خستگی و تاثیر آن در سبک زندگی

خستگی و تاثیر آن در سبک زندگی

خستگی نوعی احساس ضعف و نداشتن انرژی در بدن است به علاوه می‌تواند جسمی، روانی و یا ترکیبی از هر دو باشد. اگردر طول روز احساس خستگی می‌کنید و حتی کافئین هم نمی‌تواند به رفع مشکل شما کمک کند وقت این رسیده به این موضوع توجه کنید و تغییرات سالمی در سبک زندگی خود ایجاد کنید.
خستگی واکنش به فعالیت فیزیکی یا ذهنی بدن است، احساس خستگی مفرط یا کمبود انرژی بر سلامت کلی ما تاثیر می‌گذارد درحالیکه ما به هوشیاری در زندگی نیاز داریم. برای انجام مسئولیتها ولذت بردن از زندگی نیاز داریم تا انرژی کافی داشته باشیم و از آن شادی که خدا برای ما در نظر دارد لبریز شویم.
باید بدانیم خستگی مداوم و غیر قابل توضیح می‌تواند صدای بدن ما باشد که باید برای جستجوی علت آن قدم برداریم نیاز هست تا به سبک زندگی توجه کنیم و برنامه چکاپ خود را توسط آزمایش‌ها و دکتر خانواده پیگیری کنیم.
میزان تعادل هورمون‌ها، ویتامین‌ها و… در بدن ما از اهمیت ویژه‌‌ای در این خصوص برخوردار است.
خستگی عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد که به اختصار به چند مورد آن اشاره می‌‌کنیم:
انجام فعالیت بدنی بیش از حد
فشار فکری یا حتی فعالیت فکری بیش از اندازه
عدم تعادل هورمونها ویتامینها و فاکتورهای سلامتی بدن (به طور خاص ویتامین D و یا کم خونی)
خواب ناکافی و یا خواب با کیفیت پایین
بطالت (بدون هدف کاری را انجام دادن یا ندادن و …)
تغذیه نادرست
بیماری‌ها: بیماری‌های قلبی، عروقی، عفونی، بیماری‌های التهابی روده، چاقی، تنفسی، آلرژی‌ها و…
گاهی خستگی می‌تواند به دلیل کارهای روزمره و عادت‌های نادرست زندگی مثل ورزش نکردن، بی‌خوابی و مصرف الکل ایجاد شود.

اثر خستگی بر زندگی
خستگی مداومی که با استراحت برطرف نمی‌شود می‌تواند به مرور پیشروی کرده و باعث کاهش انگیزه، انرژی و تمرکز فرد شود خستگی ممکن است طیف گسترده‌ای از سایر علائم جسمی و روانی و احساسی را نیز ایجاد کند. مانند خواب آلودگی مزمن، سردرد، سرگیجه، بدن درد و کوفتگی و ضعف ماهیچه و درد عضلانی، کاهش رفلکس‌ها، اختلال در تصمیم‌گیری، بی‌اشتهایی، تاری دید، کاهش فعالیت سیستم ایمنی، توهم، اختلال در حافظه کوتاه مدت، کاهش انگیزه، کاهش تمرکز، تغییرات خلق و…

راه حل برای کاهش خستگی چیست؟
بهتر است عادات نیکو را جایگزین عادات اشتباه کنیم به طور مثال در زیر به چند مورد اشاره می‌کنیم:
مطالعه کردن (کتابهایی که علاقه داریم و به طور خاص انجیل به شناخت معنای زندگی و درک هدف خدا به ما کمک می‌کند اطمینانی که او می‌دهد ما را در ایستادگی و خستگی‌ناپذیر بودن هدایت و تربیت می‌کند و ما را کمک می‌کند تا برای عوامل استرس‌زا راه حل داشته باشیم.)
مشارکت کردن (گفتگو با افرادی که ما را به حقیقت زندگی تشویق می‌کنند و یا ما می‌توانیم به آنها کمک کرده وآنها را تشویق کنیم یا تسلی دهیم)
ورزش منظم
(گاهی فکر می‌کنیم توان کافی برای ورزش کردن نداریـم و خســـته هستیــم اما ورزش سبک و نشاط‌آور می‌توانـــد بـــه بالا بردن سطح انرژی کــمک کند و احساس شادابی حاصل از آن خستگی را رفع ‌کند.)
داشتن چرخه منظم و کافی از خواب و بیداری
(۶ تا ۷ ساعت منظم)
و همچنین جایگزین کردن عادات سالم به جای عادات ناسالم غذایی و حتی مصرف الکل، تنباکو و مواد مخدر و… به طور مثال:
داشتن عادت غذایی سالم (تعداد وعده های غذایی بیشتر با حجم کمتر به صورت منظم)
نوشیدن مایعات کافی و سالم
مصرف کربوهیدرات و پروتئین موجود در گوشت حیوانات، ماهی، تخم مرغ و لبنیات‌ها.
مصرف میوه‌ها (بطور مثال سیب، موز، زغال اخته، خرما، لیمو، پرتقال، کشمش، توت فرنگی، آلوقرمز دارای کیوتن، منیزیم، پتاسیم، آهن، فسفر، کلسیم می‌باشند و منبع عالی از ویتامین‌ها و موادمعدنی هستند که به بدن انرژی می‌دهند و باعث رفع خستگی می‌شوند.)
نکته: برای دریافت ویتامین D باید یا نور کافی دریافت کنید یا مکمل آن یعنی ویتامین D را به طور مجزا مصرف کنید.
با چکاپ و آزمایشها می‌توانیم از سلامتی خود باخبر شویم و از افکاری که ما را فلج می‌کند دوری کنیم و اگر متوجه بیماری شدیم با دنبال کردن برنامه درمانی توصیه شده پزشک و تغییر سبک زندگی می‌توانیم وارد مسیر سلامتی شویم.
نکته: اغلب برای رفع خستگی به دمنوش‌، انرژی‌زا، قهوه و نسکافه روی می‌آوریم این می‌تواند به طور مقطعی موثر باشد اما باید به دنبال دلیل اصلی ایجاد خستگی باشیم و درصدد رفع آن قدم برداریم.
خستگی می‌تواند بر سلامت جسمی و روحی شما تاثیرگذار باشد، مثل یک گوشی که در حال تمام کردن شارژ است این را بدانید که قطعا تغییرات در سبک زندگی برای کاهش خستگی به شما کمک خواهد کرد.
امروز خدا برای ایجاد یک تغییر به ما انگیزه و قوت می‌دهد تا برنامه زندگی خود را در جهت سلامتی تازه کنیم و در آن قدم برداریم او در این مسیر ما را یاری می‌دهد. مشکلات و عوامل همیشه برای خسته کردن ما هستند اما باور کنیم زندگی همین جا تمام نخواهد شد ادامه دارد و باید از آنها عبور کرد خدای زنده به ما می‌گوید: «نگرانی‌های خود را به من بسپار من تو را از آنها عبور می‌دهم» و خداوند نسبت به وعده‌های خود امین است به او امید داشته باشیم، باور کنیم و ایمان داشته باشیم. با او می‌توانیم خستگی نا‌پذیر باشیم، در دعا و ایستادگی از مشارکت با خدا و زندگی که برای ما در نظر دارد لذت ببریم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

صفحه روز
دلنوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست