هنر در شهر

سلام و درود به دوستداران هنر در شهر، خوشحال هستیم که به فیض خداوند یک بار دیگر می­توانیم در این صفحه در خدمت شما عزیزان و همراهان باشیم.

در این شماره مجله نگاهی به موزه هنر متروپولیتن می­اندازیم.

این موزه در شهر نیویورک بزرگ­ترین موزه هنر در ایالات متحده است که در سال ۱۸۷۰ با هدف افتتاح یک موزه برای آوردن هنر و آموزش هنر به مردم آمریکا توسط معماری ریچارد موریس­هانت ساخته شد که مدیر فعلی آن ماکس هولین می­باشد. این موزه در سال ۲۰۱۹ چهارمین موزه هنری پر بازدید در جهان شد. مجموعه دائمی موزه شامل آثار هنری از دوران باستان کلاسیک و مصر باستان، نقاشی و مجسمه­های تقریباً تمام استادان اروپایی و مجموعه گسترده­ای از هنرهای مدرن و آمریکایی و دارای، دارایی­های گسترده­ای از هنرهای آفریقایی، آسیایی، اقیانوسیه، بیزانس و اسلامی است. این موزه همچنین مجموعه­ای از دایره­المعارف آلات موسیقی، لباس و لوازم جانبی، و سلاح­های عتیقه و زره­پوش از سراسر جهان و همچنین مجموعه گسترده­ای از اشیا منحصر به فرد عصر برنز می­باشد. از نکات برجسته این مجموعه شامل مجموعه­ای از سنگ به یاد ماندنی گاو بالدار، و یا چهره نگهبان، از کاخ شمال غرب پادشاه آشور است و بیش از دو میلیون اثر در این مجموعه وجود دارد، با هم نگاهی به سه تابلو در آن می­اندازیم.

سامسون (شمشون) اسیر فلسطینی­ها

این تابلو اثری از ایل­گوئرچینو نقاش ایتالیایی در زمان باروک می­باشد که در سال ۱۶۱۹ در ابعاد ۱۹۱ در ۲۳۷ سانتی­متر با رنگ روغن روی بوم بر اساس کتاب داوران باب ۱۶ بتصویرکشیده شده است. شمشون از بدو تولدش نذیره خداوند خوانده شده بود و او هرگز نباید موهای خود را می­تراشید زیرا که موهای او منبع و نمادی برای قدرت خدا در او بود، و نیز رازش را به کسی نباید می­گفت. اما روزی شمشون عاشق زنی به نام دلیله شد و دلیله با فریب راز او را پرسید و به او خیانت کرد، وقتی شمشون به خواب می­رود دلیله از مردی می­خواهد تا بیاید و موهای او را کوتاه کند، بدین ترتیب شمشون قدرتش را از دست می­دهد؛ او قبلا در اراده خدا علیه فلسطین بلند شده بود و حالا فلسطینیان از او انتقام می­گیرند شمشون ضعیف شده بود زیرا که مراقب آنچه خدا به او داده بود، نبود در حقیقت ما هم اگر مراقب نباشیم دشمن در کمین است تا شکست­مان دهد. سیستم و تفکر دنیا به ما می­گوید بزن، نابود کن، اما ما باید با سیستم خدا جلو برویم. کلاهخودی که در تصویر سر سرباز است بیاد ما می­آورد که در اصل باید آن کلاهخود سر شمشون می­بود، کلام خداوند به ما می­گوید کلاهخود نجات را بر سر کنید پس باید در حضور او فروتن شویم و ناراحتی و خشم خودمان را به دیگران انتقال ندهیم زیرا که انتقام از آن خداوند می­باشد که بس رحیم است.

انکار پطرس

این تابلو اثر میکل آنژمریسی­دا کاراواجیو نقاش ایتالیایی می­باشد که در سال ۱۶۱۰ در ابعاد ۹۴ در ۱۲۵ سانتی­متر با رنگ روغن روی بوم براساس انجیل متی باب ۲۶ بتصویر درآمده است. این تابلو یکی از آخرین کارهای او می­باشد. همانطور که قبلاً عیسی پیشگویی کرده بود و گفته بود پطرس سه بار او را انکار می­کند و در این تابلو می­بینیم سرباز با یک انگشت و خدمتکار با دو انگشت به پطرس اشاره می­کنند که نشان از همان سه بار انکاری می­باشد که نقاش به آن پرداخته است. در اینجا سرباز از پطرس می­پرسد آیا عیسی را می­شناسد و در تصویر چهره پطرس را می­بینیم که  انکار در چهره و حالت دست­های او مشخص می­باشد که اشاره به خودش می­کند و می­گوید من عیسی را نمی­شناسم. در تصویر تاریکی همه جا را فرا گرفته است. دنیا در تاریکی می­آید تا ما را متهم کند و آنجاست که اگر توجه­مان را از مسیح برداریم و روی خودمان بگذاریم ترس به سراغمان می­آید و نتیجه­اش انکار می­شود. سربازان را می­بینیم که آمدند، محکوم و داوری کردند، در صورتی که داوری را باید به حضور مسیح ببریم. اوست که داور این جهان می­باشد و داوری او بر حق است.

عیسی مسیح

این تابلو اثری از مارتین شونگاور نقاش و چاپگر آلمانی می­باشد که در سال ۱۴۸۰ در ابعاد ۱۱۰ در ۱۶۰ سانتی­متر با سبک کوپر پلیت به معنی صفحه مصی شکل گرفته است. این سبک قبل از اختراع چاپ صنعت رسم بوده. در این سبک بشقاب­های فلزی که با موم آغشته شده بود را با قلم­های سوزنی شکل بوسیله خطوط نقاشی می­کشند. به عبارتی دیگر روی فلز خط می‌انداختند و بعد با رنگ روی خط­ها را پر می­کردند، و در آخر این نقاشی قابلیت این را داشت که روی پارچه یا هر سطح دیگری انتقال یابد که این سبک بسیار صنعت جالبی بوده است. در تابلو پیلاطس را می­بینیم که پشت عیسی ایستاده است و او را نزد مردم می­آورد و تمام آدم­های یهودی، غیر یهودی، مذهبی و… همه فریاد می­زدند که مصلوبش کن. مسیح را در قصر آورده­اند لباس پادشاهی بر تنش کردند، تاج خوار بر سرش گذاشتند اما به نشانه تمسخر. این راهی بود که مسیح رفت تا ما را نجات دهد و امروز ما از زخم­های عیسی شفا یافته­ایم، و به واسطه خون و صلیب او می­توانیم تولدی تازه بگیریم و وارد حیات جاودان شویم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

مجله فرهنگ و هنر شماره 59
هفت و نیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست