نقش نگار

قیام و رستاخیز خداوند ما یشوعا ماشیح بر شما مبارک.
در این شماره قصد آن داریم تا با بررسی آثاری از هنرمندان به سطحی تازه از قیام مسیح وارد شویم آمین که با تامل بر تابلوها و خواندن این صفحه مکاشفه‌ای عمیقتر از رستاخیز خداوندمان برای ما باز شود.

زنده شدن ایلعازر
این اثر زیبایی از «سینتیانِس» هنرمند هلندی می‌باشد که با تکنیک چسب رنگ در ابعاد 97 ×172 سانتیمتر، در سال 1480 براساس یوحنا باب 11 کشیده شده است. عیسی وقتی که می‌شنود ایلعازر بیمار است می‌گوید: «این بیماری به مرگ نمی‌انجامد بلکه برای جلال خداست تا پسر خدا به واسطه آن جلال یابد.»
اما عیسی چهار روز بعد از مرگ ایلعازر و در قبر گذاشته شدن وی، به محل اقامتش می‌رسد و می‌گوید: «سنگ قبر را کنار زنید» و بعد از آن خدا را شکر نموده و فرمان داد: «ایلعازر بیرون بیا».
مردم و خواهران متوفا فکر می‌کردند امیدی نیست و بدن او بوی تعفن گرفته اما وقتی عیسی وارد شرایط آنها شده و حضور پیدا می‌کند مرگ به حیات، و تعفن به بویی خوش تبدیل می‌گردد. در تصویر قلعه‌ای را می‌بینیم که به معنی خود عیسی می‌باشد و همینطور یهودیان مذهبی که از این کار عیسی شگفت زده و ترسان شدند، همچنین مردمی را می‌بینیم که نظاره‌گر این موضوع می‌باشند و مریم و مارتا خواهران ایلعازر که روی زانوانشان نشسته و خدا را سپاس می‌گویند.
امروز اگر در زندگیتان احساس می‌کنید به انتهای خط رسیدید و دیگر امیدی نیست به یاد آورید که عیسی خودش امید زنده هست.
قدرت حیات و مرگ در دستان عیسی می‌باشد و او به هر که بخواهد حیاتی تازه می‌بخشد. بیایید امروز درِ قلبمان را برای این خداوندِ پر از محبت باز کنیم و به او نزدیک شویم تا شفا و زندگی تازه را دریافت کنیم. عیسی قادر هست تا زندگی ما را همانند ایلعازر احیا کند.

عیسی مسیح
این تابلو اثری از «مارتین شونگاور» نقاش و چاپگر آلمانی می‌باشد که در سال ۱۴۸۰ در ابعاد ۱۱۰ در ۱۶۰ سانتی‌متر با سبک «کوپر پلیت» به معنی صفحه مسی شکل گرفته است. این سبک قبل از اختراع چاپ، صنعت رسم بوده. در این سبک بشقاب‌های فلزی که با موم آغشته شده را با قلم‌های سوزنی شکل به وسیله خطوط نقاشی می‌کشند. به عبارتی دیگر روی فلز خط می‌اندازند و بعد با رنگ روی خط‌ها را پر می‌کنند و در آخر این نقاشی قابلیت این را دارد که روی پارچه یا هر سطح دیگری انتقال یابد که این سبک صنعت بسیار جالبی بوده است. در تابلو، پیلاطس را می‌بینیم که پشت عیسی ایستاده است و او را نزد مردم می‌آورد و تمامی افراد یهودی، غیر یهودی، مذهبی و… همه فریاد می‌زدند که مصلوبش کن. مسیح را در قصر آورده‌اند لباس پادشاهی بر تنش کرده، تاج خار بر سرش گذاشتند اما به نشانه تمسخر. این راهی بود که مسیح رفت تا ما را نجات دهد و امروز ما از زخم‌های عیسی شفا یافته‌ایم، و به واسطه خون و صلیب او می‌توانیم تولدی تازه دریافت کنیم و وارد حیات جاودان شویم.

مرد رنج دیده و درد آشنا
این تابلو از آثار زیبای «گریتین تات» از معروفترین نقاشان اولیه هلندی می‌باشد که یادآور کار و محبت عظیم خداوند برای ماست. او در کشیدن صورت‌های بیضی شکل و کشیدن رنگ‌های جسورانه تبحر داشت.
تابلوی «مرد رنج دیده و درد آشنا» در سال ۱۴۸۶ بر اساس کتاب اشعیای نبی باب ۵۳ در ابعاد ۲۴ در ۲۵ سانتیمتر با رنگ روغن روی بوم خلق شد. گریتین با استفاده از رنگ و زمینه طلایی درخششی گرم را به تصویر کشیده است.
این اثر در موزه هنری صومعه «سنت کاترین» در هلند نگهداری می‌شود. در باب ۵۳ کتاب اشعیا نوید آمدن عیسی مسیح به ما داده‌شده‌ است. مردی درد آشنا و رنج دیده‌ که تمام درد‌ها و گناهان ما را بر خود گرفت و به سبب نافرمانی‌های ما بدنش سوراخ شد و ما از زخم‌های او شفا یافتیم. در تصویر، یوحنا، مریم مجدلیه و مادر عیسی را می‌بینیم و همینطور تصویر مسیح نیز در مرکز تابلو قرار دارد، اما مسیحی که تاج خار بر سر دارد و بدنش پر از زخم‌هاست. کف دست‌های او سوراخ شده و صلیبی که روی دوشش است نمادی از درد و رنجیست که مسیح برای ما کشید. همینطور فرشته‌ها را در پس زمینه می‌بینیم میخ‌ها را در دست دارند و آن نشانگر این است که خداوند نجات ما را مهیا کرد.
اگر در دردها و مشکلات و سختی‌های زندگی هستیم به یاد بیاوریم که خداوند ما عیسی مسیح تمام بیماری‌ها و لعنت‌های ما را برداشت و ما بخاطر کار او برکت یافته هستیم و می‌توانیم به حضور خدای پدر برویم.
عید قیام برای ما یادآور کار خداوند می‌باشد. بیایید در این ایام قلب‌های خودمان را تسلیم او کنیم و قدم به قدم در زندگی‌های خود با او رو به جلو در حرکت باشیم؛ آمین.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

پشت دیوار سکوت
در روز عید پاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست