آش‌ها را دور نریزید!!!

آش‌ها را دور نریزید!!!

هر روزه در دنيايي که زندگي مي‌کنيم جملات همسويي در مورد «رابطه و ارتباط» مي‌شنويم. از رسانه‌هاي ارتباط جمعي که هر روز سعي دارند رابطه بين افراد را سهولت بخشند گرفته تا ايجاد رابطه و دوستي براي سهولت در به انجام رساندن پروژه و پرونده‌اي و حتي رابطه بين دوستان، همسران، والدين و فرزندان و… .

و نيز هر روزه در مورد رابطه‌ها و دوستي‌هايي که با بروز مشکلي از هم گسسته‌اند، مي‌شنويم و نظاره‌گر آنها هستيم. طلاق‌ها، دوري‌ها، قهر کردن‌ها و…

رابطه در مشارکت و شناخت معنا مي‌گيرد و کلام خداوند ما را به دوستي و محبت و ارتباط و مشارکت با يکديگر فرا مي‌خواند. مشارکتي که راس اول آن خداوند و پادشاهي او باشد. مشارکتي که حضور خداوند و رابطه با او مقدم بر هر چيز است و مشارکت کنندگان، اصل اول يعني مشارکت و رابطه شخصي خود را با خداوند اولويت خود قرار مي‌دهند.

اما، متاسفانه همه ما در جنگ‌هاي روحاني هستيم و بسياري از روابط و دوستي‌ها هر روز به مرز گسستن و جدايي گام برمي‌دارد و اين زهر جدايي، مدام زندگي و روابط ما را سمي و مسموم‌تر از گذشته به پيش مي‌راند و چنان در اين بدن و در اين اتحاد ريشه مي‌گيرد که سَمِ حاصل از آن، ايجاد رابطه را سردتر و مسموم‌تر مي‌کند.

چطور اين زهر و اين مسموميت‌ها را که در رابطه‌ها و دوستي‌هاي ما شکل گرفته است سم زدايي مي‌توان کرد؟ شايد ترميم يک رابطه ديگر از نظر ما و بر طبق منطق انساني غير ممکن باشد، اما خداوند براي ما پادزهري دارد که با پاشيدن آن در هر رابطه‌اي که مسموم شده، باعث حيات دوباره و بازگشت محبت و دوستي خواهد شد.

در کتاب دوم پادشاهان باب چهارم آيات 38 تا 41 روايتي از آش مسموم شده‌اي را مي‌خوانيم. آشي که براي مشارکت انبيا يعني قوم خداوند و مردان و زناني که به يهوه ايمان داشتند شکل گرفت. اين آش نمادي از رابطه و مشارکت است که با ناداني و بي‌حکمتي يک نفر مسموم شد و حال مي‌تواند حيات ديگران و مشارکت را از هم بپاشد. تمثيلي از سمومي که وارد مشارکت‌ها و دوستي‌هاي ما مي‌شود. اما اليشع با هدايت خداوند دستور مي‌دهد تا آش را دور نريزند چرا که خواست و اراده خداوند براي مشارکت و اتحادهايي که در خداوند شکل گرفته‌اند اين است که گسسته نشوند. و حال پادزهر خداوند وارد اين روايت مي‌شود. «آرد»؛ بله فقط با ريختن آرد در درون آش، ديگر جدايي و مرگ روحاني‌اي در کار نبود بلکه حيات بود و قوت و ادامه مشارکت و اتحاد.

اما اين پادزهر چيست؟ چرا آرد؟ اين آرد سمبل و نماد چيست و چگونه مي‌توانيم آن را در دوستي‌ها و مشارکت‌هايمان جاري سازيم.

همانطور که مي‌دانيم عهد جديد و زندگي عيسي مسيح و شناخت او مکاشفه خاص خداوند است و جواب پرسش‌هاي ما در درون اناجيل پيوسته جاري است. اما پيش از پرداختن به آن کمي در مورد «آرد» تامل کنيم. با شنيدن اين کلمه به ياد چه چيز مي‌افتيد و چه چيزي در ذهن شما نقش مي‌بندد؟ درست است، اولين تصويري که اين کلمه و ديدن آن در ذهن نقش مي‌بندد «نان» است. آرد، عضو اصلي و ماده اساسي براي تهيه و ساخت نان است و وقتي با آب مخلوط و ورز داده مي‌شود، با آتشي به نان و خوراک روزانه تبديل مي‌گردد و گرسنگي‌ها را برطرف مي‌کند و حيات و قوت مي‌بخشد تا بهتر ببينيم و بشنويم و بيانديشيم. اما اين آرد و اين مواد اوليه‌اي که نان را شکل داد به چه معناست؟؟؟

در عهد جديد مي‌خوانيم عيسي مسيح گفت: «من نان حيات هستم» و چند باب بعد در شام آخر و شبي که مسيح دستگير شد تا ماموريت خود را بر روي صليب به اتمام رساند مي‌بينيم که «عيسي نان را گرفت و پس از شکرگزاري، پاره کرد و به شاگردان داد و فرمود: بگيريد، اين است بدن من».

عيسي بدن خود و کار خود روي صليب را به نان تشبيه مي‌کند و به طور خاص مي‌توان نان را نمادي از محبت خداوند بر آدميان دانست که بر روي صليب براي گناهان همه جهان مصلوب شد.

اما شالوده و ماده اصلي بدن مسيح که مصلوب شد چيست؟ آرد و بنياد اساسي صليب کجاست؟ بنياد صليب و بدن مسيح از محبت و ايثار و از خود گذشتگي و فداکاري نويد مي‌دهد. آردي که مي‌تواند زندگي‌ها و مشـارکت‌ها و روابـــط گسسته‌ي ما را دوباره به هم پيوند دهد همين است. با ايثار و فداکاري و محبت طرفين، با نفس خود را انکار کردن و صليب را بر دوش کشيدن، با بخشش و گذشت قلبي و…

و اما اين آرد با آب مخلوط شد تا نان را شکل دهد، آتش آن را به بار آوَرَد و نان را آماده و مهيا براي مصرف کند. در کلام خداوند مي‌دانيم که آب و آتش نمادي از روح خداوند و هدايت اوست. از خداوند بطلبيم تا با جاري کردن روح خود در ما تَرَک‌ها و شکاف‌هايي که در روابط به وجود آمده‌اند و مانند شکاف‌هايي که بر خاک بيابان بر اثر نبود آب به وجود آمده‌اند را دوباره به هم بپيوندد. وقتي اين آب جاري شود شکاف‌ها رفته رفته محو مي‌گردد و يک‌دست و يک‌پارچه و يک‌تن خواهند شد. باشد که هر روزه اين آرد آسماني را با هدايت روح خداوند و مشورت با او بر روابط و مشارکت‌هايمان بپاشيم و آتش او اين نان را آماده سازد تا گرسنگي‌هاي روحاني‌مان برطرف شود و با قوت تازه و حياتي جديد در مسير اين رودخانه جاري شده ادامه دهيم.

شکر براي کلام راستين خداوند و شکر براي اين پادزهري که مي‌توانيم در هر رابطه گسسته‌اي در خداوند بپاشيم.

برگرفته از کتاب «آش‌ها را دور نريزيد»

اميد سبوکي

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

آواي وحش
خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست