هنر در شهر

سلام و درود به دوستداران هنر در مجله اسمیرنا خوشحال هستیم که به فیض و یاری خداوند توانستیم با یک شماره دیگر کنار شما عزیزان باشیم، در این صفحه مجله قصد بر آن داریم تا با هم نگاهی به یکی از موزه‌های پر بازدید اسپانیا بیاندازیم.

موزه هنر دل پرادو اصلی‌ترین موزه هنر ملی به کارگردانی میگل فالومیر در اسپانیا می‌باشد، که در مرکز مادرید واقع شده است، این موزه بزرگترین موزه در دنیا، و یکی از پر بازدیدترین موزه‌ها در وبسایت می‌باشد، که مردم به آن توجه بیشتری دارند. این ساختمان توسط شاه چارلز سوم به منظور نگهداری مجموعه‌های سلطنتی تاریخ طبیعی ساخته شد و به موزه‌ای هنری تبدیل شد که در سال 1819 توسط نوه او، پادشاه فردیناند هفتم، اولین تابلو هنری در موزه وارد شد و بعد به سرعت ۳۱۱ نقاشی دیگر در آن جای گرفت که تا آن زمان موزه را موزه سلطنتی می‌شناختند که ورود برای همه آزاد نبود، اما بعد از مردن ایزابل دوم در سال ۱۸۶1 این موزه تبدیل به موزه ملی شد و آن را دل پرادو نامگذاری کردند و برای عموم نیز افتتاح شد و تمام ساختمان‌های سلطنتی اطراف آن در دل این موزه قرار گرفت.
به طور گسترده‌ای در نظر گرفته می‌شود که یکی از بهترین مجموعه‌های هنری اروپا در جهان، از قرن 12 تا اوایل قرن 20، بر اساس مجموعه سلطنتی سابق اسپانیا، و بهترین مجموعه هنری اسپانیا می‌باشد. در اوایل قرن ۱۲ به عنوان موزه نقاشی و مجسمه سازی تاسیس شد و همچنین مجموعه‌های مهمی از انواع دیگر آثار را در خود جای داده است. موزه پرادو یکی از پربازدیدترین مکان‌های جهان است و یکی از بزرگترین موزه‌های هنر در جهان به حساب می‌آید.
این مجموعه در حال حاضر شامل 8200 نقاشی، 7600 نقاشی با رنگ روغن، 4800 صنعت چاپ و 1000 مجسمه، علاوه بر بسیاری از آثار هنری دیگر و اسناد تاریخی را در خود جای داده است با هم نگاهی به ۳ تابلو در این موزه می‌ا‌ندازیم:

موسی و مار برنجی
این اثر از آنتونی ون‌دایک نقاش هلندی و یکی از هنرمندان بزرگ زمان باروک می‌باشد که در سال ۱۶۲۰ در ابعاد ۲۰۵ در ۲۳۵ سانتی‌متر براساس کتاب اعداد باب ۲۱ با رنگ‌ روغن به تصویر کشیده شده است. البته در گوشه سمت راست پایین تابلو، امضا نقاش دیگری به نام رابنز می‌باشد که بخاطر همین سر نقاش اصلی بحث می‌باشد.
زمانی که قوم خدا از شرایط شکایت کردند و نزد خدا گناه کردند، آنگاه خداوند مارهای آتشین فرستاد و اجازه داد تا مارها، آنان را نیش بزنند. به صورتی که شمار بسیاری از مردم در حال مرگ و شمار بسیاری مردند اما قوم به گناه خود اعتراف کردند و موسی نزد خدا شفاعت کرد؛ سپس خداوند به موسی فرمود مار برنجینی بساز و بر سر تیرکی قرار بده، تا هرکسی که توسط مارها نیش خورده است به آن نگاه کند تا از گزند مارها رها شود و زنده بماند.
در تصویر فوق نیز می‌بینیم که موسی مار برنجینی بر سرتیرکی درست کرده است و مردم به آن نگاه می‌کنند تا از گزند مارها رها شوند و مردی را می‌بینیم که زانو زده است نشان از فروتنی می‌باشد که به گناهان خود نزد خدا اعتراف و او را شکرگزاری می‌کند. همچنین زنی که زخمی شده و رو به مرگ است اما بقیه به کمک او آمدند و سرش را بلند می‌کنند و یادآور می‌شوند که به مار برنجی نگاه کند.
این تابلو نمادی از کار عیسی مسیح نیز می‌باشد که گناهان بشر را روی صلیب به خود گرفت، زمانی که همه ما گناهکار بودیم و از خداوند نا اطاعتی کردیم و توسط مارهای این دنیا نیش خورده بودیم، خداوند یگانه فرزندش را فرستاد تا ما را از تمام گناهان نجات دهد. همانطور که در دوم قرنتیان ۵ :۲۱ نیز می‌خوانیم که خدا کسی را که گناه را نشناخت، در راه ما گناه ساخت تا ما در وی پارساییِ خدا شویم.
امروز اگر نزد خداوند به گناه خود اعتراف کنی و به عیسی مسیح ایمان بیاوری او نیز تو را خواهد بخشید و زندگی تازه‌ای به تو عطا خواهد کرد، صلیب عیسی مسیح برای ما ایمانداران قدرت رهایی از مرگ و بیماری می‌باشد.

دستگیری عیسی
این هم یکی دیگر از آثار آنتونی ون دایک می‌باشد که بین سال‌های ۱۶۱۸ تا ۱۶۲۰ در ابعاد ۲۴۹ در ۳۴۴ سانتی‌متر با رنگ روغن روی بوم بر اساس انجیل لوقا باب ۲۲ به تصویر درآمده است. در این تابلو نقاش خیلی زیبا اندام‌های عضلانی را به تصویر درآورده است که گمان می‌رود وی دستیار روبنس بوده است.
یهودا یکی از دوازده شاگرد مسیح که او را به ۳۰ سکه نقره فروخت، و حالا با رهبران و بزرگان یهود می‌آید تا عیسی را تحویل آنان بدهد؛ پس عیسی را با بوسه‌ای نشان آنها می‌دهد این بوسه یهودا بوسه خیانت به او بود. در این هنگام همانطور که در تصویر فوق می‌بینیم سربازان در تاریکی شب با نیزه سپر و تمام قدرتشان آمدند تا عیسی را دستگیر کنند. در میان آن همه تلاطم و شلوغی چهره‌ها را می‌بینیم که ترسیده و وحشت زده یا حالت یاغی‌گری به خود گرفتند اما فقط چهره مسیح را می‌بینیم که آرامش دارد. مسیح در تمام آن شلوغی‌ها نگاهش به یهودا می‌باشد و دلش از او شکسته است، چون با حساب اینکه مسیح را می‌شناخت اما او را فروخت، و در نهایت انتخابی که کرد او را به سمت هلاکت و مرگ برد امروز ما با کدام یک از رفتارهایمان یا به کدام یک از لذت‌های دنیا مسیح را می‌فروشیم؟
همانطور که مشاهده می‌کنیم لباس عیسی کاملاً تاریک است چون گناهان بشر را بر خود گرفته بود و ردای پادشاهی‌اش را می‌بینیم که از تنش درآورده و روی دستش گذاشته است. پطرس نیز چنانچه در تصویر می‌بینیم با شمشیری که بر دست داشت گوش کاهن اعظم را برید سپس عیسی فوراً او را شفا می‌دهد و می‌گوید من برای جنگ نیامدم. سربازانی را می‌بینیم که با مشعل‌ها و نورهای این دنیا جلو نور جهان آمدند تا او را محکوم کنند، اما عیسی پذیرفت تا روی صلیب برود تا به همه ما فرصت توبه و بخشش رایگان را بدهد. او آمد تا در میان تمام تلاطم‌های زندگی‌ات به تو یاد بدهد که چگونه آرام باشی! آیا حاضری او را در زندگیت بپذیری؟

رویای حزقیال
این تابلو اثری از فرانسیسکو کولانتس برجسته‌ترین نقاش اسپانیایی در زمان خودش می‌باشد.
او این اثر را در سال ۱۶۳۰ شدر ابعاد ۱۷۷ در ۲۰۵ سانتی‌متر با رنگ روغن روی بوم بر اساس کتاب حزقیال باب ۳۷ به تصویر کشید.
در تصویر قصر بزرگی را می‌بینیم که خراب شده است. در داستان آفرینش نیز خدا آدم و حوا را آفرید که در قدس‌های خدا ساکن باشند اما با گناه کردن، برکت خدا به ویرانه‌ها تبدیل شد، و مثل استخوان‌های خشک شدیم و حالا خداوند به حزقیال فرمود من قادرم به این مردم حیات دوباره بدهم، و حزقیال نیز شاهد این بود که استخوان‌ها بهم می‌پیوندند و ماهیچه، گوشت، عصب و پوست به خود می-گیرند و از روح پر می‌شوند و زنده می‌شوند و لشگری بسیار بزرگ روی پاهای خود ایستادند. بعد از آن خداوند فرمود که آنها به قوانین کتاب مقدس پایبند باشند و عهدی ابدی با آنان بست. امروز نیز خداوند قادر است تا به تمام شکستگی‌ها و پژمردگی‌های زندگی ما نفسی تازه بدهد، و همه چیز را از نو بسازد؛ همانطور که در کلام خداوند می‌خوانیم که «پس اگر کسی در مسیح باشد، خلقتی تازه است. چیزهای کهنه درگذشت؛ هان، همه چیز تازه شده است.» (دوم قرنتیان ۱۷:۵)

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

ارتشی برای دعا
دعا کنیم تا در سختی‌ها قرار بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست