هنر در شهر

سلامی گرم به دوستداران صفحه هنر در شهر؛ شادی و مشارکت روح‌القدس با شما. در این شماره قصد داریم تا در مشارکت با هم نگاهی به چند تابلو که با سبک «etching» یا «اچ کردن و قلم زدن» مورد استفاده قرار گرفته است بپردازیم. این سبک روشی برای چاپ است بر روی یک صفحه فلزی که معمولاً مسی است. در این سبک طرح مورد نظر با سوزن اچ تراش می‌خورد و به عنوان یک روش چاپ همراه با حکاکی شناخته می‌شود که امروزه نیز این شیوه همچنان مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرد.

موزه‌ «رایکس» واقع در آمستردام هلند که در شماره‌های پیشین مجله نیز به آن اشاراتی داشته‌ایم تعدادی از این دست آثار را در خود جای داده است. در شماره‌ بعد مجله اسمیرنا نیز به چند تابلوی دیگر از این موزه‌ بزرگ و پربازدید نگاهی می‌اندازیم.

شفای لنگ مادرزاد

این تابلو اثری بی‌نظیر و قابل تامل از طراح و نقاش معروف هلندی به نام رامبراند است. وی این اثر را بر اساس کتاب اعمال رسولان باب سوم به ابعاد ۱۸×۲۳ سانتیمتر در سال ۱۶۵۹ خلق نموده است. این حکاکی یا اچ با استفاده از یک سوزن خشک خلق شده است. همانطور که در تصویر می‌بینیم پطرس و یوحنا در حال وارد شدن به معبد «لنگ مادرزادی» را می‌بینند که در حال صدقه گرفتن است و کاسه‌‌اش را نیز جلویش قرار داده است. اما مذهبیون و کاهنانی که در پشت تصویر می‌بینیم توجهی به آن مرد ندارند و فقط پطرس و یوحنا به او چشم دوخته‌اند و او را مورد توجه قرار داده‌اند. پطرس می‌گوید: «مرا زر و سیم نیست اما هرآنچه دارم به تو می‌دهم پس به نام عیسی مسیح ناصری برخیز و راه برو.» آنها محبت مسیح را به آن مرد اعلام می‌کنند و در لحظه آن مرد شفا را دریافت می‌کند. عده‌ای را می‌بینیم که از این واقعه متحیر شده‌اند. نقاش جمعیت عظیمی که در معبد هستند را به تصویر کشیده است اما توجه رسولان فقط به لنگ مادرزاد است. خدا از ما می‌خواهد هرآنچه را که از او یافتیم در اختیار دیگران قرار دهیم و شفا و آزادی را در زندگی آنها اعلام کنیم.

حکم مصلوب کردن عیسی

این اثر و حکاکی زیبا به ابعاد 38×45 سانتیمتر در سال 1655 بر اساس انجیل یوحنا باب نوزدهم شکل گرفته است. این حکاکی قسمتی را نشان می‌دهد که «پیلاتس» عیسی را میان مردم می‌آورد و می‌گوید: «من دلیلی برای محکوم کردن این مرد نمی‌بینم»، اما آنها یک صدا فریاد می‌زدند که مصلوبش کن. امروز صداها و مشارکت‌های ما با هم چه چیز را فریاد می‌زند؟

در تصویر عصای بلند «پیلاتس» را می‌بینیم که نشان از اقتدار او می‌باشد! اما این اقتدار در مقابل یهودیان به او کمکی نمی‌کند چرا که خواست و اراده خدا نیز مصلوب شدن عیسی برای نوع بشر بود. «رامبراند» به زیبایی مسند داوری را در اثر خود به ما نشان می‌دهد. دو مجسمه بالا از عدل و عدالت سخن می‌گوید و ما بین آنها تنها «قاضی حقیقی» این دنیا قرار گرفته است، اما در حقیقت نه تنها عدالتی اجرا نمی‌شود بلکه وی در عین بی‌گناهی به مرگ محکوم می‌گردد. داور حقیقی خود مسیح است که برای نجات ما خوار گشت و تا به مرگ بر صلیب تسلیم شد تا رابطه‌ی شکسته ما را با خدا ترمیم کند.

همچنین به ظاهر شاخه‌های نخلی را در زمین می‌بینیم که یادآور مردمی است که برای خوش‌آمدگویی به عیسی جلوی پای او آن شاخه‌ها را قرار دادند اما حال او را به دادگاه کشیده و محکومش می‌کنند. چاپ این اثر زیبا بر روی یک کاغذ ژاپنی به قیمت ۲/۲ میلیون پوند در یکی از حراجی‌های آثار هنری فروخته شده است.

قیام ایلعازر از مردگان

این اثر بر اساس انجیل یوحنا باب یازدهم در سال 1642 به تصویر در آمده است. در این تصویر مشارکت مردمی را می‌بینیم که از شهر و زندگی خود دور شده و از پی عیسی می‌آیند تا معجزه‌ زنده شدن ایلعازر از مردگان را پس از ۴ روز از نزدیک ببینند و به اطاعت از عیسی سنگ قبر را کنار می‌زنند. عیسی به «مرد و زن» و «پیر و جوان» این فرصت را می‌دهد تا نه تنها شاهد معجزه و قیام باشند بلکه در همین حین شنونده این حقیقت که «من قیامت و حیات هستم» باشند؛ هویت و جایگاه عیسی در اینجا به خوبی نمایان است.

نقاش به خوبی تصاویر چهره‌هایی مملو از غم، شادی و عصبانیت را ترسیم کرده است. همینطور او در تصویر با بالاتر قرار دادن عیسی نسبت به همگان، اقتدار و برتری را یادآور می‌شود. بوته‌های سرسبزی در کنار سنگ قبر ایلعازر مشهود است تداعی‌گر این می‌باشد که اگر با عیسی باشیم حتی پس از مرگ هم حیات داریم.

بازگشت پسر گمشده

این هم اثری دیگر از رامبراند است که بر اساس انجیل لوقا باب پانزدهم به ابعاد 16×14 سانتیمتر و در سال 1636 شکل گرفت. این اثر یکی از اولین آثار رامبراند بر اساس این داستان می‌باشد.

عیسی در اینجا مثلی را عنوان می‌کند: «پسری دارایی خود را از پدرش می‌گیرد و راهش را جدا می‌کند تا به عیاشی‌ها و خوش گذرانی‌های این دنیا برود. اما زمانی که تمام دارایی‌اش را از دست می‌دهد و به قحطی زندگی برخورد می‌کند پشیمان نزد پدر بازمی‌گردد.» عریانی او در تصویر حس پشیمانی‌اش را نشان می‌دهد.

و پدری که در اوج محبت با آغوش باز او را پذیرا می‌شود. در دست خدمتگذاران کفش و جامه‌ای نو می‌بینیم تا به تن پسر کنند و چوب دستی‌ای روی زمین افتاده نشان دهنده این می‌باشد که پسر از تکیه کردن بر خودش دست کشیده است. چقدر بیشتر امروز آغوش پدر آسمانی برای ما باز است.

امروز ما نیز اگر مرتکب گناه یا اشتباهی شده‌ایم باید بدانیم خداوند مشتاقانه منتظر بازگشت ماست. پدری که در آثار قبلی به آن اشاره داشتیم چطور یگانه فرزند خود عیسی مسیح را بر صلیب برای نجات ما فرستاد. به راستی که او تنها راه نجات و نور حقیقی می‌باشد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

مجله فرهنگ و هنر شماره 66
دام شیطان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست