وی پی اِن

وی پی اِن (VPN)، پراکسی و فیلترینگ
سلامی دوباره به شما مشتاق تکنولوژی.
در این شماره از مجله قصد داریم درباره دو واژه هم خانواده ولی متفاوت در مفهوم، یعنی فیلترینگ و پراکسی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.
در همین ابتدا بهتر است با معنی این دو واژه بیشتر آشنا شویم. واژه «فیلترینگ» در لغت به معنی «تصفیه کردن، پالایش، محدود کردن ورودی-خروجی و یا جلوگیری از چیزی می‌باشد. در سال‌های اخیر در کشور عزیزمان ایران، این واژه به خوبی قابل درک می‌باشد. در ایران و همچنین تعدادی از کشورهای دیگر فیلترینگ به منظور کنترل و جلوگیری کردن از پخش مطالب و محتویات نامناسب و غیر اخلاقی در مدارس و همچنین به منظور محدود کردن آگاهی مردم از مسائل و رویدادهای مختلفی از جمله حقایق اعتقادی، سیاست و رویدادهای روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از موارد استفاده از فیلترینگ در ایران جلوگیری کردن از درک حقیقت خدا و شناخت راه نجات که بوسیله ایمان به عیسی مسیح میسر می‌شود، می‌باشد. در این زمینه در انجیل متی باب 5 آیه 14 گفته زیبایی وجود دارد که عیسی مسیح می‌فرماید:
«شما (ایمانداران) نور جهانید. شهری را که بر فراز کوهی بنا شده، نمی‌توان پنهان کرد.»
فیلترینگ علیرغم تاثیر منفی مفهومی که در جامعه ما بر جای گذاشته می‌تواند برای یک کودک و حتی یک انسان بالغ مفید نیز باشد. به طور مثال یک چاقو را در نظر بگیرید که هم می‌تواند ابزاری برای جنایت و در عین حال وسیله‌ای برای برش و یا خرد کردن میوه نیز باشد. پس با این مثال می‌توانیم درک کنیم که هر ابزار و یا محصولی می‌تواند به خودی خود بد و یا مضر نباشد بلکه نحوه استفاده و هدف بکارگیری آن می‌تواند تعیین کننده تاثیر آن باشد.
در اینجا می‌توانیم به درک خودمان نسبت به یک چیز به ظاهر خوب و نگاه خداوند نسبت به آن اشاره کنیم. خیلی از چیزها در نظر ما خوب و حتی زیبا هستند ولی از دیدگاه خداوند آن انتخاب می‌توانید غیر مفید و حتی مضر باشد به همین دلیل خدا مثل پدری دلسوز و مهربان که نتیجه استفاده ما از آن چیز را می‌داند، دسترسی ما را به آن محدود و به اصطلاح «فیلتر» می‌کند، چرا که می‌داند بعد از گذشت روزها و یا حتی سال‌ها آن چیز می‌تواند چه تاثیری بدی در ما، اطرافیان و حتی نسل‌های بعدی‌مان بگذارد. این گفته به این معنی نیست که با فیلترینگ موافق هستیم، بلکه منظور ما نحوه استفاده درست از آن می‌باشد.
بعد از این توضیح درمورد فیلترینگ، مفید است که در اینجا مقداری نیز درباره واژه «پراکسی Proxy» بدانیم. واژه «پراکسی» در لغت به معنی وکیل، نماینده و به نمایندگی دیگری رای دادن می‌باشد و در تکنولوژی و کامپیوتر به معنی ترکیب نرم افزار و سخت افزاری (کامپیوتری) که مثل یک پُل ما بین سرور(Server) مثلاً یک وبسایت و مراجعه کننده (کاربر) قرار می‌گیرد، می‌باشد. پراکسی در واقع به جای شما (با IP متفاوت) به سرور وصل می‌شود و اطلاعاتی را که شما نیاز دارید را از آنجا دریافت کرده و از مسیر خودش آن را در اختیارتان قرار می‌دهد.
Pic 1
به عنوان مثال وقتی شما می‌خواهید به یوتوب وصل شده و از آن استفاده کنید با پیغام «این وبسایت فیلتر شده» مواجه می‌شوید، در این هنگام با استفاده از پراکسی (اپلیکیشن یا وبسایت) می‌توانید به یوتوب وصل شده و از آن استفاده کنید چرا که دیگر شما نیستید که به یوتوب وصل می‌شوید بلکه سرور پراکسی شماست که به یوتوب وصل شده و آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.
VPN (شبکه خصوصی مجازی) چیست؟
شبکه‌ای که جابجایی اطلاعات در آن از طریق یک شبکه عمومی مانند اینترنت و با ایجاد یک تونل رمزگذاری شده (شبکه خصوصی مجازی) بین شما و کامپیوتر میزبان (وبسایت) انجام می‌شود. سرویس دهنده اینترنت شما (شرکت) و یا هکر فقط می‌تواند ببیند که شما به سرور VPN متصل شده‌اید و آدرس‌ها و مسیرهای تردد آیپی دستگاه شما را نمی‌بیند.
Pic 2
شباهت و تفاوت‌های پراکسی و VPN
شباهت پراکسی و VPN در پنهان کردن و تغییر «آیپی-IP» (شناسه) دستگاه شما در اینترنت می‌باشد.
از نظر تفاوت‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
VPN امن تر از پراکسی می‌باشد چرا که اطلاعات، مشخصات و موقعیت مکانی شما را کدگذاری (پنهان) می‌کند ولی به دلیل مخفی و آشکار کردن متعدد و همچنین مسافتی که اطلاعات شما می‌بایست بپیماید ممکن است از پراکسی کندتر عمل کند. استفاده آسانتری نسبت به پراکسی دارد (پراکسی نیاز به برخی تنظیمات دارد)، VPN قابل استفاده در بسیاری از دستگاه ها است و حتی می‌توان داخل تنظیمات مودم نیز از آن استفاده کرد. پراکسی سریعتر از VPN عمل می‌کند چرا که بیشتر آدرس‌ها و وبسایت‌هایی را که ملاقات کرده‌اید را در خود ذخیره کرده و در دفعات بعدی که می‌خواهید به آنها وارد شوید سریعتر آنها را در اختیار شما می‌گذارد. استفاده از پراکسی ارزانتر از VPN می‌باشد.
نکته: توجه داشته باشید که هنگام استفاده از امکاناتی مانند خرید آنلاین، پرداخت و انتقال وجه و اپلیکیشن‌های بانک‌ها به هیچ وجه از پراکسی و VPN استفاده نکنید چرا که آیپی (آدرس اینترنتی) شما را تغییر داده و به همین دلیل اپلیکیشن و یا وبسایتی که به آن مراجعه کرده‌اید شما را ناشناس، مخرب و یا هکر در نظر گرفته و جلوی فعالیت شما را مسدود خواهد کرد.
با گسترش فعالیت VPNها، اپلیکیشن‌های مختلف و متنوعی نیز برای تلفن‌های همراه و همچنین رایانه‌ها ساخته و عرضه می‌شوند. در ادامه به معرفی تعدادی از این اپلیکیشن‌ها خواهیم پرداخت.
اکثر این اپلیکیشن‌ها بصورت رایگان ارائه می‌شوند ولی برای تامین هزینه‌های خود معمولاً هنگام استفاده تبلیغاتی را پخش می‌کنند و یا محدودیت‌های زمانی و یا حجمی دارند. در ایران بعضی از این اپلیکیشن‌ها نیز فیلتر شده و بعد از نصب عملاً نمی‌توانند با اینترنت ارتباط برقرار کنند.
از جمله اپلیکیشن‌های معروف در زمینه پراکسی و VPN می‌توان به UltraSurf -Touch VPN-Betternet -VPN Master و Turbo VPN- VPN Proxy Master اشاره کرد که بیشتر این اپلیکیشن‌ها برای گوشی‌های اندرویدی، همچنین آیفون و حتی برای کامپیوتر نیز موجود می‌باشند.
نحوه استفاده از این اپلیکیشن‌ها بسیار ساده بوده و بعد از اجرای آن می‌بایست دکمه شروع را لمس کنید و بعد از تایید پیغام «اجازه فعال‌سازی به VPN را می‌دهم» منتظر اتصال آن به سرور شده و سپس به وبسایت و یا اپلیکیشن مورد نظر خود بروید.
دقت داشته باشید که قبل از دانلود و یا نصب هر اپلیکیشن ابتدا در مورد آن تحقیق و مطالعه کرده و نظرات کاربران را نیز درباره آن بخوانید چرا که ممکن است شما را به سرور خود منتقل کرده و فعالیت‌های اینترنتی شما را زیر نظر بگیرد. فیلترینگ می‌تواند در برخی کشورها به منظور مخفی کردن بعضی چیزها و همچنین محدود کردن راه‌ها با هدف عبور دادن کاربر از یک مجرا و مسیری که مشخص و تحت کنترل می‌باشد (پراکسی‌هایی که به این منظور خریداری شده‌اند) مورد استفاده قرار گیرد.
برای دانلود، نصب و استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توانید از فروشگاه گوگل (Play Store)، فروشگاه اپل (App Store) و یا بسیاری از وبسایت‌های خارجی آنها را دریافت کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید با تحریریه و یا بخش تکنولوژی مجله اسمیرنا نیز در تماس باشید.
امیدواریم که این آموزش نیز برای شما مفید بوده باشد و بتوانید آزادانه از منابع و مطالب مسیحی استفاده کرده و بهره‌مند شوید.
در انتها می‌طلبیم خداوندی که باز کننده راه‌هاست، افکار و قلب‌های مسئولین مملکتی و حکومتی را در ایران و سرتاسر دنیا از ممنوعیت‌ها، محدودیت‌ها و اسارت‌ها آزاد کرده تا بتوانند در شناخت اراده خداوند و ارائه خدمتی خداپسندانه قدم بردارند؛ آمین.
گروه تکنولوژی اسمیرنا

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

خبر
فیلیپس رسول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست