بست که پسر گمشده در انجیل لوقا باب 15 را به تصویر می‌کشد. بازگشت پسری که پدر را ترک کرد و دنیا او را به خوک‌چرانی گماشت. اما تصمیم به بازگشت او زمانی که عملی می‌شود محبت بی‌مانند پدر را می‌چِشد. محبتی که نشان از فیض و رحمت بی‌مانند پدر آسمانی را به تصویر می‌کشد.

این اثر پسر گمشده را بر مبنای قرن 19 به تصویر درآورده و نوع پوشش و دنیای اطراف بسیار سخن برای گفتن دارد. این اثر رنگ و روغن در گالری بین المللی هنر در شهر  واشنگتن دی سی قرار دارد.

برخی از پورتره‌هایی که این نقاش بر مبنای تصویری که از کتاب مقدس در ذهنش نقش بسته است به شرح زیر است:

عاموس باب پنجم: تصویری از گفته‌های عاموس و پیام خداوند به قوم.

حزقیال باب دوم: نگریستن حزقیال بر مبنای کتاب حزقیال.

حجی نبی باب یک: پیام خداوند از طریق حجی.

هوشع باب اول: پیام خداوند بر اساس کتاب هوشع.

ارمیا باب 19: بر اساس کتاب ارمیا در عهد عتیق.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

کهگیلویه و بویر احمد
حنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست