آبلان قسمت بیست و ششم

درود بر شما همراهان هميشگي صفحه تاريخ سازان و دوستاني که شايد براي اولين بار نگاهي بر اين صفحه دارند.

در فصل اول تاريخ سازان به زندگي شاگردان اوليه مسيح و شهادت آنها پرداختيم و با هم ایمانی که بر آن ایستاده بودند را مرور کردیم. آنها با اشتياقي وصف ناشدني براي اعلام نجات و ايماني که در «مسيح عيسی» يافته بودند، قدم به انجام ماموريتی گذاردند که به ایشان سپرده شده بود و با ايستادگي اين ميراث را تا به امروز حفظ کرده و به ما رسانيدند.

در پي آن به شهيدان قرن دوم و سوم و آنهایی که اين ميراث را با افتادگی، شجاعت و استقامت به قرون پس از خود به يادگار سپردند نگاهی انداختیم. در شماره پيشين به زندگي گروهان و لژيون تيباي به فرماندهی «موريس» پرداختيم که تا پاي جان در مقابل فرمان کشتار مسيحيان بوسيله امپراطور روم، مقاومت کردند. ايشان به‌خاطر عهد و پيمان خود به خداوند ايستادگي را پوشيدند و بوسيله فرمان همان امپراطور قتل عام شدند. همانطور که جمله معروف تاريخ سازان آسماني هر بار بيان مي‌کند:

«مردم معمولاً به خاطر چيزهاي دروغ، شکنجه يا مرگ دردناک را تحمل نمي‌کنند.»

آلبان اولين شهيد مسيحی بريتانيايی

(سال 304، بعد از ميلاد مسيح )

«آلبان» در شهر «ورولاميوم»، «سنت آلبانز» امروزي که شهري است در بيست مايلي شمال شرقي «لندن»، درمنطقه‌اي به نام «هرتفوردشاير»که اکنون پارک و زمين کشاورزيست زندگی می‌کرد. او در واقع يک بت‌پرست و سرباز رومي بود که بعدها به عنوان سنت آلبان «آلبان قديس»، اولين شهيد مسيحي در بريتانيا در تقويم «انگليکن انگلستان و ولز» ثبت شده است.

آلبان، به يک کشيش مسيحي که از آزار و شکنجه افسران رومي مي‌گريخت پناه مي‌دهد. پس از گذشت چند روز که کشيش در خانه او مانده بود، آلبان تحت تاثير دعا و ايمان او به عيسي قرار گرفت و ساعت‌ها در مورد عيسي با او گفتگو کرد تا اينکه آلبان، قلب خود را به عيسي سپرد و تعميد گرفت. وقتي قاضي محلي متوجه شد که کشيش در همان حوالي پنهان شده سربازاني را براي جستجو فرستاد تا او را دستگير کنند. درحاليکه سربازان رومي به خانه آلبان نزديک مي‌شدند، وی لباس‌هاي خود را با کشيش عوض کرد و کلاه شنل را روي سرش کشيد و به جاي آن کشيش دستگير شد. سپس او را به نزد قاضي، که اتفاقا آن روز در قربانگاه در حال تقديم هدايا به بت‌ها بود، بردند. وقتي قاضي فهميد که زنداني آلبان است نه کشيش، خشمگين شد و از اينکه آلبان داوطلبانه خود را به جاي مهمانش به سربازان تسليم کرده بود خشمگين‌تر شد. قاضي دستور داد که آلبان را به حضور خدايان روم ببرند تا اگر او واقعا مسيحي شده باشد مجازاتي را که براي کشيش در نظر گرفته بودند را براي او اجرا کنند، مگر اينکه از آداب آنها پیروی و بت‌ها را پرستش کند.

آلبان در آنجا اعلان کرد که من فقط خداي حقيقي و زنده را مي‌پرستم، خدايي که تمامي خلقت از اوست. آلبان که داوطلبانه خود را به عنوان مسيحي تسليم سربازان رومي کرده بود نه تنها از تهديدهاي قاضي هيچ ترسي نداشت بلکه آشکارا اعلام کرد که از دستورات دولت روم نيز اطاعت نخواهد کرد. قاضي با خشم از او سوال کرد: «تو از چه نسل و خانواده‌اي هستي؟» آلبان در پاسخ گفت: «اين که اصل و نسب من چيست به شما مربوط نمي‌شود، ولي اگر در مورد عقيده من کنجکاوید که بدانيد، بايد بگويم که اکنون من مسيحي هستم و خود را تماما وقف خدمت به عيسي مي‌کنم.» قاضي که از قبل نيز خشمگين‌تر شده بود، دستور داد تا او را بزنند، تا شايد از گفته خود منصرف شود؛ اما آلبان صبورانه شکنجه را تحمل کرد. وقتي قاضي پي ‌برد که آلبان همچنان در اعتقاد خود به عيسي مصمم ايستاده است، دستور داد تا سر او را از بدنش جدا کنند، بنابراين او با امتناع از قرباني کردن براي خدايان رومي به اعدام محکوم شد. آلبان را براي اعدام به خارج از شهر ورولاميوم به بالاي تپه‌اي در آن سوي رودخانه بردند که اکنون «کليساي جامع سنت آلبانز» در اين مکان قرار دارد. محتمل‌ترين تاريخ شهادت آلبان سال 304 بعد از ميلاد مسيح است و بدين ترتيب او اولين شهيد مسيحي در بريتانيا ناميده مي‌شود.

دومين شهيد، جلادي بود که به او دستور کشتن آلبان را داده بودند، آن جلاد پس از شنيدن شهادت ايماني آلبان همان لحظه ايمان آورد و از اجراي دستور مبني بر کشتن آلبان خودداري کرد و سومين شهيد همان کشيشی بود که آلبان او را در خانه‌اش پناه داده بود. او پس از آنکه فهميد آلبان به جاي او دستگير شده است با عجله به دادگاه رفت تا خود را تسليم کرده و آلبان را نجات بدهد.

«سپس رو به شاگردان کرد و فرمود: اگر کسي بخواهد مرا پيروي کند، بايد خود را انکار کرده، صليب خويش را برگيرد و از پي من بيايد، زيرا هر که بخواهد جان خود را نجات دهد، آن را از دست خواهد داد؛ اما هر که به خاطر من جان خود را از دست بدهد، آن را باز خواهد يافت.»

«متي باب 16 آيات 24-25»

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

کوفته (Izgara köfte)
استان هرمزگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست