نظافت یخچال و فریزر

چگونه یخچال و فریزر خود را تمیز و از مواد غذایی در فریزر نگهداری کنیم؟
بشر در طول تاریخ همواره برای نگهداری غذا و داشتن آب سرد و یخ از منابع طبیعی که خداوند در اختیارش قرار داده همچون غارهای زیرزمینی، چشمه‌ها، آب‌انبارها و یخدان‌ها استفاده کرده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی، زندگی به سمت راحت‌تر شدن و دسترسی بیشتر به آنچه که مایحتاج انسان‌هاست سوق پیدا کرد. یکی از دستاوردهای تکنولوژی یخچال و فریزر است که سال‌هاست جزو اصلی‌ترین لوازم خانه‌ محسوب می‌شود که اولین نوع شناخته شده آن در سال 1748 میلادی به دست «ویلیام کولین» در دانشگاه «گلاسگو» رونمایی شد.
در حال حاضر یخچال و فریزر در تنوع و برند با کارایی‌هایی متفاوت در دسترس همگان قرار دارد که همه با آن آشنا هستیم و از نقش و اهمیتش در نگهداری و تازه ماندن مواد غذایی تا منجمد کردن گوشت و سبزیجات خام و پخته و…برای روزهای آتی به خوبی آگاهیم. با توجه به افزایش قیمت‌ لوازم خانگی توجه به حفظ و نگهداری آن بیشتر شده است که با این کار نه تنها به سالم بودن و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن کمک می‌کنیم بلکه از مصرف انرژی بیشتر هم صرفه‌جویی نموده‌ایم.
چگونه از یخچال و فریزر خود مراقبت کنیم؟
یخچال و فریزر جزو پرکاربردترین وسایل در آشپزخانه هستند. در طول روز بارها و بارها برای استفاده و برداشتن مواد غذایی یا آب سرد و… به سراغ آن می‌رویم و برای اینکه عمر یخچال و فریزر خود را بیشتر کنیم باید به نکاتی در خصوص مراقبت آن توجه کنیم. این موارد را در نظر داشته باشید:
تمیز کردن «کویل کندانسور» دو بار در سال: این کار باعث می‌شود گرما‌زدایی کویل یخچال و فریزر راحت‌تر شود. برای انجام این‌‌کار از قلم‌موی درشت استفاده نماییم.
تعویض و تمیز کردن واشر: با تمیز کردن آن به مهر و موم شدن درب یخچال و فریزر کمک کرده تا گرما وارد آن نشود هر چند با گذشت زمان خاصیت مهر و موم بودن واشر از دست می‌رود و باید آن را تعویض کرد. با این کار از هزینه مصرف انرژی و پرداخت هزینه بیشتر جلوگیری نماییم.
از کارهای دیگری که می‌توانیم انجام دهیم یخ‌زدایی فریزر و تمیز کردن هفتگی یخچال است همچنین با گندزدایی کردن و حذف بوها از یخچال به خوشبو شدن یخچال خانه کمک می‌کنیم. می‌توانیم از ضدعفونی کننده‌های مخصوص یخچال بهره گیریم.

