هنر در شهر

سلامي دوباره به شما همراهان صفحه هنر در شهر!

سال جديد و نوروز بر شما مبارک! آمين که سالي پر از شادي و سلامتي را در خداوند سپري کنيد.

 در اين شماره به چند تابلو نگاهي مي‌اندازيم.

 دو تابلوي اول در موزه دل اُپرا واقع در مرکز ايتاليا قرار دارد که «دوچودي» نقاش ايتاليايي آن را به تصويردر آورده است.

رستاخیز مسیح

اين تابلو اثري از دوچودي نقاش ايتاليايي است. وي اين تابلو را بر اساس کتاب اول پطرس باب سوم در ابعاد 51 در 54 سانتيمتر با تکنيک چسب رنگ بين سال‌هاي 1308 تا 1311 به تصويرکشيده است. در کتاب پيدايش خداوند مي‌گويد از ذريت زن سر تو کوبيده خواهد شد.در تصوير مي‌بينيم که مسيح سر شيطان را کوبيده و اين اقتدار را امروز به ما هم داده است زيرا که او قدرت مرگ را درهم شکست و کليدهاي مرگ و حيات نيز در دست اوست.در تصوير دري شکسته مي‌بينيم که مسيح جلوي آن ايستاده است. امروز هر در و هر راهي ديگر که فکر مي‌کنيم مي‌تواند ما را به خدا برساند شکسته شده است، زيرا که تنها مسيح راه و راستي مي‌باشد. او درهاي برکت را براي ما باز کرد.همچنين آدم‌هايي در تصوير مي‌بينيم که هر کدام از قبرهايشان بيرون آمدند، درست به مانند ما که مرده‌هاي روحاني بوديم اما به خاطر رستاخيز مسيح مرگ روحاني‌مان به نجات و حيات تبديل گرديد.

در راه جلجتا (مسیر بره قربانی)

اين هم يکي ديگر از آثار دوچودي است که در ابعاد 51 در 53 سانتيمتر با چسب رنگ بر اساس انجيل مرقس باب 15 کشيده شده است. در اين مسير جلجتا که خدا بره قرباني را فرستاد محبت خودش را ثابت کرد، «زيرا خدا جهانيان را آنقدر محبت نمود که پسر يگانه خود را فرستاد تا هر که به او ايمان آورد هلاک نگردد بلکه حيات جاودان يابد.»

در اين تابلو سربازاني را با نيزه مي‌بينيم که از راه دور براي دستگيري عيسي آمده بودند. شمعون و برخي از شاگردان نيز همراه عيسي بودند. حتي زناني را در تصوير مي‌بينيم که متوجه نقشِ مهمي که در تاريخ آن زمان داشتند خواهيم شد. تمام اين آدم‌ها در صليب عيسي شريک بودند و ما نيز شريک هستيم؛ زيرا مسيح براي تمامي قوم‌ها و نژادها قرباني شد. خواست پدر اين است همه توبه کنند و نجات ابدي را در مسيح دريافت کنند.

دو تابلوي بعد نيز اثري از «لودولف بک هايزن» نقاش و خوش‌نويس هلندي (متولد آلمان) است.

او در کشيدن چشم‌انداز بندرگاه تبحر خاصي داشت. بيشترين آثار به جا مانده از او از مناظر و طبيعت است. تابلوي اول در موزه «لندس» واقع در شهري که لودولف متولد شده است نگهداري مي‌شود

شکسته شدن کشتی پولس

اين تابلو با رنگ روغن روي بوم و بر اساس کتاب اعمال رسولان باب 27 در ابعاد 151 در 204 سانتيمتر حدوداً در سال 1690 توسط لودولف به تصوير درآمده است.

در اين واقعه پولس براي دادخواهي و محاکمه با تعدادي از زندانيان ديگر و سربازان با کشتي به روم فرستاده مي‌شدند که ناگهان طوفاني بر پا شد و کشتي از هم شکسته شد. در نگاه اول گويي تصوير تاريک است اما با نگاهي دقيقتر در پشت ابرها آسمان و نور را ميبينيم. امروز ما در زندگيهاي خود آيا به ابرهاي تيره چشم دوختهايم يا به نور خداوند؟ همچنين در تصوير افرادي را ميبينيم که شناکنان خود را به ساحل ميرسانند که نشانگر نجات يافتگان هستند.

اين تابلو قدرت خداوند را به ما يادآوري مي‌کند که همه چيز طبق اراده او پيش مي‌رود و او در هر واقعه‌اي قدرت و پادشاهي‌اش را به ما نشان مي‌دهد. آمين که ما هم در شرايط و طوفان‌هاي مختلف خودمان را به او بسپاريم تا در ساحل امن ساکن شويم.

طوفـان در دریـای جلیل

در موزه هنر «ايندياناپوليس» واقع در ايالات متحده اثري ديگري از اين نقاش هلندي داريم که دوباره شرايط و طوفاني ديگر را به تصوير کشيده است. اين تابلو با رنگ روغن روي بوم و در ابعاد 58 × 72 سانتيمتر در سال 1695 بر اساس انجيل مرقس باب 4 به تصوير در آمده است. عيسي و شاگردان در قايقي بر روي آب‌هاي درياي جليل بودند که باد شديدي شروع به وزيدن کرد و قايق در حال غرق شدن بود. ترس بر شاگردان مستولي گشت و عيسي را که در خواب بود بيدار کردند. آنگاه عيسي به باد و طوفان فرمان داد و آرام شد. سپس به شاگردان خود گفت: چرا اين چنين ترسانيد! ايمانتان کجاست؟ به راستي که حتي باد و طوفان هم از خداوند ما فرمان ميگيرند.

در تصوير مي‌بينيم که پرچم قايق که نشان از هويت آن مي‌باشد پاره شده است، زيرا که هويت ما فقط در خداوندمان شکل مي‌گيرد اما

امروز در قايق ما چه کسي است که بايد بيدارش کنيم؟

 خيلي اوقات مانند شاگردان ما هم در ترسهاي خودمان فرو ميرويم و ميترسيم اما بياييد نگاهمان را از ترسها برداريم و به عيسي چشم بدوزيم چون امنيت ما از جانب اوست؛ آمين.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

دلنوشته
خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست