پشت دیوار سکوت

شناسنامه فیلم
فیلم «پشت دیوار سکوت» محصول سال ۱۳۹۵ به کارگردانی «مسعود جعفری جوزانی» می‌باشد و «سحر جعفری جوزانی» بازیگر نقش اصلی فیلم است. در کنار او مجموعه‌ای از بازیگران پیشکسوت سینما نظیر امین تارخ، مهدی احمدی، رویا تیموریان، پرویز پور حسینی، سیامک صفری، حسین پاکدل، شقایق فراهانی و بهزاد فراهانی و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.
خلاصه فیلم
موضوع فیلم حول محور بیمارانی می‌گردد که ناخواسته آلوده به ویروس ایدز شده‌اند؛ عده‌ای به خاطر پنهان کاری همسرانشان، عده‌ای به دلیل نداشتن آگاهی شاید اعتیادها و یک عده‌ هم به دلیل وارد شدن خون آلوده در بیمارستان‌ها از خارج از کشور و… اما برخورد جامعه و اطرافیان هم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از این بیماری چیزی نیست جز طردکردن و این موضوع علاوه بر مشکلات دیگر از هر سو زندگی را برای این گروه سخت کرده ‌است. ستاره مددکاری اجتماعی است که می‌خواهد تیغ جراحی را برداشته و چهره بزک کرده جامعه را کنار بزند. او به دنبال این است که معضلات و مشکلات را در جامعه حل کند و عوامل مشکلات و فقر و داستانهای زندگی مردمی که او را به تنگ آورده را رسوا کند. اما در این مسیر زندگی خود او در حال تغییر است…

بررسی فیلم

ستاره که شاهد بی‌عدالتی در جامعه و مشکلات بیماران است مدام بیتابی کرده و رنج می‌کشد. اما همانطور که از اسم او پیداست او به مانند ستاره ایست که درخشش او برای روشن کردن همه تاریکی‌ها کافی نیست.
در ابتدای فیلم اینطور نمایان است که او با پدرش که در کودکی آن را از دست داده زندگی می‌کند ولی اثری از مادر زنده اما بیمارش در خانه او دیده نمی‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که وقتی او با معضل از دست دادن پدر روبرو می‌شود گویی نمی‌خواهد این حقیقت تلخ را باور کند و حتی این تصویر را برای مادرش هم نگاه می‌دارد و با تکرار همان صحنه‌ها و گفتگوها می‌خواهد پدر را زنده کند.
درست همانند زاویه دیدی که نسبت به جامعه دارد در پی مردگی‌ها و آنچه از دست رفته تاسف می‌خورد و همانطور که قادر نیست پدرش را زنده کند برای معضلات انسانها هم گریان هست و ناتوان.
وقتی او و همکارش بیشتر وارد زندگی تک به تک این بیماران می‌شوند عمق این تاریکی برایشان ترسناک‌تر می‌گردد و با تهدیدها مواجه شده و می‌فهمند که در برابر این موج نمی‌توانند به مقابله برخیزند و حتی این مسئله زندگی خود ستاره را نیز تهدید می‌کند و اما داستان با از دست دادن نامزدش و مرگ یکی از بیماران دستخوش تغییر می‌گردد، او زمزمه پدرش را بیاد آورد که می‌گفت: «آرام باش و بدان که تو می‌توانی تاثیرگذار باشی.»
وقتی با تمام توانمان می‌جنگیم اما در جای نامناسب و نادرست در حقیقت کاری را انجام می‌دهیم که کار ما نیست همانند ستاره‌ای در تاریکی می‌شویم اما باید بدانیم روشنایی کار خورشید است. ستاره از اینکه هیچ چیزی سر جایش نیست، گله می‌کند و اما با به یاد آوردن گفته‌های پدر تصمیم می‌گیرد قدم برداشته و عمل کننده و موثر باشد. اولین چیزی که باید سرجایش قرار گیرد خود ستاره هست. او باید در هویتش عمل کند.گویی او نسبت به این حقیقت بیدار شد.
با این تصمیم به جای جستجوی علت و چگونگی مرگ پدر اولین قدم را به شناخت عشق پدر و مادرش برمی‌دارد و آن را وارد زندگیش می‌کند و زندگی او شروع به تبدیل شدن می‌کند، از تابلوهای بر روی دیوار تا…
او برای ملاقات پدرش دیگر خیال بافی نمی‌کند بلکه به همراه مادر به محل دفن او می‌رود و در سکانس بعدی با مادرش در حال زندگی در خانه است. او درک کرد که آنچه به راستی در حال از دست رفتن است زمان با ارزش برای تاثیر بر این زندگی‌ است و درک ارزش اطرافیانی که زنده هستند. براستی چقدر دیدن زندگی و تشویق دیگران برای زندگی را دیدن و حیات را دریافت کردن اهمیت دارد.
در این فیلم به یک فیلم قدیمی به نام «معجزه در میلان» اشاره می‌شود که پیامش اینست که در انسان عادی بودن پرواز را باید آموخت تا از فکرهای سطحی و تاریکی جدا شد.
پیداکردن راه‌ برای تحصیل کودکان و کمک به ازدواج جوانان دچار این بیماری و… حرکتی رو به جلو بود تا همچون ستاره راه را نشان دهد و همه بتوانند زندگی را بیابند و از مردگی‌ها جدا شوند.
زاویه و دیدی که خداوند با کلامش به ما می‌دهد فراتر از نگاه فیلمنامه می‌باشد، وقتی ما همچون مریم به قبرهای خالی می‌نگریم وگریان و عاجزیم عیسی ما را صدا می‌زند تا زاویه دید خود را تغییر دهیم و برگردیم و به او نگاه کنیم او که راه و راستی و حیات است و ما را نور و نمک می‌خواند تا در این دنیا تاثیر بگذاریم تا جاده را هموار کرده تا همه خداوند را ببیند.
اگر به گناه و ورود آن به زندگیمان بنگریم می‌فهمیم که همچون خون آلوده وارد رگهای ما شده و زندگیمان را تحت تاثیرخود قرار داده است و اما خون مسیح برای همین ریخته شد تا ما به حیات بازگردیم و نگاهی فراتر از زندگی و فکر بشری داشته باشیم تا بتوانیم شادی و عشق و امید را بچشیم و انتقال دهیم.
امیدواریم با دیدن این فیلم در مشارکت با عزیزانتان برای دریافت زاویه‌ای که خدا نسبت به مسائل زندگی به شما می‌دهد، بیدار شده و در جامعه و خانواده خود تاثیر گذارید.
در خداوند پیروز باشید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

نقش نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست