هنر در شهر

هنر در شهر

پیتر بروگل نقاش و هنرمند هلندی است که بین سال‌های 1525 تا 1569 بعد از میلاد می‌زیست. آثار او بیشتر به نماهای باز و جمعیت و دورنماهای شهر شهرت دارند. تمام خانواده بروگل در هنر فعالیت داشتند.

لقب پیتر بروگل روستایی که به او نسبت داده شد به دو دلیل بود، هم اینکه او نام پدرش را با خود داشت و چون از پیتر پدر متمایز باشد لقب روستایی را بخود گرفت، ولی دلیل دوم به خاطر علاقه او به فرهنگ و طبیعت باز، او را در این نام نیز شهره کرد.

در این قسمت به آثاری از این هنرمند خواهیم پرداخت.

قتل عام: اثری که در بین سال‌های 1566 و 1567 به اتمام رسید و بر اساس انجیل متی باب دوم ترسیم شده است. قتل عامی که بدستور هیرودیس برای تمامی فرزندان زیر دو سال در بیت لحم و شهرهای اطراف به انجام رسید. او که از تولد موعود و پادشاه یهود وحشت زده است پس از آنکه در می‌یابد که مغان و مجوسیان، محل تولد و پیدا کردن نوزاد را به هیرودیس خبر نداده‌اند دست به این عمل می‌زند و کودکان بیشماری کشته می‌شوند و فرزندان راحیل و قوم خدا در سوگواری فرزندان گریه می‌کنند.

در این تصویر سربازانی که برای محافظت از جان‌ها و امنیت کمر بر بسته بودند را در حالی که نظاره‌گر کشتاری بی‌رحمانه هستند را ترسیم می‌کند.

این اثر در موزه وین، اتریش نگهداری می‌شود.

شائول: اثری که در سال 1562 بر اساس کتاب اول سموئیل باب 31 شکل گرفت. در جنگی که شائول کشته می‌شود و هنگامی که شکست شائول حتمی است و او زخمی شده به سلاح‌دار خود عنوان می‌کند که با شمشیر شائول را بکشد تا بدست دشمن کشته نشود.

تصویری که در اوج زیبایی، طبیعت جنگی خونین را  ترسیم کرده است. زمینی که خداوند بر نیکویی استوار ساخت و گناه در انسان او را به خون و بدی کشاند.

این اثر نیز در موزه وین در اتریش نگهداری می‌شود.

پرستش مغان: در سال 1569 اثری بر مبنای انجیل متی باب دوم شکل گرفت. در این تصویر نه تنها مغان عیسی را یافته و پرستش می‌کنند بلکه یادآور امروز ماست که پیر و جوان-ثروتمند و فقیر و از هر نژادی می‌توانند به ملاقات عیسی آیند و او را پرستش کنند و در خانواده الهی او عضوی از بدن او باشند.

نکات طریف و تصاویر پُر معنای این اثر بسیار شگفت انگیز است.

این اثر در موزه هنری-سلطنتی بلژیک نگهداری می‌شود.

راهنمایانی کور: اثری بسیار کم‌نظیر که در سال 1568 نقش بست و انجیل متی باب 15 را به تصویر می‌کشد. عیسی در پاسخ در مورد فریسیان به شاگردان خود می‌گوید که آنچه که در خداوند ریشه نداشته باشد ریشه کن خواهند شد. آن‌ها را به حال خود واگذارید آن‌ها راهنمایانی کورند.

تصویری که در دهکده‌ای نقش بسته و راهنمایان کور را چنانچه عیسی گفت: “کوری عصا کِش کوری دِگر” می‌نگارد. در بک‌گراند و پشت زمینه کلیسا و ساختمان کلیسایی بسیار قابل تامل است.

این اثر در موزه نِپال نگهداری می‌شود.

موعظه یحیی تعمید دهنده: در سال 1566 تصویری نقش بست که در آن یحیی را در حال موعظه نشان می‌دهد و جمعیت بی‌شماری که از هر قشر برای پیام او آمده‌اند. در انجیل متی باب 3 آیه 7 او می‌گوید: ای افعی زادگان، چه کسی به شما هشدار داد تا از غضبی که در پیش است، بگریزید؟ پس ثمره‌ای شایسته توبه بیاورید.

تاملی در مورد زندگی خود ما بعد از توبه که آیا در مسیح و تاک حقیقی ریشه داریم و اینکه در او ثمر آورده‌ایم.

این اثر در بوداپست در موزه هنری نگهداری می‌شود.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

کره‌ی خاکی شفاعت فرزندان خداوند
همسر مانوخ، مادر شمشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست