باغبانی و تاثیر آن

سلام و درود به خوانندگان عزيز و همراهان صفحه سبک زندگي

نوروز و آغاز سال جديد را به شما تبريک عرض مي‌کنيم آمين که در سال جديد با نو شدن ذهن و افکار، طراوتي نو و عشق و فصلي جديد در خداوندمان داشته باشيم.

آمدن بهار و حس زيباي جوانه زدن شاخه‌هاي خشکيده و جريان روح حيات درآغازين روزهاي سال نو همراه با سرودهاي شاد پرندگان مژده آمدن بهار را به گوش باغ خزان زده مي‌رساند.

باغباني از جمله فعاليت‌هايي است که به انسان روحيه مي‌بخشد و باعث طراوت و شادابي مي‌شود و به منزلتان روح تازه‌اي مي‌بخشد و سبز بودن گياهان و گل‌هاي رنگارنگ يادآور حيات مي‌شود و ما را به اميدي زنده دعوت مي‌کند زمان‌هايي ذهن ما از حيات دور مي‌شود اما با ديدن گل و گياه در اطرافمان و همچنين مراقبت از آنها اهميت اين حيات دوباره يادآور شده و تاثير آن را در زندگي خود مي‌بينيم.

  باغباني براي افراد سالخورده نيز مي‌تواند يک سرگرمي شاد و نشاط‌آور باشد.

بهترين فضاي خانه که براي باغباني و گل‌کاري و کاشت گياه مناسب است بالکن‌ها و پشت پنجره‌هاي آفتابگير است، دقت شود که کاشت گياه مورد نظر به چه مقدار نور احتياج دارد و با در نظر گرفتن ميزان نور ورودي به منزل گياه مورد نظرتان را براي پرورش انتخاب کنيد.

 انواع سبزيجات در پشت پنجره‌هاي آفتابگير با آبياري مناسب، رشد خوبي خواهند داشت.

 گياهاني مثل فلفل، گوجه، خيار در بالکن‌ها رشد خوبي خواهند داشت و اگر آفتاب شديد باشد بايد آبياري آنها را افزايش داد.

 اگر در منزل يا آپارتماني که نور کمي دارد زندگي مي‌کنيد و علاقه زيادي به پرورش گل و گياه داريد نگران نباشيد درست است که نمي‌توانيد گياهاني مانند انواع سبزيجات و صيفيجات را پرورش دهيد ولي گياهاني هستند که با شرايط کم نور سازگارند،که مي‌توانيد از آنها استفاده کنيد، مثل آگلونما، بامبو، گوش فيل، سانسوريا و……

 باغبــاني مــي‌تواند تــوانايي‌هاي متعددي را در کودکان نيز تقويت کند و همچنين فرصت خوبي را براي آموزش مهارت‌هاي متنوع در کودکان فراهم مي‌کند. باغباني تمام حواس کودک را درگير کرده و به رشد آنها کمک ميکند و حتي آشنايي با سبزيجات، گل و گياه ميتواند کودکان را تشويق به فعاليت مشترک بين والدين و رابطه با ديگران کند.

دادن مسئوليت آبياري گياهان به کودکان فعاليتي خوب براي تمرين مسئوليت‌پذيري در آنهاست، با اين سبک زندگي، کودکان مي‌آموزند که فردي فعال و مقتدر و صبور در طول زندگي خود باشند.

سبز کردن سبزه که نزديک به ايام عيد نوروز انجام مي‌شود را نيز مي‌توان يکي از سرگرمي‌هاي جالب براي کودکان در نظر گرفت. مي‌توانند هر روز با آبياري آن رشد گياه را ديده و از نتيجه کارخود لذت ببرند.

در اين روزها که کم‌کم به پايان سال نزديک مي‌شويم يکي از هيجان انگيزترين تدارکات، کاشتن سبزه عيد است که جزو اصلي‌ترين گزينه‌هاي سفره هفت‌سين محسوب مي‌شود.

تنوع زيادي در سبزه‌هاي هفت‌سين وجود دارد همانند عدس، گندم، خاکشير، ماش و جو که سبزه گندم و عدس بين آنها محبوب‌تر است.

براي سبزه شدن خاکشير تنوع زيادي در انتخاب ظرف است که يکي از آنها را با شما به اشتراک مي‌گذاريم.

سبزه خاکشیر:

در اين روش ابتدا بذر خاکشير را به مدت يک شب خيس نماييد. ظرف سفالي مناسبي همانند کوزه تهيه و روي آن را با پارچه تنظيف يا جوراب زنانه نازک بپوشانيد و آن ‌را خيس کرده و بذرهاي خاکشير را که خوب لعاب داده‌اند با دست خيس روي کوزه سفالي بکشيد توجه کنيد که تمام ظرف به صورت يکدست با خاکشير پوشانده شود سپس آن‌ را پر از آب نماييد البته توجه داشته باشيد که تا زمان سبز شدن خاکشيرها بايد مرتب آن را با اسپري آب دهيد؛ مي‌توان به جاي خاکشير از بذر شاهي هم به همين طريق استفاده کرد.

 ايده‌هاي جذاب و متنوع زيادي براي تزيين سبزه هفت‌سين وجود دارد براي کاشت سبزه کمي ذوق و خلاقيت داشته باشيد و آن را در اشکال و طرح‌هاي زيبا و يا بر روي سطوح مختلف مثل کوزه، روي سطح عروسک، روي تکه سنگ، داخل تنگ شيشه‌اي، داخل پوسته تخم مرغ و غيره قرار داده و يا اين که مي‌توان در لابلاي سبزه از گل‌هاي زيبا استفاده کرد و با وسايلي همچون روبان و غيره آن را تزيين و زيبا کرد و به سفره هفت‌سين زيبايي خاصي بخشيد.

در دنباله اين سبک زندگي در شماره بعدي اين مجله به کاشت بذر بعضي از سبزيجات وگل‌کاري و تنوع گل در منزل و حياط کوچـک خـانه و يا بـالکن با هـم همراه خواهيم بود.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

شیرینی مرنگ
زندگی با دشمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست