هنر در شهر

درود به تمام اسمیرنایی‌های عزیز. شکر برای یک فرصت ديگر. در این صفحه درباره یکی از موزه‌های ایتالیا به گفتگو می‌پردازیم.

موزه هنری دل اُپرا واقع در توسکانی، مرکز ایتالیاست؛ این خانه شامل آثار هنری و تعدادی کلیسای جامع نیز می‌باشد. از جمله شاهکارهای فوق‌العاده، مجسمه‌ها و پارچه‌های ابریشمیِ گران‌بها و نمونه‌های پیچیده‌ای از هنر طلا فروشان و جواهرات و دست نوشته‌های نادر را نیز در بر می‌گیرد. با گشت و گذار در این موزه وارد راهرو شمالی‌ای می‌شوید که به آن کلیسای جامع می‌گویند که یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایتالیا را در خود جا داده است.

این موزه در سال 1869 تاسیس شد که شاهد بدست آوردن پروژه‌های بزرگی از جمله تایید آموزش و پرورش بود، آثار برخی از استادان بزرگ تاریخ اروپا را می‌توان در این موزه مشاهده کرد از جمله نیکولا، جیوانی پیکاسو، دوناتلو، میکل آنژ و…

با هم سری به چند تا تابلو می‌زنیم.

شام آخر

این تابلو اثر نقاش ایتالیایی بنام دوچودی بونانینسا که بین سال‌های 1308 تا 1311 با تکنیک چسب رنگ (ماده‌ای که با زرده تخم مرغ و آب درست شده است که باعث درخشندگی می‌شود) در ابعاد 50 در 53 سانتیمتر بر اساس انجیل متی باب 26 کشیده شده است.

در شب آخر عیسی و شاگردانش بر سفره‌ای نشسته بودند عیسی به آنها گفت: یکی از شما مرا تسلیم دشمن می‌کند. سپس نانی را پاره کرد و به آنها داد و گفت این بدن من است که برای شما زخمی می‌شود و جامی را گرفت و گفت این خون من است که برای گناهان شما ریخته می‌شود.

امروزه ما در کلیسا به یادگار از مسیح از این محصول تاک می‌نوشیم و با او وارد زندگی‌ای جدید می‌شویم و در این فصل تازه ثمر می‌آوریم. آمین که نشانه بیرون آمدن از خواب‌های زمستانی ما باشد و در مسیح شکوفا شویم. یهودای اسخریوطی شاگردی بود که با عیسی راه می‌رفت، اما نهایت او را به 30 سکه نقره فروخت. امروز ما عیسی را به چه چیز می‌فروشیم؟ در تابلو یوحنای رسول را می‌بینیم که همیشه کنار عیسی می‌نشست و سرش را روی شانه او می‌گذاشت! آیا ما هم در شرایط زندگی با عیسی هستیم؟ و با اطمینان به او تکیه می‌کنیم؟ براستی یوحنا چه چیز از عیسی دیده بود که حتی تا پای صلیب هم همراهش بود.

در راه جلجتا (مسیر بره قربانی)

این هم یکی دیگر از آثار دوچودی است که در ابعاد 51 در 53 سانتیمتر با چسب رنگ بر اساس انجیل مرقس باب 15 کشیده شده است. در این مسیر جلجتا که خدا بره قربانی را فرستاد محبت خودش را ثابت کرد زیرا خدا جهانیان را آنقدر محبت نمود که پسر یگانه خود را فرستاد تا هر که به او ایمان آورد هلاک نگردد بلکه حیات جاودان یابد.

در این تابلو سربازانی با نیزه را می‌بینیم که از راه دور برای دستگیری عیسی آمده بودند، شمعون و برخی از شاگردان که همراه عیسی بودند و حتی زنان را می‌بینیم که متوجه نقشِ مهمی که در تاریخ آن زمان داشتند می‌شویم. تمام این آدم‌ها در صلیب عیسی شریک بودند. ما هم شریک هستیم زیرا مسیح برای تمام قوم‌ها و تمام نژادها قربانی شد. خواست پدر این است همه توبه کنند و نجات ابدی را در مسیح دریافت کنند.

رستاخیز مسیح

آثار دیگری از دوچودی که بین سال‌های 1308 تا 1311 در ابعاد 51 در 54 سانتیمتر با تکنیک چسب رنگ کشیده شده است.

خداوند در کتاب پیدایش می‌گوید از ذُریت زن سرِ تو کوبیده خواهد شد و در این تابلو شیطان را می‌بینیم که مسیح بر آن پیروز شد و سر شیطان را کوبید و این قدرت را به ما هم نیز داد.

پادشاهی که کتابی را دستش گرفته در این تصویر مشاهده می‌کنیم؛ کتاب به معنای شریعت است. مسیح از قبر بیرون آمده و بخاطر رستاخیز او ما این قدرت را پیدا می‌کنیم که مرگ روحانیمان به نجات تبدیل گردد. براستی که بدون مسیح و ایمان به او پیروزی بر شیطان و نجات ممکن نمی‌باشد. مسیح می‌گوید من در هستم درون قبر تاریکی مطلق هست ولی جایی که مسیح باشد نور آنجا می‌باشد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

فورد در برابر فراری
نوری در طوفان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست