هنر در شهر

شکر که امروز فرصتی دیگر باقیست تا با تأمل بر دیگر آثار «رامبراند» از کتاب مقدس به شناخت و درک عمیق‌تری از خداوند فرو رویم. خدایی که ما را به توبه فرا می‌خواند و به حیات و تازگی دعوت می‌کند.
سخاوت بوعز در دامان روت
یکی دیگر از آثار زیبای رامبراند که در سال ۱۶۴۵ بر اساس کتاب «روت باب ۳» به تصویر در آمده است، این اثر در ابعاد ۱۳ در ۱۴ سانتی‌متر کوچک و زیباست.
کتاب روت داستان وفاداری را به ما نشان می‌دهد که چطور خداوند محبت و برکت خودش را به ما ارزانی می‌دارد. روت زنی است که بعد از مرگ شوهرش، سرزمین خود را ترک می‌کند و همراه مادر شوهر خود به «بیت لحم» یعنی سرزمین مادرشوهرش می‌رود و به او می‌گوید: «از این پس خدای تو خدای من خواهد بود.» بعد از آن روت به مزرعه فردی فروتن و مهربان به نام «بوعز» برای تأمین معاش خود و مادر شوهرش می‌رود. جاده و مسیر روحانی که او شروع کرد زندگی‌اش را به مسیر تازه‌ای رهنمون کرد.
در این تصویر می‌بینیم که روت شال خود را با اطاعت از بوعز در زمین پهن می‌کند تا بوعز در آن جو بریزد و برکتی برای زندگی خود و مادرشوهرش باشد.
این تابلو نمادی از عیسی، پادشاه ما است که حقیقتاً هر کدام از ما را به فراوانی برکت می‌دهد به یاد داشته باشیم که در فصل‌های مختلف و سخت زندگی حضور عیسی همواره با ماست و در مزرعه او می‌توانیم امنیت و استراحت یابیم.
جلوگیری از قربانی کردن اسحاق
فرشته از قربانی کردن اسحاق جلوگیری می‌کند این اثر زیبا کاری دیگر از «رامبراند هارمنس ون ریان» است. این نقاشی ابتدا توسط شاگرد او شروع شد اما در ادامه استاد آن را به اتمام رساند. او این تابلو را در سال 1636 در ابعاد 132 × 195 سانتی‌متر با رنگ روغن بر اساس کتاب «پیدایش باب 22» به تصویر درآورده است. خداوند برای آزمایش «ابراهیم» از او می‌خواهد که پسرش «اسحاق» را قربانی کند. ابراهیم با ایمانی که به خداوند داشت اسحاق را به عنوان قربانی تمام‌سوز برای اینکار آماده کرد اما لحظه آخر خداوند به او گفت دست نگه دارد و بره‌ای را به جای اسحاق برای قربانی فرستاد که در عهد جدید نیز عیسی به عنوان بره قربانی شناخته می‌شود که در راه بسیاری قربانی می‌گردد. در این تصویر تفاوت نور و تاریکی را می‌بینیم که فرشته می‌آید و می‌گوید خبر خوش بره آمده است دیگر در تاریکی نمان. لباس اسحاق در این تصویر شبیه به کفن عیسی می‌باشد و چوب زیر دست او یادآور صلیب و مرگ عیسی برای ما می‌باشد.
خداوند در این تصویر دست ابراهیم را نگه مــی‌دارد اما بعدها پسر خودش را برای قربــانی ما مــی‌فرستد. اینجا منطقه‌ای است به نام «مـوریا» که سال‌ها بعد مسـیح هم در هـمین منـطقه قربانی می‌شود.
اسحاق در این تصویر مطیع فرمان پدرش و خداوند است. عیسی هم مطیع پدر آسمانی شد و تا مرگ بر صلیب مطیع گردید تا به واسطه خون او امروز ما در صلح و آشتی با پدر آسمانی‌مان زندگی کنیم و حیات جاودان داشته باشیم.
بیایید امروز با اعتراف و توبه نزد او که خدای حقیقی است بازگشت کنیم.

یوسف و همسر فوتیفار
این اثر بر اساس کتاب «پیدایش باب ۳۹» با رنگ روغن روی بوم در ابعاد 106 × 98 سانتی‌متر در سال 1655 توسط رامبراند نقش می‌بندد. زمانی که همسر «فوتیفار» از «یوسف» می‌خواهد با او همبستر شود و یوسف امتناع می‌ورزد. او تصمیم می‌گیرد تا لباس یوسف را بگیرد و دوباره درخواست خود را تکرار کند؛ پس یوسف از نزد او می‌گریزد و جامه‌ او در دست همسر فوتیفار می‌ماند و او را مقصر جلوه می‌دهد، پس فوتیفار نیز همانطور که در تصویر می‌بینیم خشمگین شده و درحالیکه لباس همسرش را بر تن می‌کند دستور دستگیری و به زندان انداختن یوسف را صادر می‌کند. نقاش در اینجا چهره‌ یوسف را برای غم‌انگیزتر کردن صحنه به تصویر کشیده است. او با کشیدن حالت چهره و دستان یوسف به متواضع بودن و مطیع بودن او اشاره دارد و بالعکس چهره‌ همسر فوتیفار پر از ترس و استرس هست. اگر امروز دنیا به هر طریقی به ما تهمت ناروا می‌زند، بدانیم و به یاد آوریم که عدالت ما از جانب خدایی می‌باشد که برای نجات دادن ما یگانه پسر خود را فرستاد تا به محض ایمان آوردن به او عادل شمرده شویم. قابل ذکر است نسخه‌ دیگر این نقاشی در موزه‌ «برلین» می‌باشد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

مجله فرهنگ و هنر شماره88
رابطه با خدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست