سلامت و بهداشت دهان و دندان

سلامت و بهداشت دهان و دندان

درود به خوانندگان و همراهان گرامی. در این شماره با شما هستیم با بهداشت و سلامت دندان که خیلی هم پُراهمیت است. برای مراقبت کردن از دندان و بهداشت دهان روش­هایی وجود دارد که با انجامشان در حفظ سلامت دهان و دندان به ما کمک بسزایی خواهد کرد.

همانطور که همه ما می‌دانیم بزرگترین وسیله برای کمک به عمل گوارش ما «دندان­هایمان» هستند و زمانی که غذا خوب جویده نشود می­تواند مشکلاتی در عمل هضم غذا برایمان بوجود آورد.

شما می‌توانید با مسواک زدن صحیح و منظم حداقل روزی دو بار صبح و شب و پاکسازی دهان از پلاک میکروبی، به حفظ سلامت لثه کمک کنید و لثه را سالم نگه دارید. مدت زمانی که برای مسواک زدن لازم است بطور متوسط سه تا پنج دقیقه برای هر وعده است.

متخصصین جراحی لثه درباره انتخاب یک مسواک خوب بر این باورند که توجه در انتخاب مسواکی مناسب، برای کمک به این مهم بسیار حائز اهمیت است؛ برای سلامت دندان و لثه‌ها، بهتر است که از مسواک نرم استفاده کنیم.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمدرضا شباهنگ‌فر این چنین بیان کرد که توجه به جنس و میزان سختی مسواک از نکات مهمی می­باشد که باید در انتخاب مسواک مد نظر قرار گیرد. از نظر جنس مسواک، انتخاب مطمئنی نمی­توانیم داشته باشیم و معمولاً به برندهای معتبر و نام آشنا می‌توانیم اطمینان کنیم، اما از نظر میزان سختی مسواک باید از مسواک‌هایی که موهای نرم (Soft) دارند و معمولاً بر روی آنها ذکر می‌شود، استفاده کرد.

وی اظهار داشت که مهم­ترین‌ آسیبی که در استفاده از نوع سخت یا متوسط مسواک‌ها ممکن است به دهان و دندان افراد وارد شود، «تحلیل لثه» و «سایش طوق دندان» است که مقاوم به سایش نیستند. بنابراین چنانچه برخی از افراد از این نوع مسواک‌ها استفاده می‌کنند، بهتر است برای جلوگیری از عوارض احتمالی از نوع (Soft) یا همان نرم استفاده کنند.

سعی کنید هر سه ماه یک بار مسواک­تان را تعویض کنید و به جای مسواک قبلی یک مسواک جدید تهیه کنید و اجازه ندهید مسواک­تان مخفی­گاهی برای میکروب­ها باشد.

فراموش نکنید که سطح زبان ناصاف است، يعني ذرات غذا و باکتری­ها در آن تجمع می­کنند که ممکن است يک منبع باکتری شود و این باکتری­ها از زبان به دندان­ها انتقال پیدا کنند. حتما بهداشت زبان را هم در نظر بگیرید و برس مسواک را به آرامي روي زبان بکشيد تا آسيبی به زبان نرسد. در آخر هم دهان خود را بشوييد تا باکتری­های موجود و مواد باقيمانده خارج شوند.

محققان همچنین توصیه می­کنند که مسواک­هایتان را در کشوی کابینت حمام یا دستشویی نگهداری نکنید زیرا این محیط­های بسته، موجب حفظ رطوبت و در نتیجه رشد باکتری­ها می­شود.

همچنین به علت اینکه ما در طول شب به مدت ۷ الی ۸ ساعت در خواب هستیم و دهان‌مان بسته می‌ماند، باعث تجمع تعداد بسیار زیادی از باکتری‌ها در دهان می­شود. به همین علت مسواک زدن قبل از صبحانه اولین نکته در رعایت بهداشت دهان محسوب می‌شود.

باید بدانیم که برای حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی و جرم گرفتن آنها، استفاده از نخ دندان و مسواک زدن به تنهایی کافی نیست و موارد دیگری را نیز می‌بایست رعایت کرد.

باید در نظر داشت که مصرف شیرینی‌جات و دیگر مواد حاوی شکر را به حداقل برسانیم. این مورد یکی از مهم‌‌ترین اصول برای حفظ سلامت دندان‌ها به‌شمار می‌رود. اما بعضاً با اینکه این دو اصل (مسواک زدن، و اعتدال در مصرف شیرینی­جات) را رعایت می‌کنیم، باز برخی از دندان‌ها خراب می‌شوند و باید برای ترمیم و پُر کردن آنها اقدام کرد. برای جلوگیری از این مشکل باید موارد دیگری مثل صحیح مسواک زدن، استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید و سایر موارد را نیز رعایت کرد که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

یکی از موادهایی که سبب بیشترین آسیب به دندان­ها می­شود شکر می­باشد.

به دلیل اینکه باکتری­ها، این ماده را مصرف می­کنند و فعالیت آنها باعث تولید اسیدهای مضر می­شود و همچنین باعث حل مواد معدنی تشکیل‌دهنده‌‌ دهان و در نهایت موجب ایجاد سوراخ‌‌های ریزی در دندان می‌شود.

مصرف نوشابه­های قندی را تا جایی که امکان دارد کاهش دهید و نیز مصرف شکلات­ها، کیک­ها، دسرها، بستن‌جات، چای و قهوه‌های شیرین را نیز به حداقل برسانید. بهتر است که خوردن غذاهای چسبنده را کاهش دهید.

مرتب و منظم مسواک زدن از رسیدن فعالیت باکتری‌‌ها به مرحله‌ای که بیشترین میزان اسید توسط آنها تولید می‌شود، جلوگیری خواهد کرد.

فلوراید نیز از مینای دندان محافظت می­کند و احتمال پوسیدگی را تا مقداری کاهش می­دهد. اما مقدار فلوراید خمیردندان هم در مفید بودن آن اثر دارد. حتماً مقدار آن را چک کنید که حداقل 1,350-1,500 ppm باشد.

فلوراید کمتر از ۱۰۰۰ در خمیردندان مفید نخواهد بود. حتی کودکان هم اگر خمیردندان را قورت ندهند بهتر است که از خمیردندان بزرگسالان استفاده کنند.

نخ دندان هم سطوح بین دندانی را تمیز می­کند؛ مسواک به تنهایی کافی نیست و با مسواک این سطوح کامل تمیز نمی­شوند. پس استفاده از نخ دندان حائز اهمیت است و اگر از نخ دندان استفاده نکنید در این محل، غذا، باکتری و پلاک تجمع خواهند کرد.

نخ دندان را به اندازه تقریبا ۳۰ سانتیمتر بردارید و جدا کنید. آن­ را بین دندان­ها وارد کرده و دور یک دندان آن را بپیچانید و سپس بطرف بالا و پایین حرکت دهید و بعد برای دندان بعدی نیز همین کار را ادامه دهید .

دهان‌شويه­ها نیزمحصولات آنتي باکتريال قوی می­باشند که برای از بین بردن باکتری­های داخل دهان شما نقش بسزایی دارد. اين باکتری­ها باعث بوی بد دهان، بيماری‌های لثه و نیز پوسيدگی دندان می­شوند.

فراموش نکنید داشتن يک رژيم غذايي سالم در پیشگیری از مشکلات سلامت دهان و دندان بسيار مهم است.

پنیر را در برنامه غذایی خود جای دهید. کازئین و پروتئین­های موجود در پنیر به استحکام مینای دندان کمک خواهد کرد و برای کسانی که مینای ضعیفی دارند بسیار مفید می­باشد. بخصوص که پنیر حاوی کلسیم است. مصرف ویتامین D را نیز فراموش نکنید، زیرا ویتامین D به جذب کلسیم کمک می­کند.

در نتیجه بهتر است در سال دو بار نزد دکتر دندانپزشک رفته و معاینه شویم و از وجود جرم و پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کنیم و به سلامت بدن و جسم­مان اهمیت دهیم. بدن ما معبد خداوند است پس برای سلامت نگه داشتن آن کوشا باشیم و روح شکرگزاری داشته باشیم، برای وجود برکت‌ها و سلامتی که خداوند به ما عطا کرده است. در دستان امن خداوند باشید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

سوپ مخلوط (سوپ برکت و شفا)
جک و لوبیای سحرآمیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست