نمک و تاثیر آن بر بدن

نمک و تاثیر آن بر بدن

با سلامی دوباره. با شما همراه هستیم تا بر طبق گردآوری تحقیقات بعمل آمده از منابع مختلف تحت نظارت بهداشت و سلامت در مورد تاثیرات نمک بر بدن اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم.

نمک خوراکی یا همان «کلرور سدیم» جهت سوخت و ساز بدن و عملکرد صحیح عضلات و انتقال پیام‌های عصبی برای بدن حیاتی می‌باشد. نمک به تعادل قند خون کمک کرده و برای درمان بیماران دیابتی به تنظیم نمک در بدن آنها بسیار توجه می‌شود. همچنین نمک یک «آنتی هیستامین» طبیعی به حساب می‌آید و برای درمان آلرژی مفید است و در بازیابی انرژی بدن نقش مهمی را ایفا می کند و باعث بهبود عملکرد سلول‌های عصبی شده و باعث خارج شدن اسیدیت زیادی که در بدن به وجود آمده می‌شود.

در میزان مصرف نمک و نگاه داشتن سلامتی بدن مي‌بایست دقت لازم را داشته باشید. میزان نمک مورد نیاز بدن در طول روز و گروه‌های سنی متفاوت بصورت زیر می‌باشد:

– در افراد بالای ۷ سال ۵ تا ۶ گرم در روز

– در کودکان بین ۴ تا ۶ سال حدود ۳ گرم

– کودکان ۱ تا ۳ سال حدود ۲ گرم

– نوزادان ۷ تا ۱۲ ماه حدود یک گرم

– نوزادان زیر هفت ماه کمتر از یک گرم

همانطور که مصرف زیاد نمک باعث ازدیاد فشار خون می‌شود کمبود آن نیز باعث کاهش فشار خون می‌گردد. همچنین در ورزشکاران کمبود نمک باعث گرفتگی عضلات و ماهیچه‌های آنها می‌شود.

مضرات مصرف نمک زیاد

در زیر به برخی از مضرات نمک نیز اشاره خواهیم کرد:

– مصرف بیش از حد نمک باعث می‌شود که آب درون بدن باقی بماند. زمانی که مقدار آب در بدن و خون زیاد شود فشار خون بالا رفته و باعث درد و تورم در بعضی از اندام‌ها می‌شود و حتی ممکن است به مویرگ‌ها آسیب وارد شود. البته مقدار نمک و آب اضافی بدن از طریق ادرار و تعرق دفع می‌شود.

– مصرف بیش از حد نمک باعث فشار آمدن به کلیه‌ها می‌گردد؛ همچنین باعث افزایش پروتئین در ادرار شده که خود یک عامل تحریک کننده بسیار قوی برای بیماری کلیوی می‌باشد.

– نمک در پوکی استخوان نیز تأثیرگذار است، زیرا کلسیم را از خون گرفته و همراه ادرار از بدن خارج می‌کند و بدین طریق عاملی برای پوکی استخوان خواهد بود.

– نمک کالری ندارد و مصرف آن باعث چاقی و لاغری نخواهد شد اما چون مصرف زیاد آن باعث جمع شدن آب درون بدن می‌شود باعث افزایش وزن می‌گردد.

تعادل سازی مایعات در بدن

در حالی که برخی مواد غذایی باعث می‌شوند بدنتان آب را در خودش نگه دارد مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند مقداری آب را از دست بدهید و به تعادلی در این زمینه نزدیک شوید.

پتاسیم یک ماده معدنی است که همراه سدیم برای تعادل مناسب مایعات در بدن کار می‌کند. دریافت پتاسیم غذایی بیشتر به بدن شما کمک می‌کند از شر سدیم اضافی خلاص شوید. میوه‌ها و سبزیجات منابع خوب پتاسیم هستند؛ به خصوص موز، سیب زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی ،پرتقال و اسفناج. با این حال مکمل‌های پتاسیم به عنوان یک راه برای کاهش احتباس مایع توصیه نمی‌شود و ممکن است خطرناک نیز باشد. به همین دلیل سعی کنید مصرف غذاهای کامل غنی از پتاسیم را افزایش دهید. همچنین نوشیدن آب بیشتر نیز به کلیه‌ها کمک می‌کند سدیم اضافی دفع شود.

کنترل نمک خوراکی در سبک زندگی

در انتها چند توصیه را به شما می‌خواهیم ارائه دهیم که چگونه می‌توانیم نمک خوراکی را در سبک خورد و خوراک خود کنترل کنیم تا باعث بروز آسیب‌ به بدن ما نشود:

– اجتناب از مصرف جوش شیرین که دارای سدیم می‌باشد و اغلب برای پف کردن نان و کیک به کار می‌رود

– اضافه نکردن نمک به غذایتان در هنگام پخت و پز یا در سر میز راهی آسان ولی مهم و اساسی برای کاهش مصرف سدیم است

– برای طعم دادن به غذا با کمک از گیاهان و ادویه جاتی مانند سیر، زنجبیل، شوید، پونه، نعناع، آویشن، فلفل قرمز، زیره، فلفل سیاه، پیاز یا مریم گلی استفاده کنید.

– با استفاده از آب نارنج، سرکه، آبلیمو و خردل نیز می‌توانید بدون افزودن سدیم ناسالم، به غذایتان عطر و طعم خاصی ببخشید.

– غذاهای فرآوری شده مانند کالباس، غذاهای کنسروی، غذاهای منجمد، چیپس، سس سویا، سس سالاد، خیارشور، فست فود و آجیل‌های شور نیز سرشار از سدیم هستند؛ این فقط خود نمک به تنهایی نیست که در محتوای سدیم غذا نقش دارد بلکه سایر مواد تشکیل دهنده مانند مونوسدیم، گلدتامات، جوش شیرین، نیتریت سدیم، ساخارین سدیم و بنزوات سدیم نیز در این امر دخالت دارند. حذف این غذاها از رژیم غذایی‌تان مصرف سدیم روزانه شما را کاهش می دهد که ممکن است به کاهش مقدار آبی که بدنتان نگاه می‌دارد کمک کند.

– می‌توان از میوه ها و سبزیجات تازه به عنوان میان وعده استفاده کرد و برای طعم بخشیدن به سالاد از سرکه و روغن زیتون نیز بهره برد.

در سبک مصرف غذایی خود و سدیمی که به بدن خود وارد می‌کنید دقت کرده و به یاد داشته باشید که در بعضی بیماری‌های پاتوژنیک مزمن مثل اسهال و وبا که باعث کم شدن آب بدن و از دست رفتن مواد معدنی بدن می‌شود اگر درمان به موقع انجام نپذیرد عملکرد کلیه‌ها و دستگاه گوارش مختل خواهد شد.

این ماده بسیار برای بدن ضروری است ولی زیاده روی در آن باعث آسیب های بسیار دیگری می‌گردد که ما بخش کوچکی آن را به شما ارائه دادیم. از یاد نبریم که جسم ما معبد روح‌القدس است و ما می‌بایست در حفظ آن کوشا باشیم و دقت لازم در این زمینه به خرج دهیم.

سلامتی خدا با یکایک شما

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

پیراشکی گوشت
بابا لنگ دراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست