تلفن همراه و نان شب، واجب تر یا مفیدتر؟

مجله اسمیرنا شماره 52 (خانواده) آگوست 2020 تکنولوژی

تلفن همراه و نان شب، واجب تر یا مفیدتر؟!!

سلامی دوباره به شما خواننده و مشتاق بخش تکنولوژی

در این شماره از مجله اسمیرنا قصد داریم تا درمورد اصطلاح ”  SAR(Specific Absorption Rate” یا همان “نرخ ثابت جذب” مطالبی را با شما در میان بگذاریم.

این روزها بازار خرید و استفاده از تلفن های همراه بسیار داغ و مورد توجه می­باشد. وسیله­ای که در هر خانه و در دسترس تمام افراد قرار گرفته است. با توجه به وابستگی که انسان به این وسیله ارتباطی پیدا کرده است ظاهرا می­توان گفت که “از نان شب هم واجب تر” شده ولی آیا به اندازه نان شب برای سلامتی ما مفید هم هست؟!

برای پاسخ به این سوال لازم است تا اندکی درمورد امواج رادیویی ارسال شده از آنتن­های مخابراتی بدانیم.
تلفن همراه برای برقراری ارتباط نیاز به یک واسطه دارد که توسط اپراتورهای تلفن همراه در هر کشوری نصب و کنترل می­شود، این واسطه آنتن مخابراتی است که همه ما آن را بر روی پشت بام برج­ها، بعضی از ساختمان­های تجاری و حتی منازل شخصی دیده­ایم. با افزایش تعداد مصرف کنندگان تلفن همراه نیاز به تقویت و افزایش تعداد این آنتن­ها می­باشد. روش برقراری ارتباط این آنتن­ها با اپراتور تلفن همراه و مصرف کننده آن از طریق ارسال و دریافت امواج رادیویی می­باشد.

Pic 1

این امواج رادیویی برای در دسترس بودن شماره تلفن شما همیشه در حال رفت و آمد ما ­­بین تلفن همراه و آنتن­ها می­باشند و همواره بر روی بدن شما که حمل کننده تلفن هستید تاثیرگذار هستند. بافت بدن انسان مقداری انرژی الکترومغناطیسی (تشعشع) از این امواج رادیویی را جذب می­کند که به اختصار به آن SAR (نرخ جذب خاص) گفته می­شود و واحد اندازه­گیری آن “وات بر کیلوگرم- W/Kg” می­باشد.

تمامی تولید کنندگان تلفن همراه می بایست استاندارد نرخ جذب خاص (در معرض امواج رادیویی قرار گرفتن) که توسط کمیسیون­های ارتباطی تعیین شده است را رعایت کنند. مثلا در آمریکا FCC (کمیسیون ارتباطات فدرال) حداکثر این مقدار را برابر با 1.6وات انرژی بر هر کیلوگرم از بافت بدن تعیین کرده است. در اتحادیه اروپا نیز حداکثر میزان قابل قبول SAR، 2 وات انرژی بر هر کیلوگرم از بافت بدن می­باشد. گفتنی است که این محدودیت علاوه بر تاثیرات منفی امواج الکترومغناطیسی، به دلیل تولید گرمای بالای فرکانس­های رادیویی نیز می­باشد که می­تواند در مقدارهای بالاتر، به بدن انسان آسیب­هایی جدی وارد کند. هر چه SAR بالاتر باشد، میزان جذب انرژی الکترومغناطیسی توسط بدن بیشتر است و نشان دهندهی خطرناک­تر بودن آن وسیله برای بدن انسان می‌باشد.

Pic 2

بر اساس گفته­های کارشناسان، مناسب­ترین میزان نرخ جذب خاص (SAR) در تلفن­های همراه بین 0.10 و 0.50 وات بر هر کیلوگرم از وزن بدن است. تاثیر میزان SAR  در وجود انسان بر روی بدن و سر متفاوت می­باشد به همین دلیل بر روی جعبه، بدنه و در دفترچه راهنمای کاربر گوشی موبایل این ارقام مشخص شده است (تصویر 2). همچنین می­توانید قبل از خرید گوشی موبایل از طریق وب­سایتهای مقایسه کننده تلفن­های همراه و وبسایت شرکت سازنده از میزان SAR دستگاه آگاه شوید.

از آنجایی که تلفن همراه هنگام برقراری تماس و در طول مدت مکالمه در کنار سر قرار می­گیرد می­تواند مضر باشد چرا که هنگام برقراری ارتباط تلفنی مقدار امواج دریافت شده بالاتر رفته و بنابراین حرارت بالاتری نیز تولید خواهد کرد. در آزمایشی که بر روی سر سه شخص در سنین 5، 10 و بزرگسال انجام شد، عمق نفوذ امواج رادیویی بطور دقیق مشخص شد.

Pic3

در این آزمایش مقدار نفوذ و همچنین تاثیر حرارتی که امواج بر روی سر انسان می­گذارد بوسیله تصویربرداری مغز مشخص شده است. همانطور که در این تصویر مشاهده می­کنید بیشتر از نیمی از مغز کودک 5 ساله توسط امواج پوشیده شده است (تصویر3).

شاید تا به امروز نتایج معتبری از تاثیر منفی امواج بر روی مغز و بدن انسان و همچنین ایجاد بیماری یا نقص گزارش نشده باشد ولی کمترین تاثیر بدی که این امواج می­تواند بر روی مغز انسان بگذارد بالا رفتن دما در آن قسمت می­باشد که می­تواند به مرور زمان بر روی عملکرد مغز، بویژه در کودکان تاثیر منفی داشته باشد.

در تصویر شماره 4 نیز می­توانید تاثیر حرارتی امواج تلفن همراه را بعد از 15 دقیقه استفاده از آن (مکالمه) مشاهده کنید.

Pic 4

دقت:
در صورت کمبود فضا این قسمت (قرمز رنگ) حذف شود

پژوهشگران کشورمان با مطالعه امواج گوشی­های تلفن همراه بر روی بافت عصبی موش­های صحرایی دریافتند، ۳۰ دقیقه مکالمه موبایلی اثری برابر با یک ماه آسیب مغزی دارد. بنابراین لازم است تا حد امکان بکارگیری دستگاه تلفن همراه محدود به مواقع ضروری و بازه‌­های زمانی بسیارکوتاه شود (منبع: سلامت آنلاین).

دکتر شهاب امیری، نورولوژیست عقیده دارد امواج رادیویی برای مبتلایان به سرطان­های بدخیم و تومورهای مغزی مضر است و حتی مقادیر کم آن مشکلاتی برای این بیماران ایجاد می­کند

او می­گوید: «خطرات امواج رادیویی غیریون ساز که در ایستگاه­ها و دستگاه­های تلفن همراه بکار می­روند هنوز به صورت رسمی اثبات نشده، با این حال برخی مطالعات نشان می­دهد استفاده طولانی مدت از گوشی تلفن همراه یا زندگی در مجاورت ایستگاه­های مخابراتی و تلویزیونی، اثرات بیولوژیکی فراوانی داشته و از سویی احتمال ابتلا به بیماری “امواج رادیویی” را افزایش می­دهد. این بیماری با تشدید مشکلات عصبی، سردرد و اختلالات خواب ارتباط دارد و در افراد مبتلا به اسکلروز حاد، افسردگی و اوتیسم، عوارض و ناسازگاری­های عدیده‌ای ایجاد می­کند (منبع: باشگاه خبرنگاران جوان).

برای کمتر شدن تاثیرات منفی تلفن همراه و امواج آن پیشنهاداتی داده شده است که ما هم آنها را با شما در میان می­گذاریم.
1. تا حد امکان در ساعاتی که به تلفن همراه نیاز ندارید آن را دورتر از خود نگه دارید. 2. هنگام خواب شبانه تلفن همراه را از خود دور نگه داشته و در صورت امکان در جایی دیگر قرار دهید. 3. از قرار دادن تلفن همراه در زیر بالش، نزدیک سر و قلب خودداری کنید. 4. قبل از برقراری تماس تلفنی گوشی را در دست خود نگه داشته و هنگام برقرار شدن ارتباط آن را نزدیک گوش خود ببرید. 5. توصیه می­شود برای برقراری تماس همیشه از هندزفری استفاده کنید چون در این صورت نیاز نیست که تلفن را بر روی گوش خود قرار دهید. 6. سعی کنید مدت زمان مکالمه را کوتاه نگه دارید (حداکثر 30 دقیقه) تا حرارت ایجاد شده در مغز بصورت طولانی مدت باقی نماند. 7. برای نگه­داری و حمل تلفن همراه می­توانید آنرا در جیب شلوار، کیف دستی و یا کوله پشتی قرار دهید. 8. در مکان­هایی که پوشش آنتن ضعیف می­باشد تا حد امکان از برقراری تماس تلفنی خودداری کنید. 9. سعی کنید برای برقراری ارتباط­های غیر ضروری از پیامک استفاده کنید. 10. برای خرید تلفن همراه، بیشتر از ظاهر آن به مقدار SAR آن توجه کنید. 11. تا حد امکان گوشی موبایل را به عنوان وسیله بازی و سرگرمی در اختیار کودکان خود نگذارید.

امیدواریم که این مطلب نیز برای شما مفید بوده و در بکارگیری ایمن­تر از این وسیله راهنمای شما باشد.

در سلامتی و محافظت مسیح باشید.

گروه تکنولوژی اسمیرنا

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

خبر
متی فرزند حلفای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست