چگـــونه می‌توانیم والدینمان را خشنود سازیـــم؟

پنطیکاست مبارک؛ وعده‌ای که خداوند عیسی مسیح به ما داد در این روز جامه عمل پوشانید. در بالاخانه‌ای که شاگردان از ترس جفا گردهم جمع شده بودند و در دعا روی خداوند را می‌طلبیدند روح‌القدس همچون زبانه‌های آتش بر سر هر کدام از آنان فرو ریخت و آنان جرات و شهامت این را دریافت کرده و از آن بالاخانه خارج شدند و پیام نجات بخش انجیل را به سراسر دنیا رسانیدند.
شکر برای این روز؛ آمین که همگی با شهامتی که روح‌القدس به یکایک ما بخشیده است بتوانیم عمل کنیم و کار خداوند را به کمال به انجام رسانیم، چرا که به همگی ما روح خداوند به یک اندازه بخشیده شده و هدفی مشخص داریم و آن جلال نام خداوند و پادشاهی او می‌باشد. در شماره دیگر از مجله اسمیرنا با هم همراه هستیم تا در هدفی که خدا برای ما مشخص نموده است قدم برداریم. هدف ماه گذشته ما برای کودکان خشنود ساختن خداوند بود و حال می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توانیم آنها را کمک کنیم تا بتوانند والدین خود را خوشحال و خشنود سازند. برای این منظور ما برنامه‌ای را ارائه می‌دهیم که بتوان آن را در طول یک ماه در کانون شادی و جلسات تقسیم بندی کرده و با انجام مراحل آن فرزندانمان را در این راستا یاری رسانی کنیم.

هدف سالیانه: شاگرد سازی و در پی نفع دیگران بودن.
هدف سه ماهه: چطور می‌توانیم دیگران را خوشحال کنیم.
هدف ماه: چگونه می‌توانیم والدینمان را خشنود سازیم.

خشنود ساختن والدین امری‌ست که می‌توان گفت هر کودکی دوست دارد با انجام کارهای خود موجب شادی آنان شود. ولی بنا بر اقتضای سنی و تجربیات کم آنها این موضوع می‌تواند برای آنان با درکی که دارند متفاوت باشد نسبت به سنین بالاتر و گاهاً عملکردهای آنان باعث خرابکاری نیز می‌شود. به یاد داریم خاطره‌ای را از شبان کلیسا که در کودکی خود پدر وی علاقه فراوانی به تماشای تلویزیون داشته و او برای خوشحال ساختن پدر خود از میز بالا می‌رود تا بتواند تلویزیون را برای پدرش روشن کند، ولی میز به یک سمت سنگین شده و تلویزیون بر زمین افتاده و می‌شکند. درست است که او قصد خشنود کردن پدر خود را داشته ولی با این کار در واقع نتیجه‌ای برعکس را به همراه آورده و این از عدم شناخت و تجربه کم و اقتضای سنی منتج گردیده است. پس چقدر مهم است که بتوانیم کودکانمان را در این راستا کمک کنیم تا بتوانند به درستی برای خشنودی والدین قدم بردارند و متوجه این باشند که خشنودی والدین در واقع بر چه پایه‌ای استوار است.
طرق گوناگونی برای خشنودی والدین وجود دارد،‌ مانند نظم، احترام گذاشتن، محبت کردن، ‌مطیع بودن و…؛ ما تمرکز خود را در این دوره یک‌ماهه بر روی همین چند موردی که ذکر شد می‌گذاریم.
ابتدا در شروع این برنامه از کودکان می‌خواهیم که نظر خود در مورد برقراری نظم و دیگر موارد مانند احترام گذاشتن، محبت کردن و مطیع بودن به صورتی کاملاً خلاصه توضیحاتی را ارائه دهند. سپس برای آنها موضوع نظم را در قسمت‌های مختلف زندگی تفکیک می‌کنیم تا آنها بتوانند این را تشخیص دهند که نظم در تمامی بخش‌های زندگی آنها تاثیری بسزا دارد. بطور مثال می‌توان از نظمِ در زمان خوابیدن و یا بیدار شدن، نظم در خواندن و بررسی درس‌ها و تکالیف و نظم استفاده از وسایل الکتورنیکی و یا حتی بازی کردن و غیره؛ نظم حتی در نگهداری لوازم شخصی و یا مرتب نگاه داشتن اتاق خود و یا محیط خانه، نظم در نظافت شخصی و بسیاری از موارد دیگر… زیرا تمامی این موارد از خواسته‌های همه والدین می‌باشد و رعایت آنها باعث خشنودی آنها می‌گردد و آنها را تشویق کنیم که برای رسیدن به این هدف برای خود برنامه‌ریزی کرده و آن را در دفترچه‌ای یادداشت کنند و بر طبق آن از همان روز برنامه خود را به اجرا درآورند؛ بهتر است مربیان با هر کدام از کودکان برای تنظیم این برنامه زمانی خصوص گذاشته و آنها را بر اساس زندگی روزمره آنها کمک کرده و یاری رسانی کنند.
سپس آنها را با این مسئله به چالش بکشید که در هر شرایطی می‌بایست به والدین خود احترام بگذارند، حتی اگر آن موضوع بر وفق مراد آنها نیست و درک آن برایشان دشوار است. به آنها کمک کنید تا متوجه شوند که والدین شما برایتان هدف‌ها و نظرات والایی در نظر دارند و نیکویی را برایتان می‌خواهند. بطور مثال اگر والدینی شما را از مصرف زیادی خوراکی‌هایی که شما به آن علاقمندید منع می‌کنند به این خاطر نیست که آنها شما را دوست ندارند و یا اگر از شما می‌خواهند با لوازم الکترونیکی که در اختیار دارید بر طبق نظم و یا زمان‌های مشخص مشغول باشید عدم علاقه آنها به شما نیست، بلکه آنها به خاطر ضرر و زیان‌هایی که آن موارد برای شما در پی دارد شما را محدود می‌کنند و شما نیز می‌بایست با احترام آن را بپذیرید و به خواسته آنها با احترام پاسخ دهید، چرا که نیکویی و خوبی برای شما در نظر دارند.
رعایت نظم و انضباط و احترام گذاشتن به خواسته‌های والدین نیازمند مطیع بودن است و به آنها بیاموزانید که در واقع با مطیع بودن خود محبت قلبی خود را به والدینشان می‌توانند ارائه دهند. پس چقدر مهم است که اگر می‌خواهند والدین خود را خشنود سازند از همین امروز با برقراری نظم و انضباط و مطیع بودن نسبت به خواسته‌هایشان آنها را محبت کنند و بدانند که خواسته‌ی خداوند نیز همین است که ما پدر و مادر خود را احترام گذاشته و خشنود سازند. پس حال که اراده خدا را می‌دانند و به هدف ماه گذشته که خشنود ساختن خداوند بود رسیده‌اند می‌بایست پدر و مادر خود را احترام کنند تا مطیع خدا بوده و خداوند را خشنود سازند.
در انتها به آنان آیه‌ای در این راستا ارائه می‌دهیم تا بتوانند در طول این چند هفته بر روی آن تمرکز کرده،‌ حفظ کنند و به آن عمل نمایند. ما برای این منظور آیه‌ای از کتاب افسسیان باب ۶ آیات ۱ و ۲ را در نظر گرفته‌ایم:
«ای فرزندان، از والدین در خداوند اطاعت کنید، زیرا کار درست این است. پدر و مادر خود را گرامی‌دار که نخستین حکم با وعده است: تا سعادتمند باشی و بر زمین عمر طولانی کنی.»
در خداوند پیروز و سرافراز باشید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

استیفان
زنان همراه عیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست