طبیعت و تاثیر آن در زندگی

طبیعت و تاثیر آن در سبک و روش زندگی
طبیعت که خداوند آن را با قدرت خود به وجود آورد و به زیبایی آن را به کمال رسانده است. طبیعت نیز مانند سایر آفریده‌های خداوند نقش مهمی در سلامت جسم و جان و روح ما می‌تواند داشته باشد. آن زمان که روح ما خسته از راه‌ها، روش‌ها و سبک زندگی ما می‌شود، خود را در طبیعت رها کردن و زیبایی‌های خداوند را دیدن و در آرامش روح خود را پر کردن از شکرگزاری برای این خلقت خداوند.
با قدم گذاشتن در طبیعت و به دور از هیاهوی جامعه و دیدن زیبایی‌ها می‌توان تغییری تازه در سبک و روش زندگی به وجود آورد. استرس مسموم دشمن شماره یک سلامت انسان به شمار می‌ر‌ود و سپری کردن زمان در طبیعت می‌تواند یک وزنه تعادل و موثر باشد. طبق اطلاعات به دست آمده در یک شرکت روانشناسی نشان داده زمانی که کارمندان در محیط کار در معرض اِلمان‌های طبیعی مثل گیاهان و نور خورشید هستند 15% درصد تندرستی بیشتری داشته‌اند. بسیاری از کارمندان ادارات در اثر نبودن پنجره یا بدون چشم‌اندازی از درختان یا فضای سبز زود خسته شده و روح و روان‌شان به هم ریخته و کارایی خود را از دست می‌دهند.
ایجاد فضاهای باز برای راه رفتن و افزودن فضای سبز در محیط‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در زندگی افراد داشته باشد. حتی بر فرزندان نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.
آمار نشان داده کودکانی که نزدیک پارک‌ها و مراکز تفریحی زندگی کرده‌اند، در سنین بالاتر نسبت به کسانی که در مناطق دور از طبیعت بوده‌اند از نظر روحی، رفتار، سبک و روش زندگی و حتی وزن و قد با هم متفاوت بوده‌اند. افزودن پارک و مناطق سرسبز و طبیعتی زیبا می-تواند تغییری باشد که به کودک اجازه دهد به جای اینکه کودکان در خانه بنشیند و به بازی‌های آنلاین و تلویزیون و گوشه نشینی دل خوش کند، با دوستانش در بیرون از منزل به بازی بپردازد و در معاشرت و مشارکت آموزش ببیند و آماده شود برای وارد شدن به مرحله نوجوانی و جوانی.
صرف زمان در طبیعت برای سلامت روان ما نیز مفید است. اسب‌ سواری، دوچرخه سواری و رفتن به پارک می‌تواند حال روحی بسیاری از ما را بهتر کند، در حالی که در خانه نشستن و به دور از مشارکت با دیگران سلامت فکر و جسم ما را تامین نمی‌کند و این اگر عادت شود نمی‌تواند پیام‌های مثبت برای بدن انسان به همراه داشته باشد. تحقیقات نشان داده بین شهرنشینی و افزایش بیماری‌های روانی یک رابطه وجود دارد و در مقایسه با افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند 20% ریسک بالاتری در ابتلا به اختلالات اضطرابی و40% در ابتلا به اختلالات رفتاری و اخلاقی دارند.
همچنین راه رفتن و قدم زدن در طبیعت می‌تواند ریسک ابتلا به افسردگی را پایین آورد. برای استفاده از طبیعت و تاثیرات آن بر جسم و روح و روان خود باید در حفظ آن نیز بکوشیم. آلودگی محیط زیست بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر گذاشته و پیامدهای زیان باری بر زندگی انسان حیوانات و بنا‌ها دارد. در جهان امروز آلودگی یکی از مهمترین و حادترین مشکل تمدن انسانی است و نقش انسان در آلودگی محیط زیست بسیار چشم‌گیر است. طبیعت برای بقای نسل بشر آفریده شده و پیوندی ناگسستنی میان انسان و طبیعت وجود دارد. با طبیعت چه برخوردی می-کنیم وقتی به پارک می‌رویم؟ وقتی به جنگل می‌رویم؟ وقتی کنار ساحل برای آرامش جسم و روح خود می‌رویم و قدم می‌زنیم و زمانی را برای آرام گرفتن سپری می‌کنیم آیا سبکی که در خانه خود پیاده می‌کنیم و نظم نظافتی که در خانه ایجاد می‌کنیم، در طبیعت نیز انجام می-دهیم؟ یا وقتی به طبیعت می‌رسیم آن را از بین می‌بریم؟ آیا برای طبیعت که خالق آن خداوند قادر است احترام قائلیم و قدمی برای نظافت و پاکیزگی آن برمی‌داریم؟ نوع زندگی ما در خانه و طبیعت و برخورد ما با افراد هویت و شخصیت رفتاری اخلاقی ما را بیان می‌کند. آموزه‌های ما در زندگی، رفتار ما در زندگی و رفتار ما در طبیعت بیانگر آموزه‌هاست در پاکیزگی آن بکوشیم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

پسران و دختران نا آبادان
قلبی شاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست