آلرژی و حساسیت

 آلرژی و حساسیت

فصل بهار یعنی شکوفه و غنچه‌های نیمه باز و برگ‌های سبز و گرده افشانی. برای کسی که مبتلا به آلرژی و حساسیت می‌باشد بهار یعنی عطسه و گرفتگی بینی و آبریزش بینی، این بیماری می‌تواند خفیف یا در مواقعی چنان شدید باشد که سر وکار افراد برای درمان به اورژانس و دکتر هم کشیده شود.

آلرژی وقتی شروع میشود که سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی، واکنش شدید و دور از انتظار نشان میدهد. در اثر آزاد شدن برخی از هیستامین‌ها و سایر مواد شیمیایی به جریان خون، بدن عکس‌العمل‌های مختلفی نشان می‌دهد. واکنش‌های آلرژیک در افراد، شکل‌های مختلفی داردکه با عطسه، آبریزش ‌بینی و چشم، سرفه، تنگی نفس، خارش، کهیر و اگزما همراه است که معمولا گرد و غبار و ذرات، گرده گیاهان، مواد شیمیایی، ریز ذرات، پر و موی حیوانات خانگی، ترکیبات غذایی و عوامل ارثی و ژنتیکی نیز در ایجاد آلرژی به میزان زیادی موثر می‌باشند.

  پس از ورود یک ماده خارجی به بدن چه اتفاقی می‌افتد که سر تا پای ما را بیمار می‌کند

 با ورود هر مواد خارجی یا آلرژن سیستم ایمنی بدن ما تولید پادتن می‌کندکه موجب آزاد شدن هیستامین و مواد مشابه می‌شود. هیستامین، سیستمهای مختلف بدن را دچار التهاب و ورم میکند.

اگر این التهاب موجب بسته شدن راه‌ هوا و شوکه و پایین افتادن نبض و فشار خون شود حتی خطر مرگ هم دارد.

برای جلوگیری و مقابله با این آلرژیها باید از آلرژیزاها تا حد ممکن دوری کرد و در موارد شدید به دکتر مراجعه و با تجویز دکتر در صورت نیاز از کورتون یا انواع آنتیهیستامینها که میتوانند در مهار این بیماری موثر باشند، استفاده کرد.

 شایع‌ترین نشانه‌ها آلرژی می‌تواند عطسه، آبریزش و یا گرفتگی بینی، خارش چشم، خارش و سوزش سینوس و گلو، گرفتگی گوش‌ها، گاهی سردرد، تنگی نفس، خس‌خس و در موارد شدید حملات آسم نیز ایجاد کند. سعی کنید زمان محدودی خارج از منزل بمانید و حتماً از ماسک استفاده کنید، از دود تنباکو اجتناب کنید که باعث تشدید علائم میشود و آب زیاد بنوشید، با بالا بردن سیستم دفاعی بدن میتوان آلرژی و حساسیتها راکاهش داد.

  چند مواد غذایی که باعث بالا بردن سیستم دفاعی بدن می‌شود.  پیاز یکی از مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که با آن می‌توان خطر ابتلا به آلرژی فصلی را کاهش داد؛ مخصوصاً پیاز قرمز که جنبه مغذی و خوراکی بسیار زیادی دارد و برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی، افزایش سیستم ایمنی بدن و تنظیم فشارخون کاملاً مناسب است.

  چغندر قند حاوی ویتامین C و A و B6 است و به بهبود سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می‌کند.

  بلوبری وتمشک حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین K و C می‌باشد.

 کلم بنفش و گل کلم که حاوی فیبر و ویتامین K می‌باشند.

 بادمجان حاوی بسیاری از ویتامین‌های B6, K و C و بسیاری از مواد معدنی ضروری است که برای سلامتی مفید می‌باشد.

 ماست، اسید لاکتیک در ماست باعث افزایش سرعت عملکرد روده می‌شود و به غیر فعال کردن مواد شیمیایی مضر کمک می‌کند.

 اسیدهای چرب، امگا 3 که در روغن ماهی یافت می‌شود برای سلامتی و افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار موثراست.

از آنجا که بدن ما نمی‌تواند اسیدهای چرب و امگا ۳ تولید کند باید از مواد غذایی که حاوی اینها هستند استفاده کنیم که در روغن ماهی به فراوانی یافت می‌شود و باعث افزایش رشد مغز، محافظت از قلب و عروق، مبارزه با سرطان، افسردگی، اختلالات روده و آرتریت می‌شود، با خوردن گوشت سالم، غذاهای دریایی، تخم مرغ و یا مکمل‌های روغن ماهی، اسیدهای چرب امگا 3 را در بدن خود تکمیل و تامین کنیم.

 ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر می‌باشد و با مصرف آن از سرماخوردگی جلوگیری کرده و همچنین به زخم‌ها و تولید سلول‌های جدید و جلوگیری از سرطان، کاهش آلرژی‌ها، تولید هورمون‌های ضد استرس و محافظت از بدن کمک می‌کند.

 ویتامین D3 و روی نیز می‌توانند آلرژی‌های فصلی را کاهش دهند که در زرده تخم مرغ، کلم بروکلی و کدو تنبل به فراوانی یافت می‌شوند همچنین D3 را می‌توان از گوشت، تخم مرغ، شیر، دانه و غذاهای دریایی تامین کرد. علاوه بر این می‌توانید ۱۵ دقیقه در روز برای جذب ویتامین D3 از منابع طبیعی با استفاده از کرم ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

 سیر نیز در درمان آلرژی فصلی و سایر بیماری‌های دیگر موثر است و می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد. سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که به طور معمول باعث ویرانی باکتری‌ها و ویروس‌های بدن می‌شود.

یکی دیگر از آلرژیها، حساسیتهای پوستی میباشند که هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ سلامتی بسیار حائز اهمیت هستند، یکی از علل چنین حساسیت‌هایی نیز کاهش سیستم ایمنی بدن می‌باشد. برخی مواقع پروتئین‌های موجود در غذا، گرده، لاتکس، مواد شوینده و مواد شیمیایی، مواد مخدر، ادویه‌ها و بعضی از مواد آرایشی باعث بثورات پوستی، خشکی پوست و خارش پوست، لکه‌های تیره اطراف چشم و اگزمای پوستی می‌شود.

در این موارد استفاده از یک رژیم صحیح جهت مراقبت از پوست خود ضروری است، در خوردن غذاهای تند و ادویهجات دقت بیشتری شود و مرطوب کنندههای مناسب پوست و ضد حساسیت برای تقویت لایه محافظ پوست و تسکین آنها ضروری میباشند، هنگامی‌که حساسیت پوستی فعال می‌شود بثورات ایجاد شده ممکن است نیاز به درمان با داروهای تجویزی متخصص پوست داشته باشد.

 پوشیدن لباس‌های نخی و کتانی و گشاد می‌تواند موثر باشد و از پوشیدن لباس‌های پلاستیکی دوری کنید.

بعضی از داروها نیز مثل پنیسیلین تولید آلرژی میکنند.

با رژیم غذایی و تامین ویتامین‌ها و رعایت نکاتی که ذکر شد تا حدودی می‌توان از فصل بهار لذت بیشتری برد. توجه داشته باشید بعضی از غذاهایی که در قسمت بالا بردن سیستم ایمنی ذکر شد میتوانند به طور شخصی بر روی افراد خاص حساسیت ایجاد کند پس حتما در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

خورشت هویج
وارونگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست