مهار فکر شفای زبان

کتاب: مهار فکر شفای زبان  

نویسنده: مژده شیروانیان

سلام و درود به دوستداران کتاب و مجله اسمیرنا. شکر می­کنیم برای فرصت تازه­ای که در خداوند داریم تا کتاب مهار فکر و شفای زبان را با شما در میان بگذاریم. نویسنده در این کتاب ۳۰  بلای زبان را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مفید و جالبی را نیز به ما ارائه می­دهد که ما را به سطح جدیدی از رشد و بلوغ در اخلاقیات والای مسیحی می­برد. همچنین این کتاب ما را دعوت به ۳۰ روز، روزه زبان می­کند به این معنی که هر روز با تمرکز به اصول و ارزش­های کلام خدا در مورد آن موضوع خاص همراه با دعا و وقف زبان­مان به خدا بیاموزیم که چگونه برقدرت نفس پیروز شویم، در پیش­گفتار این کتاب، نویسنده از مزمور ۱۱۹ سخن گفته است در آیه اول می­خوانیم “خوشا بحال آنان که در راستی گام بر می­دارند، و از شریعت خدا پیروی می­کنند.” کلام خدا حقیقت محض است و خدا از ما انتظار دارد که در راستی گام برداریم، در گفتارمان با بدی سازش نکنیم و صداقت داشته باشیم. در نامه به فیلیپیان باب ۴ آیه ۸  نیز پولس ما را تشویق می­کند “به آنچه راست و نیکو، درست و پاک و ستودنی است بیاندیشیم و اگر چیزی عالی و شایان ستایش است در آن تامل کنیم.” زمانی که ما اینگونه افکار را ملکه ذهن خود بسازیم در سخنان ما بازتاب خواهند داشت، بیاد داشته باشیم که تبدیل و دگرگونی در ابعاد زندگی مسیحی بخصوص در رابطه با زبان مستلزم تغییر فکر است، و روح­القدس به ما قدرت رهایی و آزادی از اسارت زبان گناه آلود را می­دهد. بیایید با هم نگاهی به خلاصه ۸  روز اول این کتاب و معرفی ۸  بیماری زبان بیاندازیم که البته در شماره بعدی مجله به ادامه معرفی این کتاب می­پردازیم؛ اگر چه مطالبی که در کتاب نوشته شده است فراتر از این می­باشد، اما سعی داریم که خلاصه مفیدی در اختیار شما قرار دهیم. همچنین تشویق­تان می­کنیم تا این کتاب را بصورت کامل مطالعه کنید و در راهکارهای بیماری­های زبان تامل کنید.

روز اول دروغ و فریبکاری: خیلی اوقات ما الفاظ جدیدی را برای این بیماری زبان بکار می­بریم تا وجدان ما را محکوم نکند! بعنوان مثال نام حیله را زرنگی می­نامیم و به همین راحتی سر دیگران کلاه می­گذاریم، اما سایه سیاه این بیماری می­تواند به سطح­های زندگی ما مخصوصاً زندگی روحانی­مان رخنه کند و روبرو شدن با آن دردناک است، اما چرا ما دروغ می­گوییم؟ دروغ ریشه در ترس­های ما دارد ترس از دست دادن موقعیت، دوستان و … اما کلام خداوند در دوم تیموتائوس باب ۱ آیه ۷  به یاد ما می­آورد که خدا روح ترس به ما نبخشیده است. در حقیقت زمانی که دروغ می­گوییم از تدبیرهای شیطان برای پیشرفت کارش استفاده می­کنیم و به نحوی فرزند خوانده او می­شویم، عیسی هم نیز در این رابطه می­گوید ابلیس پدر همه دروغگوها می­باشد و خداوند از هر دروغی کراهت دارد.

روز دوم بی­ملاحظه حرف زدن: هر سخن و حرفی جایی و مکانی دارد. خیلی­ها شاید با رک گویی خودشان طرف مقابل را ناراحت می­کنند، چرا که با محبت و درک موقعیت طرف مقابل­شان آمیخته نیست؛ حقیقت و محبت دوقلوهای بهم چسبیده می­باشند، بعنوان یک فرد مسیحی به ما فرمان داده شده که حقیقت را با روحیه محبت بیان کنیم.

روز سوم بی­ادبی و بی­احترامی: این مورد با گستاخی، پررویی و حاضر جوابی همراه می‌باشد. نویسنده کتاب در اینجا یادآور می­شود که بیش از نیمی از بیماری­های زبان که در این کتاب نوشته شده است از بی­ادبی و بی­احترامی نشات می­گیرد اما لغات، تنها بی­ادبی ما را نشان نمی­دهند، بلکه لحن صدا، نحوه گفتار و حرکات ما بقیه منظور ما را به شنونده منتقل می­کند. کلام خدا صریحاً به ما می­گوید محبت بی ادب نیست! و در امثال باب ۲3 آیه ۱۲ به ما فرمان می­دهد که دل خویش را به ادب مایل گردان.

روز چهارم تعارف تظاهر دو رویی و رو در بایستی: در بسیاری از موارد در تعارف، احترام تبدیل به دروغ محترمانه می­شود. ایجاد سؤتفاهم و باورهای نادرست در شنونده یکی دیگر از جنبه­های منفی تعارف است. بسیاری اوقات ما در زبان از کلماتی ماننده ارادتمندیم، مخلصیم و … استفاده می­کنیم اما در عمل اصلاً این طور نیست. کلام خدا در اول پطرس باب ۱ آیه ۲۲ به ما می­گوید که محبت باید بی­ریا باشد، ما نباید در زبان چیزی بگوییم و در دل چیز دیگری! عیسی هم می­گوید بله شما بله و نه شما نه باشد زیرا افزون بر این شیطانی­ست.

اما در این قسمت نویسنده کتاب تاسف بارترین نوع تعارف را تعارف با خدا نامیده است که در بسیاری از موارد دعاهای ما با کلمات پر زرق و برق همراه است؛ اما در عمل به انجام نمی­رسد! فراموش نکنیم پدر آسمانی در جستجوی کسانی­ست که در روح و راستی او را می­پرستند.

روز پنجم خودبینی: هیچ یک از ما تنها بفکر خود نباید باشیم بلکه به دیگران نیز باید بیاندیشیم، دقت داشته باشیم که محبت نفع خود را نمی­جوید و همیشه در پی نفع دیگران است.

روز ششم بیماری خود ستایی: خودپرستی یکی از طبیعی­ترین صفات انسان گناهکار است؛ اما کراهت خدا در این بیماری و گناه زبان، به حدی جدی می­باشد که پطرس در یکی از رسالات خود می­گوید “خداوند در برابر متکبران می­ایستد اما فروتنان را فیض عطا می­کند، والاترین کسی که بر کره خاکی قدم نهاد عیسی مسیح بود که هم­ذات با خدا نیز بود اما حتی از برابری با خدا به نفع خود استفاده نکرد و خود را خالی کرد و ذات غلام پذیرفت.” پس بیایید با فروتنی دیگران را بهتر از خود بپنداریم.

روز هفتم دلسوزی بحال خود و تحقیر خویش: شکی نیست که عواملی چون ضربه­های روحی، کمبودها، شکست­ها، تعلیم و تربیت در کودکی، در تشدید این بیماری سهم  بسزایی دارند، اما باید دانست که با کنار گذاشتن خدا، و اثرات روحی و روانی را بررسی کردن و دنبال راه حل رفتن، چاره این کار نمی­باشد. نمونه­ای از کتاب مقدس موسی را می­بینیم که به بیماری زبان دچار بود و وقتی خدا او را به ماموریتی می­فرستد، موسی تنها ضعف خود را می­بیند. کلام خدا به ما یادآور می­شود که فیض من تو را کافی­ست و افکار من از شما بلندتر است. حال بیایید از خود این سوال را بپرسیم فکرهای بلند و آسمانی خدا درباره من چیست؟ آیا مرا بی­فایده و بی­ارزش و ناتوان ساخته است؟ یا فکرهایی والا برای من دارد؟

روز هشتم بیماری پرحرفی: در امثال باب ۱۰ آیه نوزده می­خوانیم که “پرگویی هم خالی از گناه نیست و عاقل آن کسی است که زبان خود را نگه می­دارد.” گاهی اوقات ما پرحرفی را زیاد جدی نمی­گیریم و آن را جزو بیماری­های زبان نمی­دانیم، برخلاف تصور بعضی این بیماری زبان فقط در بین خانم ها رایج نمی باشد. تنهایی و افکار درهم، عواملی هستند که این بیماری را تشدید می­کنند. پرگویی و بیهوده­گویی را نمی­توان از هم جدا کرد، زیرا که هر چه سخن بیشتر شود حرف­های بیهوده و پوچ هم به همان مقدار زیاد می­شود. کلام خدا نه تنها درمورد پرحرفی در روابط با دیگران را به ما هشدار می­دهد بلکه در رابطه با خدا هم هشدار می­دهد. در کتاب جامعه باب ۵ آیه ۲ می­خوانیم که “با دهان خود تعجیل منما و دلت برای گفتن سخنی به حضور خدا نشتابد زیرا خدا در آسمان است و تو بر زمین پس سخنانت کم باشد، سکوت در حضور خدا به ما فرصت تعمق و شنیدن صدای خدا را می­دهد.

در ادامه مجله اسمیرنا با هم به خلاصه قسمت­های بعد این کتاب می­پردازیم. دعا می­کنیم تا با خواندن این صفحه مشتاق شوید تا بطور کامل کتاب را بخوانید، و با راه­حل­های مقابله با این بیماری­های زبان آشنا گردید و با قوت خدا پیروز شوید.         فیض مسیح با شما

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

نقش زن در خانواده
آدم ربایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست