هنر در شهر

درودی دوباره بر هنر دوستان و دنبال‌کنندگان صفحه نقش و نگار. آمین که در این شماره نیز با نگاهی به آثار هنرمندان یادآور کار عظیم خداوند در زندگی‌مان شویم و استعدادهای خود را در مسیر هدایت او بکار گیریم.

در این شماره به زندگی “پیتر پل روبنس” نقاش مشهور آلمانی-هلندی خواهیم پرداخت و آثاری از او را مورد بازدید و بررسی قرار خواهیم داد. پیتر که در سال 1577 چشم به جهان گشود در عمر 63 ساله خود آثار زیبایی را به یادگار گذاشته است. او که نقاش پرتره شناخته شده‌ای بود در کارنامه خود آثاری از مناظر و طبیعت نیز بجای گذاشته است. با سفر به اسپانیا و ایتالیا تحت تاثیر آثار میکل آنژ و رافائل به سبک مدرن پرداخت و گران‌ترین تابلو در بین نقاشان قدیمی، اثری از همین نقاش است که در چند سال اخیر به فروش رفته است. در ادامه به بررسی برخی از آثار او خواهیم پرداخت.

پرستش بوسیله مجوسیان: اثری که در سال 1624 با رنگ و روغن نقش بست. بر اساس انجیل متی باب دوم و ملاقات مجوسیان و عیسی؛ نقاش تمامی باب را در یک تابلو جای داد. اثر مدرن او قابل توجه بسیاری بود.

این اثر در موزه سلطنتی (رویال موزه) هلند نگهداری می‌شود.

برافراشتن صلیب: درسال 1610 اثری متشکل از سه تابلو کنار هم نقش بست. بر اساس انجیل متی باب 37 آیه 35 برافراشتن صلیب عیسی است. این اثر در کلیسای جامع بانوی من در هلند نگهداری می‌شود.

پایین آوردن عیسی از صلیب: در سال 1612 اثری بر مبنای انجیل یوحنا باب 19 آیه 38 شکل گرفت که تصویری از پایین آوردن عیسی از صلیب و تدهین او را روایت می‌کند. این اثر نیز در کلیسای جامع بانوی من نگهداری می‌شود.

به جای آوردن شریعت: اثری که در سال 1612 بر اساس انجیل لوقا باب 2 آیه 27 رسم شد. تصویری که مریم و یوسف را در حال گذراندن آداب طبق شریعت برای فرزندشان نشان می‌دهد و ملاقات با شمعون در معبد را.

ملاقات: اثری بر مبنای ملاقات مریم و الیزابت در انجیل لوقا باب اول شکل گرفت. مریم به ملاقات الیزابت می‌رود که یحیی را در رحم خود باردار است و مریم نیز عیسی را در رحم خود حمل می‌کند.

یعقوب: تصویری بر مبنای کتاب اعمال رسولان باب 12 که برادر یوحنا یعنی یعقوب را که با شمشیر کشته می‌شود را به تصویر می‌کشد. چوبدستی و کلام خداوند در دستان او یادآور خداوند عصا و چوبدستی من است می‌باشد و کلام خداوند راستی و راه صلیب را یادآور می‌شود. چنانچه عیسی به شاگردان خود گفت در دنیا برای شما سختی بسیار خواهد بود.

شک کردن توما: اثری بر اساس انجیل یوحنا باب 20 آیه 27 شکل گرفت. در آن عیسی به شاگرد خود، توما که رستاخیز و زنده شدن او شک کرده بود اذعان می‌کند تا دست در زخم‌های عیسی بگذارد و لمس کند.

این اثر در موزه سلطنتی هلند در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

دانیال در چاه شیران: اثری در سال 1615 بر اساس کتاب دانیال باب 6 نقش بست که در آن دانیال که به فرمان پادشاه ایران به چاه شیران افکنده شده است را به تصویر می‌کشد. خداوند دهان شیران را بسته نگه می‌دارد تا گزندی به دانیال نرسد. چه یادآور زیبایی از کلام که می‌گوید چون از دره‌های تاریکی و وادی تاریک بگذرم تو با من خواهی بود.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

کرمانشاه
زنی که 12 سال بیمار بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست