طرز صحیح استفاده از مایکروفر

در این شماره از ماهنامه اسمیرنا در صفحه سبک زندگی در نظر داریم به طرز صحیح استفاده از مایکروفر بپردازیم. امروزه در بیشتر خانه‌ها مایکروفر برای پخت و پز سریع و یا گرم شدن فوری غذا تحت استفاده قرار می­گیرد. اظهارات سازمان بهداشت جهانی بر این مبنا می­باشد که اگر ملاحظات ایمنی را رعایت کنید و همانگونه که باید از مایکروفر استفاده کنید خطری به وجود نخواهد آمد.

قابل توجه است که مایکروفر به دلیل امواجی که برای پخت غذا ساطع می­کند به ظروف خاصی نیاز دارد. یکی از ظروفی که می­توان آن را برای مایکروفر ممنوع خواند ظروف فلزی است. از گذاشتن ظروف فلزی در این دستگاه خودداری کنید. این نوع ظروف باعث جرقه­هایی شبیه رعد و برق در مایکروفر می­شود که این جرقه­ها برای مایکروفر مضر است؛ حتی ممکن است در مواقع برخورد امواج با سطح فلز شعله و آتش سوزی رخ دهد. از استفاده فویل آلومینیومی نیز بپرهیزید، زیرا باعث منعکس شدن اشعه‌های مایکروفر می­شود و ممکن است به خود دستگاه نیز صدمه وارد کند.

مایکروفر با ایجاد ریز موج‌ها، در واقع نوعی تابش الکترومغناطیسی در اطراف دیواره­ها پراکنده می­کند و عملکرد آن به این صورت است که این ریز موج‌ها توسط رطوبت موادهای خوراکی قبل از اینکه از بین بروند جذب شده، در نتیجه غذا با سرعت گرم می‌شود.

خیلی از مردم بر این باورند که استفاده از مایکروفر سرطان‌زا می­باشد. اما بر اساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، تا زمانی که از این دستگاه به طور اصولی و طبق دستورالعمل استفاده شود هیچ خطری شما را تهدید نمی­کند.

دقت کنید که از ظروف مختص به مایکروفر که فاقد سرب، فتالات یاBPA  است استفاده کنید. از استفاده ظروف پلاستیکی نیز بپرهیزید، زیرا با حرارت بالا، ساختار شیمیایی این ظروف تغییر خواهد کرد و مواد سمی وارد غذا می­شود. پژوهشگران توصیه می‌کنند برای قرار گرفتن در معرض تشعشع کمتر بهتر است هنگام روشن بودن تا حد ممکن از مایکروفر فاصله بگیرید.

شیشه مایکروفر یکی از قسمتهای مهم این دستگاه می­باشد و نقش مهمی نیز در کنترل تشعشعات آن دارد و هر صدمه‌ای به آن را باید جدی گرفت. اگر با مشکلاتی چون آسیبی در شیشهِ درب، لولای درب و یا ایرادی در بسته شدن درب مواجه شدید تا زمان تعمیر یا تعویض بهتر است که از آن استفاده نکنید.

از مایکروفر نه تنها برای گرم کردن غذا می‌توان بهره برد بلکه در بعضی مواقع برخی از غذاها و پیش غذا را هم می‌توان با مایکروفر تهیه کرد. بر مبنای تحقیقات، ویتامین C که معمولاً در مواقع پخت از بین می­رود به علت سرعت بالای گرم شدن غذا در مایکروفر حفظ می­شود. یک مورد دیگر هم که باید به هنگام پخت غذا در مایکروفر توجه کرد این است که غذای مورد نظر را به تکه­های کوچک تقسیم کرد، چون در حین پخت همه سطح غذا ممکن است یکنواخت حرارت نبیند. با آگاهی درست می­توان از این وسیله طوری استفاده کرد که برایمان مفید باشد نه مضر.

برای تمیز کردن این دستگاه می­توانید در یک ظرف شیشه­ای یک پیمانه آب و یک قاشق سرکه سفید بریزید و داخل مایکروفر گذاشته و به مدت 3 الی 5 دقیقه دستگاه را روشن بگذارید، سپس محلول را بیرون آورده با یک دستمال نرم و مناسب داخل آن را به راحتی تمیز کنید. پیشنهاد می­کنیم قبل از خرید هر وسیله‌ای و یا قبل از هر انتخابی تحقیق و مشورت کنیم؛ همانطور که خداوند بارها در مورد مشورت کردن در کتاب امثال و مزیت­های مشورت کردن به ما آگاهی داده بلکه پس از تحقیق و مشورت انتخاب درستی داشته باشیم تا سبک زندگی سالمی را دنبال کنیم.

این مطلب من را به یاد روزهای قبل از ایمانم به خداوند عیسی مسیح انداخت. ممکن است ما هیچگاه به دنبال خرید مایکروفر نبوده‌ایم و حال که این دستگاه توسط شخصی به ما معرفی می‌شود مشتاق شده و یکدستگاه مایکروفر تهیه می‌کنیم و به منزل می‌آوریم؛ ولی همچنان کاری برای ما انجام نمی‌دهد تا زمانی که نسبت به کارآیی این دستگاه آشنایی لازم را بدست آوریم. وقتی با مطالعه دفترچه راهنما نسبت به آن آگاه شدیم می‌بایست دستگاه را به برق متصل کرده و حال به آن اعتماد کنیم که این کارها را انجام می‌دهد؛ در واقع سپردن بخش مهمی از این پروسه می‌باشد. من هم زمانی خدا را نمی­شناختم و حتی به دنبال این نبودم که تحقیق کنم اصلاً خدایی وجود دارد؟ اما بعد از اینکه خداوند توسط عیسی مسیح مرا به سمت خود فرا خواند به او که خدای حقیقی است ایمان آوردم، او را وارد زندگی‌ام کرده سعی بر شناخت او کردم؛ پس از آن اجازه دادم بیاید در زندگی­ام پادشاهی کند؛ به او اعتماد کردم و خودم و زندگی­ام را به او سپردم.

انتخاب با من و شماست؛ بیایید تا راه‌های خویش را سنجیده و آنها را بیازماییم؛ بیایید تا به سوی خداوند بازگشت کنیم…

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

صفحه روز
ویار گناه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست