هنر در شهر

سلام و درودی دیگر به همراهان عزیز و گرامی. سپاس بر خدایی که یک‌بار دیگر این فرصت را داد تا با هم نگاهی به هنر در شهرهای مختلف دنیا بپردازیم.

نگارخانه ملی لندن یکی از مشهورترین موزه‌های هنر جهان در زمینه‌ی نقاشی است. این نگار خانه زمانی در سال 1824 در لندن تاسیس شد که دولت انگلیس مجموعه 38 نقاشی را از املاک بازرگان جان‌جولیوس خریداری کرد. این ساختمان کلاسیک توسط «ویلیام ویکنز» معمار یونانی طراحی شده است و در سال 1991 توسط معمار آمریکایی «رابرت ونتوری» این مجموعه گسترده‌تر شد که دارای گنجینه‌ای با بیش از 2300 تابلو از صده سیزده تا صده نوزدهم میلادی است و مدیریت این موزه را گابریل فینالدی به عهده دارد. این گالری در مقابل  میدان ترافالگار واقع شده است. آثار هنرمندانی چون رابرت کمپین، لئوناردو داوینچی، میکل آنژ، دیگو ولاسکز و بسیاری دیگر می‌باشد. با هم نگاهی به چند تابلو می‌اندازیم.

شستن پاهای شاگردان:

این تابلو اثر چکوب روپوستی ملقب به «ایل تینتورورتو» بین سال‌های 1575 تا 1580 با رنگ روغن روی بوم بر اساس انجیل یوحنا باب 13 به تصویر کشیده شده است. قبل از شام آخر عیسی پاهای شاگردان خود را شست. در تصویر می‌بینیم که او پایین نشسته و شاگردان در بالا؛ نقاش با استفاده از رنگ بندی و سایه روشن‌هایی که در تصویر کشیده بیننده خودش را به فروتنی هدایت می‌کند. همانطور که در تابلو می‌بینیم ردایی کنار گذاشته شده است؛ عیسی حتی ردای خود را کنار گذاشت، حوله‌ای را به نشانه فروتنی به کمر بست. او که هم ذات با خدا بود بشکل غلام (ما) درآمد و تا هنگام مرگ روی صلیب مطیع گردید و خدا او را سرافراز کرد. براستی که هیچ نامی بالاتر از عیسی به ما داده نشده است.

شستن پای شاگردان سنبلی از این است که ما باید نوع طی کردن مسیرمان را عوض کرده و در مسیح به خدمت‌هایمان توجه کنیم. عده‌ای را در تصویر می‌بینیم که چه دقیق به کار عیسی نگاه می‌کنند و عده‌ای چه بی‌تفاوت هستند؛ ما امروز جزو کدام دسته هستیم؟

عیسی با شستن پاهای شاگردان در حقیقت روش زندگی آنها را عوض و نعلین سلامتی را پای آنها کرد. در آن زمان این یک رسم مهمان نوازی بوده که خدمتکار آن خانه این کار را برای مهمانان انجام می‌داد؛ عیسی به شاگردان گفت شما هم نیز پاهای یکدیگر را بشویید، با محبت با یکدیگر رفتار کنید و اجازه ندهید غرور بر شما غلبه کند.

پطرس به عیسی گفت من هرگز نمی‌گذارم پاهای مرا بشویی، اما عیسی جواب داد اگر پاهای تو را نشویم سهمی در من نخواهی داشت. اگر ما اجازه ندهیم عیسی راه و روش ما را بشوید ما نمی‌توانیم سهمی در او داشته باشیم. می‌باید از عیسی الگو بگیریم تا بجای خوبی برسیم.

عیسی در باغ جتسیمانی (رنج در باغ جتسیمانی):

این تابلو اثری از جیووانی بلینی در سال 1465 با تکنیک چسب رنگ در ابعاد 81 در 127 سانتیمتر بر اساس متی باب 26 کشیده شده است. عیسی و شاگردانش به سمت مکانی بنام جتسیمانی می‌روند. عیسی از شاگردانش می‌خواهد با او بیدار بمانند و دعا کنند، پس کمی آن‌طرف‌تر از آنها می‌رود و روی زانوهایش می‌نشیند و دعا می‌کند تا خواست و اراده پدر به انجام رسد. او همچنین به شاگردان می‌گوید وقت کار اصلی من روی زمین فرا رسیده است، پس بیدار باشید و دعا کنید تا در آزمایشات نیافتید. عیسی مضطرب و ناراحت دعا می‌کرد، اما وقتی بر‌گشت شاگردان را در خواب دید، پس به پطرس گفت نمی‌توانید با من در دعا بایستید! روح مشتاق است اما جسم ناتوان.

جیوانی با راه‌های پر پیچ و خمی که در تصویر کشیده است نشان می‌دهد که بی راهه‌ها زیاد هستند، اما هیچکدام به هیچ کجا نمی‌رسند. درختی که در این تصویر خشک شده است نشانه نداشتن حیات است. حصاری که فرو ریخته یعنی امنیتی نیست، شرایط دنیا همین است، بهوش باشیم تا به بیراهه‌ها کشیده نشویم؛ راه و راستی و حیات فقط عیسی مسیح است. در تابلو کمی دورتر سربازان را به همراه یهودا می‌بینیم که به عیسی نزدیک می‌شنود تا او را دستگیر کنند.

ما چقدر با عیسی همراه هستیم؟ در این شرایط دنیا چقدر در دعا برای یکدیگر می‌ایستیم؟ مراقب باشیم که در وسوسه‌ها نیافتیم و هر لحظه با نجات دهنده زندگی‌مان عیسی قدم بزنیم. عیسی برای من و شما اراده خدا را انجام داد و روی صلیب رفت، اما بعد از سه روز قیام کرد و بر مرگ پیروز شد، این قدرت پیروزی او امروز با ماهایی است که شاگردان او هستیم. اگر امروز ما هم مثل شاگردان افتاده‌ایم یا حتی در خواب فرو رفته‌ایم عیسی قادر است دست‌مان را بگيرد و به ما قدرت دهد.

ستایش عیسی نوزاد بوسیله چوپانان:

این تابلو اثر «رامبراند» در سال 1646 به ابعاد 55 در 65 سانتیمتر با رنگ روغن روی بوم بر اساس لوقا باب 2 کشیده شده است. چوپانان با نشانه‌ای که خدا به آنها داده بود و هدایت فرشته به محل تولد عیسی رسیدند و او را در آخوری در آغوش مادرش پیدا کردند، پس نزد او زانو زده و خدا را پرستش نمودند و هدایای خود را تقدیم کردند.

مرکز نور فقط عیسی‌ست؛ این نور بسیار درخشان‌تر از نور چراغ است و نقاش با استفاده از نور در تابلو صمیمیت را به تصویر می‌کشد. 2000 سال پیش نجات دهنده‌ای بنام عیسی متولد شد و تمام انبیای قبل از او تولد وی را پیشگویی کرده بودند. فقط با ایمان به عیسی است که نجات ابدی و تولد تازه را دریافت می‌کنیم. خدا این وعده را داد که هر کس بنام او ایمان آورد تمام گناهانش بخشیده می‌شود. امروز تصمیم با ماست؛ آیا می‌خواهیم او را بعنوان نجات دهنده خود بپذیریم؟ عیسی هر لحظه منتظر شنیدن صدا و اعتراف ماست؛ او قادر است زندگی نوینی به ما ببخشد.

مرکز نور فقط عیسی می‌باشد چون تنها نور جهان اوست و این حق را به ما هم داده تا از این نور برخوردار شویم. امروز من و شما با ایمان به عیسی مسیح نور جهان و فرزند خدا خوانده می‌شویم.

در این نگارخانه بسیار اثرها و تابلوهای برجسته و زیبایی وجود دارد که قصد آن داریم در شماره بعدی مجله اسمیرنا نیز به بررسی برخی از این آثار بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید…

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

ناخدا چنگک
چرا زنده را درمیان مردگان می جویید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست