شنیدن صدای خدا

شنیدن صدای خدا

در کلام خدا درباره شنیدن صدای خدا و هدایت او بارها دیده­ایم و خوانده­ایم. واقعا چطور می­شود صدای خدا را شنید و او چگونه با ما سخن می‌گوید. چطور ما را رهبری می‌کند، چطور راه خود را به ما نمایان می­سازد! در کتب عهد عتیق آمده است که موسی صدای خدا را شنید و به فرمان خداوند یوشع را به جانشینی خود برای رهبری قوم خدا برگماشت. در کتاب یوشع می­توانیم روش و شیوه رهبری خداوند و شنیدن صدای او را بیاموزیم. در این شماره به بررسی باب سوم از کتاب یوشع و چگونگی شنیدن صدای خدا خواهیم پرداخت. پیش از آن بد نیست کمی در مورد موقعیت یوشع و قوم خدا در آن زمان بدانیم. قوم تا قبل از این به رهبری موسی از بردگی مصر خارج شده بودند و معجزات بزرگ خداوند را در موسی نظاره­گر بودند؛ دریا در پیش چشم آنان شکافت و راهی از میان آن مهیا شد تا به سلامت از دریا عبور کنند و در همان دریا دشمنان شکست خوردند. بلاهایی که در مصر بر سر مصریان بارید و فرعون اجازه خروج این قوم را از مصر و بردگی صادر کرد. آنها بعد از ۴۰۰ سال بردگی و اسارت حال به راحتی اجازه خروج از مصر را داشتند. نان آسمانی در بیابان و جاری شدن آب از صخره زمانی که گرسنه و تشنه بودند؛ پیروزی­های قوم بر دشمنانِ قوی لشکرْ زمانی که موسی دست­ها را برای دعا بر افراشته بود و …

و حال یوشع جانشین چنین مردی شده بود و قوم باید پیام خداوند را به وسیله یوشع می­شنیدند و اطاعت می­کردند تا از رود اردن خروشان گذر کنند و بالاخره بعد از سال­ها سرگردانی در بیابان وارد سرزمین وعده شوند. در باب سوم از کتاب یوشع شش فرمان از خداوند مرحله به مرحله به یوشع داده می­شود. ترتیب انجام این مراحل مانند پله­ایست که ما را برای شنیدن صدای خداوند آماده می­سازد.

فرمان اول: آماده باش و خدای خود را پیروی کن. در آیه سوم خداوند فرمان می­دهد که مردم منتظر حرکت صندوق عهد که کاهنان آن را حمل می‌کنند باشند و به مجرد و حرکت صندوق آن را پیروی کنند و همانطور که می­دانیم صندوق عهد نشانه حضور خداوند است؛ خداوند می‌خواهد تا ما او را پیروی کنیم همانطور که مسیح گفت نخست در پی پادشاهی خداوند باشید.

فرمان دوم: طبق نشانه و استراتژی خداوند حرکت کن. در آیه چهارم خداوند فرمان می­دهد که دو هزار ذراع (نیم مایل) با صندوق عهد فاصله داشته باشند. برای انجام دادن اراده خداوند که اراده­ای نیکوست باید دقیقا طبق استراتژی و نقشه او حرکت کرد، همانطور که عیسی در انجیل لوقا باب یازدهم کور مادرزاد را فرمان داد که چشم های خود را در حوض سیلوها شستشو دهد.

فرمان سوم: خود را برای خداوند تقدیس کن. در آیه پنجم فرمان تقدیس شدن و جدا شدن برای خداوند داده شد باید در خداوند تازه شویم نه اینکه فقط عمل خوب انجام دهیم بلکه برای او جدا شویم تا برای کارهای او مهیا شویم. همانطور که در عهد جدید می­خوانیم که برای هر کار نیکو مهیا باشیم و تجهیز شویم بدن­های خود را به او تقدیم کنیم و با نو شدن ذهن خود دگرگون شویم.

فرمان چهارم: اطاعت از ترتیب و مراحل خداوند در آیه ششم خداوند فرمان می‌دهد صندوق را بلند کنند نه اینکه آن را بکشند یا آن را با گاری و وسیله دیگری حمل کنند. برای رسیدن به هدف طبق مراحل خداوند و دستورات او جلو برویم و به خاطر رسیدن به هدف نمی‌توانیم احکام خداوند را بشکنیم (برای مثال ما نمی‌توانیم رابین هودی عمل کنیم و دزدی کنیم برای هدفی نیکو)

فرمان پنجم: در اطاعت از خداوند قدم ایمان برداریم. در آیه هشتم خداوند فرمان می­دهد در رود اردن بایستید، دقیقاً در روزهای طغیان کرده خود معجزات خودش را نمایان می‌کند و با ما ملاقات خواهد داشت در میان مشکلات و سختی‌ها خداست که ما را ملاقات می­کند و حفظ خواهد کرد. ما باید مانند کاهنان قدم ایمان به طرف رودهای خروشان زندگیمان که باعث ترس هستند برداریم آنگاه خداوند رودها را خواهد شکافت. اگر چهار مرحله و قدم قبلی را طی کرده و با ایمان به آنها عمل کرده باشیم خداوند در این قدم برای ما عمل خواهد کرد.

فرمان ششم: خداوند را می­شنویم. در آیه هفتم خداوند یوشع را در چشمان قوم بزرگ گردانید تا بدانند که خدا با موسی بود و معجزات بزرگ انجام شد و حال خداست که با یوشع هست و باز هم قوم خودش را هدایت خواهد کرد و در آیه نهم یوشع کاهنان را امر کرده که حال می­توانید صدای خداوند را بشنوید.

اگر پنج قدم اول را با ایمان انجام نداده‌ایم نمی­توانیم نبوت­ها را بشنویم کاهنان زمانی به شنیدن صدای خدا دعوت شدند که پنج قدم اول را سپری کردند. کاهنان خداوند ایمانداران به مسیح هستند و ما می­توانیم صدای او را بشنویم اگر طبق راه و قدم‌ها آماده شویم چنانچه در انجیل یوحنا باب دهم مسیح گفت گوسفندان من به صدای من گوش فرا می­دهند من آنها را می‌شناسم و آنها از پی من می­آیند؛ آمین.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

هنر در شهر
مسیحیت و اسلام… چگونه این شکاف را پر کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست