بالهای فرو افتاده
اسمیرناییهای عزیز، شالوم خداوند بر شما باد. سالروز بارش روح خداوند بر یاران و شاگردان خجسته باد.
عیسی گفت که رفتن او به نفع شاگردان خواهد بود و پس از صعود او به آسمان، روح قدوس خداوند را برای یارانش خواهد فرستاد و این روح، تسلی دهنده، مددکار و یاوری حیاتی و بیاد آورنده کلام و کارهای او خواهد بود. روحی که نه روح ترس بلکه قوت و نظم روحانی خواهد بود.
بسیاری از آیات از نماد کبوتر برای روح خداوند استفاده کرده است. نمادی که نه تنها یادآوری پاکی و قدوسیت بلکه آورنده ارمغانی بیمانند برای ماست. در مقالهای علمی بر روی اینترنت میخواندم که بالهای کبوتر دارای 9 پر اصلی در هر بال است که به او قوت پرواز و مهیا شدن اوج گرفتنش در اوست. بنابراین از این موضوع برای یادآوری ثمرات روح القدس مکتوب در غلاطیان باب پنجم بهره گرفتم تا همواره بیاد داشته باشیم این 9 ثمره ارمغانی است که با روح خداوند در ما به عمل میرسد.
همه انسانها به طریقی آفریده شدهاند که برای جلال خداوند و ملکوت او ثمره آورند و برای پیروزی بر ضعفهای انسانی و جنگ روحانی هر ایماندار، روحالقدس درون ما ساکن گردید.
هر روزه با دوری از هم شکلشدن با این عصر وارد جنگهای روحانیمان میشویم و در این جنگهاست که دشمن, ثمرات و این محصولات را در ما مورد هدف قرار خواهد داد. پس در جنگهای روحانی مراقب ثمرات و ثمره آوردن باشیم و اجازه ندهیم تا شریر آن را بدزدد، ببلعد و ببرد.
ثمرات روح در ما در مقابل شریر و حملات او پیروز خواهند بود چرا که ثمرات، هویت تو را از درون بیان خواهد کرد و اعلان عمیق و قدرتمندی است که در دست هر ایماندار در مقابل شیطان است. پس از آنچه روح خدا به ما داده است و در ما عمل خواهد کرد استفاده کنیم.
محبت، شادی و آرامش سه ثمره نخستین در کتاب غلاطیان هستند. محبتی که با شناخت محبت و بخشش خدا نسبت به شخص در درونش، او را به محبت و بخشیدن دیگران سوق میدهد و نه تنها این، بلکه با تمام وجود به تشویق دیگران و حمل بارهای آنها و دعا کردن برایشان آنها را هدایت میکند، بطوری که دیگران را خدمت خواهد کرد. در اینجا دیگر “من” و نفس ما انکار خواهد شد و کنترل و زمام آن در دستان ما خواهد بود و این باعث لمس و چشیدن شادی واقعی و درونی حتی در مشکلات و سختیها خواهد بود و این شادی حقیقی ارمغان و ثمرهای بنام آرامی و آرامش درونی در قلبهایمان خواهد بود، چنانچه در پولوس و شاگردان آن را میبینیم که در اوج جفا و زندانها آرامش عمیقی را ملبس هستند.
شادی واقعی در نجات جانها و صید کردن جانها برای مسیح قدم برمیدارد و این شادی قدرت گرفتن و آزاد سازی این آرامش درونی را میسر خواهد کرد.
صبر، مهربانی و نیکویی سه ثمره دوم نامبرده شده در کتاب غلاطیان باب پنجم هستند. یادآوری کار عظیم خداوند برای ما و دریافت این محصول از روی فیض برای تک به تک انسانها، ما را به حرکت در مسیر این ثمرات سوق خواهد داد.
صبر نمادی از کاشتن و آبیاری و رسیدگی به زمین و بذرهایمان تا ببار آید و صدها برابر نیکویی را به ارمغان آورد. در کتاب جامعه میخوانیم که همه چیز بدون خداوند و روح او باطل است. ما فراخوانده شدهایم تا مانند نور و نمک او باشیم. تاثیرگذار هستیم و طعم زندگی در این عصر را برای خود و دیگران عوض خواهیم کرد ولی همه این مهم با میوه و ثمره صبر به ثمر و بار خواهد رسید. بیاد بیاوریم صبر خداوند برای خود ما و یا حتی صبوری اطرافیانمان وقتی بیمار و یا در سختی و مشکلی بودیم. وقتی قنطار و آنچه خداوند به ما سپرده است را میکاریم، رسیدگی و صبر آن را به بار خواهد رسانید. در سختیها و فشارها شریر این ثمرات را در کمین است تا ببلعد و بدزدد، پس به او اجازه ندهیم بلکه از خداوند بطلبیم چرا که او جویندگان را پاسخ خواهد داد. این صبوری مهربانی و در ادامه نیکویی و اراده خداوند را به ثمر خواهد رسانید. وقتی در صبر قدم بر میداریم طبق نقشههای خداوند و با شنیدن صدای او حرکت خواهیم کرد و اراده او چیزی جز نیکویی کامل و پسندیده او نخواهد بود.
وفاداری، فروتنی و خویشتنداری در دسته سوم از این ثمرات قرار دارند. اگر به روح رفتار کنیم ثمرات روح در ما پدیدار خواهند گشت. روحی که وفادار حتی در اوج بیوفاییهای ما ایستاد و بدنبال فرزند گمشده حتی جان خود را فدیه نمود تا ما حیات داشته باشیم. شروع ثمرات از خداوند است و حال از ما نیز میخواهد آنچه را در او یافتهایم از ما به دیگران نیز اثر کند. وفاداری نشانه ایمان به عمل خداوند در ماست. امید به قدرت او و اطمینانی به وفاداری او. وفاداری از انتقام و تلافی خود را دور نگه میدارد و وفادار منتظر نجات و رهایی خداوند خواهد بود آنچنان که حتی در مزمورهای داوود و قوم خداوند میخوانیم. وفاداری به مسیری بنام فروتنی هدایت خواهد کرد به این معنا که تقصیر خود را بپذیریم که نسبت به خداوند گناه کردهایم. در زمانهایی که منطق و سیستم این دنیا انتقام را عکس العمل ما میخواند عمل روح خدا در ما گناهکاری ما نسبت به خدای وفادار و فروتن را یادآور میشود. همانطورکه مکتوب است “او که هم ذات با خدا بود خود را خالی کرد و ذات غلام پذیرفته، خود را خوار ساخت و تا به مرگ صلیب مطیع گردید.”
وفادار و فروتن شخصی است که رفتار و عملکردهای انسانها جهت او را تغییر نخواهد داد، بلکه چشم خود را به صلیب دوخته و با هدایت روح در او رفتار خواهد کرد. و در ادامه خویشتنداری را ملبس خواهد بود. قدرت کنترل از درون نشانه خویشتنداری حقیقی است. ما مادام میخواهیم بیرون و دنیای اطرافمان را تحت کنترل خود در آوریم اما خویشتنداری از درون به بیرون خواهد دمید اگر در روح رفتار کنیم.
یادمان باشد دانه گندم باید بمیرد تا به صدها و هزاران بدل گردد. دانه با ارزش و برکت خود ما هستیم که مسیح جان خود را در راه ما داد. و حال موقع شکستن و آغاز رشد ساقه و نهال است تا برای او ثمره آوریم.
پس در این جنگهای روحانی مراقب آن باشیم تا بالهایمان فرو نیفتاده بلکه پرواز را تجربه کنیم، آمین.
مشارکت روحالقدس با شما باد.