به صورت کلی نکات کلیدی مراقبت از یخچال به شرح ذیل می‌باشد:
مطمئن شــویم یخچـال و فریزر با فاصله 20 ســانتی‌مــتری از دیوار قرار دارد تا جریان و گردش هوا در پشت فریزر به خوبی انجام شود.
یخچال و فریزر خــــود را در کنار پنجره قرار ندهیم تا بر اثر نور خورشید آسیب نبیند. همچنین آنها را دور از وسایل گرما‌زا مانند اجاق گاز و… قرار دهیم.
یخچال و فریزر خود را تراز کنید تا صدای آن کاهش یابد و از قرار دادن وسایل تزیینی مانند گلدان و اشیا دیگر بالای آنها خودداری کنید.
با توجه به دمای هوا، درجه یخچال و فریزر را تنظیم کنیم و هر 3 ماه یکبار فریزرهای برفک‌زا را تمیز کنیم. برای برفک‌زدایی از قاشق، کفگیر و وسیله‌هایی از این قبیل استفاده ننمایید.
آنچه که بیان کردیم نکاتی برای سالم نگه داشتن و مراقبت بهتر از یخچال و فریزر بود اما نکته مهم حفظ خاصیت و کیفیت مواد غذایی است زیرا آنچه که به عنوان خوراک و غذا آماده می‌کنیم و در طول روز استفاده می‌نماییم باید سالم و خواص غذایی آن حفظ شده باشد. منجــمد کردن مواد غذایی چه به صورت پخته و چه به صورت خام یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از فساد آن است. تقریبا تمام مواد غذایی را می‌شود منجمد کرد که خود این موضوع شامل نکاتی است که در ادامه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
نکات لازم برای نگهداری مواد غذایی در فریزر:
تمام مواد غذایی پخته مانند سوپ، انواع خورشت‌ها، سبزیجات سرخ شده و یا بلانچ شده را بعد از سرد شدن کامل و بسته‌بندی در اندازه یک وعده غذایی می‌توانیم منجمد کنیم. با این کار از تغییر رنگ و بدبو شدن مواد غذایی به دلیل فعالیت باکتری‌ها جلوگیری می‌کنیم، زمان مصرف و استفاده این مواد غذایی 3 ماه می‌باشد پس بهتر است از ظروف پلاستیکی در بسته و یا کیسه فریزر استفاده نماییم در خصوص کیسه فریزر باید هوای داخل آن را خارج کنید و اطمینان حاصل کنید که دمای غذای پخته‌شده کاملا سرد است زیرا قرار دادن غذای گرم در فریزر باعث می‌شود دمای مواد غذایی داخل فریزر پایین بیایید و باعث فساد مواد غذایی خواهد شد.
مواد غذایی مختلف را در یک طبقه نگذاریم بلکه آن را تفکیک کنیم به طور مثال گوشت، مرغ و ماهی را در طبقه بالا فریزر قرار دهیم و زمان استفاده آن را با درج تاریخ مصرف با برچسب روی بسته‌بندی بگذاریم و مواد دیگر را در طبقات بعدی به همان صورت انجام دهیم.
با وجود اینکه منجمد کردن بهترین روش برای حفظ مواد غذايی است اما نباید آن را برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد بنابراین قبل از بی‌کیفیت شدن مواد غذایی آن را مصرف نماییم.
از قرار دادن کنسرو و ظروف شیـشه‌ای خصوصاً برای حبوبات در فریزر بپرهیزیم.
بهـتر است مـواد غذای خام و بلانچ شده را منجمد کنید، زیرا عمل انجـماد کردن، باکتری‌های موجود را از بین نخواهد برد، فقط از تکـــثیر آن جلوگیری کرده و در زمـان پخت غذا تمام این باکتری‌ها از بیــــن خواهند رفت، این عمل در غذاهای پخته کمتر می‌باشد.
برای یخ‌زدایی مواد غذایی بهتر است آنها را چند ساعت قبل از استفاده از فریزر بیرون بیاوریم.
آنچه که از اهمیت نگهداری مواد غذایی منجمد شده تا نگهداری یخچال و فریزر بیان شد ما را تشویق می‌کند تا به درون خودمان نگاهی بیندازیم و بسته‌بندی‌هایی از خشم، کینه، نفرت، حسرت و افسوس خوردن برای گذشته را ببینیم غذاهایی که بارها سرد و گرم شده و باز در درونمان آن را منجمد کرده‌ایم که نه تنهاخاصیتی برای ما ندارند بلکه فاسد و سمی هم هستند. خدای ما زنده است و ما را تازگی و حیات می‌بخشد بنابراین زمان آن رسیده تا در حضورش تمام آن بسته‌بندی‌ها را بیرون بریزیم و اجازه دهیم خداوند، درونمان را شستشو و تمیز نماید زیرا بدن ما معبد اوست و هر روز از حضورش تازگی و حیات یابیم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

نفری چند
دلنوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست