نکات ریز خانه داری

نکات ریز خانه‌داری
خانه مکان‌ اختصاصی امنی است برای آسودن و زیستن، که با زندگی کردن یک فرد و یا خانواده و چینش وسایل در آن، حفظ و نگهداری از آن معنا پیدا می‌کند. افراد زیادی هستند که کار نظافت منزل را دوست ندارند و برایشان سخت و دشوار است؛ اما اگر نکات ریز خانه‌داری را بدانند این کار سخت برایشان به کاری دلچسب و مفرح تبدیل می‌شود. خانه‌داری یعنی انجام فعالیت‌های مربوط به خانه، که شامل بخش‌های مختلفی است: مثل شستن، تمیز کردن، خرید کردن و … که انجام این کارها به‌صورت گروهی با خانواده می‌تواند باعث تسریع در انجام این امور شود. پس حتماً در این قسمت از عزیزانتان کمک بگیرید، خلاقیت داشته باشید تا کارهای خانه کسل کننده و یکنواخت نباشد. هر شخص خانه‌داری دوست دارد که خانه‌ای تمیز و به دور از آلودگی برای عزیزانش (که با هم به‌صورت مشترک زندگی می‌کنند) داشته باشد.
برای تمیز کردن بهتـر منزل راه‌های مختلفی وجود دارد ولی همه این راه‌ها و روش‌ها الزاماً مفید و مقرون به صرفه هم نیستند. وقتی که از روش‌های مناسب‌تر برای تمیز کاری خانه بهره مـی‌بریم، حتی می‌توانیم مبلغی را پس‌انداز و به اقتـصاد زندگی کمک کنیـم. در ادامـه با هم به چند نمونه از ایـن نـکات ریز خـانه‌داری خواهیـم پرداخت.

نکات ریز و کاربردی
1 – برای جلوگیری از بهم‌ریختگی خانه بعد از هر بار استفاده از هر وسیله‌ای آن را سر جایش قرار دهید؛ این کار باعث می‌شود تا هم در زمان صرفه‌جویی کنیم هم از بهم‌ریختگی محیط جلوگیری کنیم. مثلا کتابی را که برای مطالعه از قفسه کتابخانه برداشته‌اید، بعد از مطالعه آن را روی میز رها نکنید بلکه به قفسه منتقل کنید.
2- نظافت را برای خود سرگرم کننده کنید. می‌توانید از موزیک مورد علاقه‌تان استفاده کنید و یا در پایان تمیزکاری از خود پذیرایی کنید و یا با نوشیدن یک فنجان چای، قهوه یا نوشیدنی مورد علاقه‌تان به خودتان هدیه دهید تا دیگر انجام فعالیت خانه برایتان کسل کننده نباشد.
3-یادمان باشد که با مدیریت و مشارکت می‌توان کارهای خانه را راحت‌تر و لذت بخش‌تر کرد.
بالاتر به نکاتی کاربردی و کلی اشاره نمودیم. حال به جزئیات ریزی که می‌توانند در حین سادگی کاربردی و مفید باشند بپردازیم. قطعاً شما هم راه حل‌ها و نکاتی را برای خود دارید که با بکارگیری آن می‌توانید کارهایتان را سریع‌تر انجام دهید. در ادامه چند نمونه را بیان می‌کنیم:
1- برای ضدعفونی و تمیز کردن سطوح از چند قاشق جوش شیرین، سرکه، آب و مقداری مایع ظرفشویی می‌توان استفاده کرد. یا حتی با آغشته کردن شیرآلات به گیاه آلوورا.
همیشه دوست داریم شیرآلات و سرامیک برق بزند و گاهی اوقات هزینه و یا داشتن آلرژی به شوینده‌های شیمیایی باعث می‌شود که حس رضایت از تمیزکاری حمام را نداشته باشیم، با جایگزین کردن این مواد می‌توان نتیجه بهتری گرفت. همینطور از ترکیب این مواد با پودر لباسشویی می‌توان برای باز کردن فاضلاب بهره برد.
2- برای تمیز کردن کابینت‌ها که به دلیل پخت و پز، لکه‌های چربی گرفته، می‌توانیم از مخلوط آب و شوینده مورد نظر استفاده کنیم و سطح را با اسفنج آغشته به آن تمیز کنیم و سپس با یک پارچه نم‌دار آن را خشک کنیم.
3- تخته خرد کردن مواد غذایی بیشترین استفاده را نسبت به بقیه لوازم آشپزخانه دارد وپس از مدت زمانی می‌بینیم که رنگ و لکه گرفته است. برای تمیز کردن آن از آبلیمو استفاده کنید و برای نتیجه بهتر می‌توانید مقداری جوش شیرین روی تخته بپاشید و بعد آبلیمو را به تخته بزنید و در آخر تخته را با آب شستشو دهید.
4- برای بهتر تمیز شدن ظروف و ضدعفونی کردن و از بین بردن چربی‌ از روی ظرف‌ها می‌توان مقداری سرکه به مایع ظرفشویی اضافه کرد.
5- برای تمیز کردن و جمع کردن موی حیوان خانگی می‌توان از دستکش پلاستیکی خیس استفاده کرد.
6- برای تمیز کردن شیشه‌ها و آینه‌ها می‌توان در ظرف اسپری یک فنجان سرکه، یک فنجان الکل، یک قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی و کمی اسانس یا عطر ریخته و مابقی را با آب پر کرد تا قدرت تمیزکنندگی آن را ببینید.
7- دستکش پلاستیکی سوراخ شده را دور نیندازید بلکه می‌توان آن را به‌صورت نواری قیچی کرده و برای بستن ظروفی که در ندارند به همراه یک کیسه فریزر استفاده کرد و حتی از نوک انگشتان آن برای بستن در بطری و یا پوست کندن بادمجان، بامیه، سیر و… استفاده کرد.
8- اگر خورشت یا سوپ شور شد نگران نباشید! یک عدد سیب زمینی در آن بپزید تا شوری آن را بگیرد.
9- اگر خمیر دندانی داریدکه به ته رسیده و به سختی می‌توانید آن را استفاده کنید، سر آن را ببرید و با کمک یک مسواک نقره‌جات، طلاجات و شیر آلات را برق بیندازید.
10- برای تمیز کردن و خوشبوکردن یخچال در یک ظرف اسپری ۲ قاشق وانیل، یک قاشق چایخوری جوش‌شیرین، یک قاشق الکل و دو قاشق مایع ظرفشویی ریخته و آن ر ا با آب مخلوط و درون یخچال اسپری کنید. در نهایت آن را با دستمال مرطوب پاک و سپس خشک کنید.
11- برای از بین بردن لکه‌های شیشه آب‌لیمو و یا آبغوره کافی است مقداری چای با تفاله درون بطری ریخته و آنها را به راحتی پاک کنید.
12- برای از بین بردن زردی‌های روی لوازم خانگی به کمک دستکش پنبه آغشته به اکسیدان را به ظرف‌ها مالیده و با قرار دادن در آفتاب آنها را سفید کنید ولی مواظب باشید این محلولبه مارک یا نوشته‌های ظروف برخورد نکند چون باعث
از بین رفتن آنها خواهد شد.
آنچه بیان شد چند نمونه کوچک از نکاتی است که به ما کمک می‌کند تا در خانه‌داری از آن استفاده نماییم تا هم در زمان و هم در هزینه مواد شوینده صرفه‌جویی کنیم.
روح و روان ما هم نیاز به تمیز کاری و جلا دارد که باید برای آن قدم برداریم. با کمک گرفتن از خدای حقیقی اجازه دهیم تا لکه‌های روی قلب و روحمان شسته و عاری از جرم و لکه شود.
در شروع روز، قبل از انجام هرکاری به حضور خدا رفته و کارها را به او بسپاریم و با این قدرت وحس خوب شکرگزاری، روزی پر از شادی و انرژی داشته باشیم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

قهرمانان
برکت یافته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست