تاثیر زنـــبور و عــــسل در سبک زندگی

تاثیر زنـــبور
و عــــسل در
سبک زندگی

عسل از جمع آوری شهد گیاهان به وجود می‌آید و این شهد توسط زنبورهای وحشی یا از کندوهای اهلی جمع آوری می‌شود به این صورت که زنبور عسل شهد شیرین را از جام ‌های گل جمع می‌کند و با تغییر ساختار آن، مایعی غلیظ و پر انرژی در می‌آورد.
وظیفه تولید عسل بر عهده زنبورهای کارگر است، زنبورهای عسل شهد را از طریق دهانشان به زنبورهای کارگر منتقل می‌کنند و آنها شهد را به مدت نیم ساعت می‌جوند و شهد از یک زنبور به زنبوری دیگر منتقل می‌شود تا وقتی که بتدریج تبدیل به عسل شود و سپس زنبورها آن را در سلول‌های لانه زنبوری که مانند مکعب‌های کوچک ساخته شده با موم است ذخیره می‌کنند. عسل هنوز کمی مرطوب است بنابراین آنها با بالهای خود آن را خنک می‌کنند تا خشک و چسبناک شود. زمانی که زنبورها مطمئن شدند عسل به غلظت رسیده، بر روی حجره ها پولک می‌زنند و اصطلاحا آن را پلمپ می‌کنند و سلول‌ها را با موم محکم می‌کنند تا تمیز بمانند.
ببینیم زنبور چگونه موم را می سازد؟
یک زنبور عسل از ۸ غده مخصوصی که در زیر شکم دارد موم‌ها را ترشح می‌کنند.
با ترشح غدد با پاهای خود موم را از شکم خود به دهانش منتقل می کنند و جویدن را آغاز می کنند، با افزایش بزاق موم نرم شده و برای ساخت لانه آماده است حال زنبور شش ضلعی قسمت داخلی کندوهای عسل را می سازد .
اولین نکته‌ای که باید بدانیم این است که عسل نه مدفوع زنبور عسل است و نه بزاق دهان او بلکه غذایی است که زنبور آنها را در فصل های گرم سال از شهد گل‌ها و گیاهان می‌گیرد تا در فصل‌های سرد سال از آن تغذیه کند، زنبورها دارای دو شکم می باشند یکی برای غذا ویکی برای ذخیره عسل. زنبور هم دارای سیستم گوارش است که از عسل و گرده گل برای زنده ماندن تغذیه می‌کند و مدفوع هم دارد ولی هیچ وقت مدفوع خود را داخل کندو نمی‌ریزد چرا که می‌توان گفت زنبور عسل یکی از پاکیزه‌ترین موجودات جهان است و مدفوع خود را نیز در پروازهایی که به بیرون دارد در بیرون از کندو تخلیه می‌کند و حتی در سرما ۲ تا ۳ هفته و یا حتی بیشتر مدفوع خود را نگه داشته تا شرایط مساعد شده و بتواند به بیرون پرواز کند. زنبور پروتئین لازم برای بدنش را از گرده‌هایی که به بدن و پاهایش می‌چسبد و عامل گرده افشانی گیاهان نیز هستند تامین می‌کند.

خواص عسل طبیعی:
عسل منبع مهمی از ترکیبات فعال زیستی است که از گیاهان به دست آمده و از دوران باستان به علت خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی از آن استفاده می‌کردند، به وسیله عسل نه تنها می‌توان شکر را از سبد غذایی خود حذف کرد بلکه مواد مغذی و سالمی را می‌توان وارد زندگی خود کرد، یک قاشق غذاخوری عسل دارای حدود ۶۴ کالری بوده و هیچ گونه چربی یا کلسترول ندارد.
در درمان آسم، تقویت انرژی بدن، درمان قند خون و بهبود مشکلات پوستی مثل آکنه موثر بوده و دارای خواص ضد التهاب، ضد باکتری و ضد قارچ است، برای درمان سرفه، رفلکس معده، درمان زخم‌ها، کمک به رفع بی‌خوابی، مبارزه با عفونت‌ها، پیشگیری از سرطان، جلوگیری از پیری زودرس، لایه‌برداری از سلول‌های مرده پوست و در درمان ریزش مو مثل نرم کننده نیز عمل می‌کند همچنین در درمان تب یونجه و بسیاری از بیماری‌های دیگر کاربرد دارد. درنتیجه می‌توان با وارد کردن عسل در زندگی خود سبک زندگی رابه سمت سلامتی برد.

اثرات کمبود و یا انقراض زنبورها:
با کمبود زنبور‌ها و یا منقرض شدن آنها مشکلات زیادی برای انسان پدید خواهد آمد و اثرات منفی گسترده‌ای بر روی اکوسیستم و زندگی روزمره ما خواهد داشت. کاهش تولید محصولات مزرعه‌ای مانند میوه‌ها، سبزیجات و محصولات دیگر که می تواند به کاهش تنوع غذایی و افزایش قیمت مواد غذایی منجر شود.
کمبود گیاهان مشکل اساسی است، گیاهانی که با تخم پراکنی زنبورها بوجود می‌آیند حاوی چربی و مواد مغذی مثل کلسیم و آهن و ویتامین های A،D می‌باشند و در اثر کمبود آهن خستگی، ضعف، کند شدن بهبود زخم‌ها، مشکلات کم‌خونی، سرطان بوجود می‌آید.
اقتصاد جهانی نیز در اثر از بین رفتن زنبورها ضربه زیادی خواهد خورد. محصولات لبنی و پنبه از بین خواهد رفت و کارخانه ها به مشکل بر خواهند خورد. زنبورها در کشاورزی و در پراکنده کردن تخم‌ها نقش مهمی دارند و همینطور باعث رشد گلها و گیاهان می‌شوند.
آمین که با مطالعه سبک زندگی زنبورها بتوانیم کار عظیم خداوند را بهتر درک کرده و در راستای آن قدم برداریم، تلاش کنیم و ثمر بیاوریم، ثمری نیکو. ایمان داشته باشیم خدا با ماست و همواره مددرسان ما.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

حاکمیت روح خدا
بال‌های فرو افتاده….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست