هنر در شهر

سلام به شما همراهان مجله اسمیرنا و علاقه‌مندان به هنر

خوشحالیم که یک بار دیگر در خدمت شما هستیم و می‌توانیم نگاهی به آثار زیبای هنرمندان داشته باشیم. آمین که با خواندن این صفحه نگاهی جدید به ما عطا شود تا در مسیر نقشه خدا با ایمانی استوار قدم برداریم. تابلوی اول اثری زیبا و قابل تأمل از «بارتولوموس برینبورگ» نقاش و طراح هلندی است. او به خاطر علاقه به مناظر کلاسیک و آثار تاریخی و موضوعات کتاب مقدسی توانست در لیست نقاشان برتر ایتالیا و هلند قرار بگیرد.

بلعام و الاغش

این اثر با رنگ روغن روی بوم  در سال 1634 بر اساس کتاب اعداد باب۲۲ خلق شده است. نقاشْ این اثر را در یک چشم انداز وسیع ساحلی به تصویر کشیده است. بلعام در طی سفر برای ضرر رساندن و نبوت بر ضد قوم خدا بود که در مسیر فرشته خداوند با شمشیری آهنین جلوی آنان را گرفت. الاغ متوجه حضور فرشته خدا می‌شود و سه بار راه خود را از مقابل او کج می‌کند و بعد خداوند چشمان بلعام را می‌گشاید تا فرشته را ببیند. فرشته خداوند به بلعام می‌گوید کلامی را که من به تو می‌گویم به قوم بگو. قسمت تاریک در تصویر فوق، جایی‌ است که اراده خدا در آنجا نمی‌باشد و الاغ راه خود را از مسیر تاریک منحرف می‌کند اما بلعام با چوب خود می‌خواهد او را در همان مسیر نگه دارد و فرشته خدا را نمی‌بیند. خیلی وقت‌ها ما هم مانند بلعام چشمانمان بسته می‌شود؛ فکر می‌کنیم که در مسیر درستی هستیم و از اینکه آدم‌ها ما را همراهی نمی‌کنند ناراحت می‌شویم، اما باید بدانیم که مسیر و اراده خدا برای ما چیست؟ در این تابلو فرشته نمادی از اراده آسمانی می‌باشد که پیام خدا را به ما می‌رساند. هرگاه ما از فرامین خداوند اطاعت کنیم آن وقت است که برکت و حیات در زندگی ما جاری خواهد شد و کلام او ما را از لعنت‌ها دور نگاه خواهد داشت. این اثر در ابعاد بزرگ تا به امروز در موزه بین‌المللی توکیو ژاپن در معرض دید مردم قرار دارد.

باز کردن انبار ذرت و غله روی مردم توسط یوسف

این اثر هم با رنگ روغن روی بوم در ابعاد 110×90 سانتیمتر در سال 1655 بر اساس پیدایش باب ۴۲ شکل گرفت. خداوند ‌بواسطه خواب فرعون، از ۷ سال فراوانی و در پی آن از ۷ سال قحطی در سرزمین مصر خبر می‌دهد. سپس یوسف بعد از انبار و ذخیره کردن غلات، در زمان قحطی آنان را در اختیار مردم می‌گذارد.

مصر نماد و سنبلی از بردگی و گناه می‌باشد و یوسف نمادی از پادشاهی خداست که وقتی در مسیر اراده خداوند قرار می‌گیرد باعث نجات همگان از جمله برادرانش که او را به بردگی فروختند می‌شود. قضاوت پادشاهی زمین و آسمان به خوبی در تصویر برجسته است. نقاش با قرار دادن ستونی که در تصویر کشیده است تابلو را به دو قسمت تقسیم کرده است.

در قسمت سمت راست برد‌گی را مشاهده می‌کنیم. فشار دنیا در چهره‌های خمیده و خسته مردم به خوبی قابل رویت است و سمت چپ پادشاهی آسمان را به تصویر کشیده است که یوغ آن سنگین نیست و برکت در آنجا جاری می‌باشد. دنیا ما را به اسارت‌ها می‌کشاند و فکر می‌کنیم نجاتی نیست اما اگر مانند یوسف در قحطی‌ها در اراده‌ خداوند بمانیم آنگاه برکت پادشاهی آسمان بر زندگی خودمان و دیگران جاری می‌گردد. مسیح می‌گوید «بیایید نزد من ای تمامی گرانباران و زحمتکشان من به شما آرامی می‌دهم»، اما انتخاب با ماست یوغ چه کسی را می‌خواهیم بر دوش گیریم؟ یوغ ناعدالتی این دنیا یا مسیح؟ این اثر در موسسه باربِر در انگلستان نگهداری می‌شود.

ایلیا و بیوه زن‌ صرفه

اين تابلو هم اثري ديگر از «بارتولوموس» و با رنگ روغن روي صفحه در ابعاد 28×49 سانتيمتر در سال 1630 و بر اساس کتاب اول پادشاهان باب 17 شکل گرفت. کلام خداوند بر ايليا نازل شده و به او گفت به روستاي صَرِفَه صيدون برو و در زمان قحطي در آنجا بمان و من به بيوه زني امر مي‌کنم تا براي تو خوراک فراهم کند. پس ايليا مطابق فرمان خداوند از بيوه زن آب و قرص ناني طلب کرد و بيوه زن با تمام قلب آخرين غذاي خود و فرزندش را به ايليا داد و اينگونه بواسطه اين اطاعت کوزه روغن و آرد زن تا پايان قحطي تمام نشد. نقاش با استفاده از کشيدن رودخانه خشک و بيابان و نحوه رنگ‌بندي آن، کاملاً حس قحطي را به بيننده منتقل مي‌کند.

در تصویر مردم را می‌بینیم که بدنبال پل و مسیری هستند تا از قحطی‌ها به امید زندگی بهتر و جدید بیرون بروند اما ایلیا به شهری در می‌آید که گرفتار قحطی‌ است. خداوند نیازهای تک‌به‌تک ما را می‌داند و اوست که به ما برکت می‌دهد. در تصویر عده‌ای مردم مشاهده می‌شوند که در میانشان شاید ثروتمندانی نیز باشد اما خداوند به ایلیا گفت به سراغ بیوه زن فقیر برود؛ پس بیایید تا ما هم به اطاعت از او دربیاییم و گوش‌های خودمان را به شنیدن صدای او تیز کنیم چرا که خداوند به فکر ماست و از نیازهایمان آگاه است. اطلاعاتی در مورد اینکه این اثر در کدام موزه نگهداری می‌شود در دسترس نمی‌باشد.

یونس و ماهی

این تابلو بین سال‌های ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴ میلادی در ابعاد ۲۶×۱۳ سانتیمتر بر اساس باب دوم کتاب یونس شکل گرفته است. خداوند یونس را فراخواند تا به نینوا برود و مردم را به توبه دعوت کند. لیکن یونس در مسیر خدا قدم نگذاشت و سوار بر کشتی شد تا به مقصد خودش برود اما ناگهان دریا دچار طوفان شد و ملوانان و کسانی که در کشتی بودند یونس را به دریا افکندند. پس خداوند ماهی بزرگی برگماشت و ماهی بزرگ یونس را فرو بلعید. آنجا بود که یونس اهمیت نجات جان مردم نینوا را فهمید و توبه کرد و راهی نینوا شد.

در این تصویر بوته کدو نیز نمادی دیگر در کتاب مقدس است که اهمیت نجات را یادآور می‌شود. زمانی که یونس کاری را که خداوند از او خواسته بود به انجام رسانید آنگاه گوشه‌ای نشست و خداوند گیاه کدویی رویانید که بر یونس سایه افکند تا او راحت باشد. اما در تصویر مشاهده می‌کنیم که فکر و نظر یونس مانند حوا کاملاً به سمت و سوی میوه درخت رفته است، همچنین عریانی او در اینجا به این معناست که هر زمان از هدف خدا سرپیچی کنیم آنگاه زشتی و گناه ما هم دیده می‌شود.

این عکس نقطه تلاقی جایی است که وقتی در هدف خدا قرار نداشته باشی دریای خروشان و شکم ماهی در انتظار توست. پس بیاییم تا در مسیر اراده خداوند قدم برداریم و از او اطاعت کنیم، چرا که هرگاه از اراده و راه او دور شویم در طوفان‌ها و امواج این دنیا غرق می‌شویم. اما اگر در مسیر او قدم برداریم آنگاه خواهیم دید که خداوند چگونه از ما مانند پدری دلسوز محافظت می‌کند.

این تصویر زیبا در دانشگاه ادینبرگ نگهداری می‌شود و در تدریس رشته هنر مرجع بسیار ارزشمندی تلقی می‌گردد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

شگفت انگیز
بسوی دره تاریکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست