کتاب سبز

شناسنامه فیلم:
«کتاب سبز-Green book» فیلمی‌ست که در سال ۲۰۱۸ به کارگردانی پیتر فارلی با سبک درام-کمدی ساخته و برنده جایزه هیئت ملی بازبینی برای بهترین فیلم شد و از سوی انستیتوی فیلم آمریکا یکی از ده فیلم برتر سال لقب گرفت. در نود و یکمین دوره جوایز اسکار بعد از ۵ نامزدی، برنده سه جایزه اسکار در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. این فیلم همچنین برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و جایزه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا برای بهترین فیلم شده است. در این فیلم بازیگرانی چون ویگو مورتنسِن، ماهرشالا علی و لیندا گاردلینی نقش آفرینی کرده‌اند.

خلاصه فیلم:
داستان این فیلم تور پیانیست کلاسیک و جاز آمریکایی-جامائیکایی، دان شرلی به همراه تونی لیپ اهل نیویورک را در جنوب آمریکا به تصویر می‌کشد. تونی لیپ به عنوان محافظ و راننده دکتر دان شرلی انتخاب شده و قرار است تا در مسیری مشخص با یکدیگر همسفر شوند. شرلی یک پیانیست چیره‌ دست و نوازنده‌ای بسیار سرشناس در سبک جاز می‌باشد؛ آن‌ها باید به کتاب سبز اعتماد و تکیه کنند تا این کتاب آنها را به سمت موسسه‌هایی هدایت کند که برای یک شخصیت آفریقایی-آمریکایی، امن‌تر از بقیه مکان‌ها باشد. آنها در میانه‌ی راه خود، با مشکلات و مسائل نژادی مختلفی برخورد می‌کنند و…

بررسی فیلم:
داستان «کتاب سبز» دو شخصیت کاملاً متضاد هم که هیچ وجه اشتراکی در بین‌شان دیده نمی‌شود را به تصویر می‌کشد. تضادهای میان تونی و شرلی تنها به رنگ پوست‌شان خلاصه نمی‌شود، بلکه آنها در رویکردهای اجتماعی و باورهای شخصی نیز در نقطه مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. در این فیلم به زیبایی مشکلات اجتماعی که گریبانگیر جامعه شده به تصویر کشیده شده است.
تونی که از نژاد سفید است و معتقد به برتری این نژاد در مقابل رنگین پوستان؛ و این اعتقادش که دوستان و خانواده او نسبت به آن آگاهند باعث نفرت و کینه گردیده است و حتی تا به جایی در درون او تاثیراتی منفی گذاشته که ابراز علاقه به همسرش نیز سخت و دشوار می‌باشد.
شرلی که قربانی اختلافات نژادی‌ست با وجود دارا بودن هنر و ثروت در تنهایی غرق است و گناهان شخصیت وسوسه گونه‌ی وی که می‌تواند اثرات این نژادپرستی‌ها نیز باشد وی را در بر گرفته و دچار ساخته است.
چه زیبا در پادشاهی خداوند از هر قوم، ملت، زبان، فرهنگ و نژاد همه به یک نجات فراخوانده شده‌اند و در مقابل خداوند هیچکس نسبت به دیگری برتری ندارد؛ چرا که خداوند برای تمامی انسان‌ها به روی صلیب رفت و برای همه ارزشی یکسان قائل شد.
تونی و شرلی با وجود این تفاوت‌ها و ضعف‌ها زمانی که کنار هم قرار می‌گیرند کم کم نگاهشان از روی ضعف‌ها به خوبی‌ها دوخته می‌شود و این محبت است که در آنها عمل می‌کند. کلام خدا در اول پطرس باب ۴ آیه ۸ به ما می‌آموزد که یکدیگر را به شدت محبت کنید چرا که محبت، انبوه گناهان را می‌پوشاند و این محبت است که در آنها عمل کرده و در پس این محبت شاهد این هستیم که رفته رفته تونی نحوه ابراز علاقه به همسر خود را با کمک شرلی بازیابی می‌کند و شرلی نیز از تنهایی و آن زندگی مجلل ولی بدون روحی که برای خود ساخته خارج می‌شود و با خانواده جدیدی که یافته همراه می‌گردد.
این فیلم به خوبی توانسته انتقادات خودش را از جامعه و باورهای اشتباه آن که بخش زیادی از آن حتی امروز نیز مشاهده می‌شود مطرح نماید و در عین حال دو شخصیت اصلی داستانش را به بلوغ برساند. دو شخصیتی که ابداً درک مناسبی از یکدیگر ندارند اما رفته رفته متوجه می‌شوند که حضور هر کدامشان محبتی برای دیگری محسوب می‌شود و می‌توانند نقاط ضعف یکدیگر را در کنار هم پر کنند، زیرا هیچکس کامل نیست جز عیسی مسیح…
شما را همراه خانواده و دوستان به دیدن فیلم زیبا دعوت می‌کنیم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

چگونه دیگران را خوشحال کنیم؟
هزار تو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست