هنر در شهر

سلامی دوباره به همه اسمیرنایی‌های عزیز، بسیار خوشحال هستیم که در این صفحه دوباره می‌توانیم با هم مروری بر چند تابلو داشته باشیم.

موزه‌ی بزرگ روسیه یکی از بزرگترین موزه‌ها و بزرگترین انبار هنرهای زیبا در روسیه واقع در سن‌پترزبورگ است. این مجموعه بسیار باشکوه و دیدنی‌ست که آثار هنرمندانی چون الکساندر ایوانف، ایلیارپین، واسیلی پولنوف و از جمله بسیاری دیگر در آنجا دیده می‌شود؛ این موزه در همان ابتدای وجود خود نه تنها در قلمرو روسیه بلکه در تمام اروپا به عنوان یک شاهکار معماری شناخته شد.

این موزه در 13 آوریل سال 1895 پس از سلطنت نیکولاس دوم برای بزرگداشت پدرش الکساندر سوم تاسیس شد. نیکولاس مجموعه اصلی آثار این موزه را از آکادمی هنر امپریال و موزه هرمیتاژ آورده است. مشهوریت این موزه علاوه بر بیش از 400 هزار اثر سالن‌های مشهور رقص باله را در بر می‌گیرد که در تالارهای موزه بطور جداگانه ساخته شده است. طبق معمول هر ماه با هم سری به چند تا از این تابلوهای موزه می‌زنیم.

عیسی و زن گناهکار (زناکار)

این تابلو اثر واسیلی پولنوف بین سال‌های 1886_1887 در ابعاد 325 در 611  سانتیمتر با رنگ روغن روی بوم کشیده شده است. واسیلی در سال 1844 متولد و در سال 1927 درگذشت. او این تابلو را بر اساس انجیل یوحنا باب 8 به تصویر درآورده است. فریسیان زنی را که هنگام زنا دیده بودند دستگیر کرده و نزد عیسی آوردند تا او را بیازمایند و ببینند چه حکمی می‌دهد، اما عیسی با حکمت و شجاعت گفت هر کسی که در بین شما گناهی نکرده است سنگ اول را بزند؛ در این تابلو دقت نقاش روی سنگ‌ها بسیار مملوس است و توجه بیننده را به خود جلب می‌کند، سنگ‌هایی که روی سطح خیابان پیاده‌روها یا حتی سنگ‌هایی که به آن تکیه داده بودند و روی آن نشسته بودند. واسیلی بطور هنرمندانه و بدقت به آنها پرداخته است. منظور از این سنگ‌ها گناهان هستند که فریسیان کسانی که گناهان‌شان از همه بيشتر است یکدیگر را محکوم می‌کردند و می‌خواستند آن زن سنگسار بشود، اما عیسی با نگاهی پر از محبت به آن زن گفت من تو را محکوم نمی‌کنم. پیام این تابلو برای امروز ما نیز هست. بعضی وقت‌ها ما هم به گناهان خود تکیه می‌کنیم اما عیسی تاکید بر بخشش گناهان دارد. مهم نیست سنگ‌هایمان چقدر بزرگ شده باشد، بشرط پذیرفتن مسیح در زندگی‌مان گناهان ما پاک می‌شود و این بخشش برای تمام ملیت‌هاست؛ تمرکز‌مان را از گناه برداریم و به عیسی چشم بدوزیم اگر در تاریکی‌های زندگی هستیم او قادر است با محبت دست‌مان را بگيرد و نجات بدهد؛ از محکوم کردن خود دست برداریم و در قلب‌مان را برای این خدای عاشق باز کنیم.

زنده شدن دختر یایروس

ایلیارپین نقاش روسی که در سال‌های 1844–1930 می‌زیست. او این اثر را در سال 1871 در ابعاد 229 در 382 سانتیمتر با رنگ روغن روی بوم بر اساس انجیل لوقا باب هشتم به تصویر کشیده است.

دختر یایروس رئیس کنیسه مرده بود و برای نجات دخترش نزد عیسی رفت و عیسی به او گفت نترس ایمان داشته باش دخترت شفا پیدا می‌کند. در این تصویر، نقاش چراغدانی را بالای تخت دختر به تصویر کشیده است که در عهد عتیق نمادی از آمدن مسیح بوده است؛ عیسی در عهد جدید خودش را نور جهان معرفی می‌کند، همانطور که در یوحنا باب 1 می‌خوانیم آن نور به جهان آمد تا به ما این حق را بدهد که هر که او را می‌پذیرد فرزندان خدا شوند و حیات داشته باشند و از هلاکت نجات پیدا کنند. همانطور که در تصویر می‌بینیم نور جهان به دیدن دخترکی که مرده بود آمد تا مرده حیات یابد. نور جهان آمد تا نه تنها ما حیات داشته باشیم بلکه با خداوند در رابطه باشیم. عیسی قادر است به من و شما هم حیاتی تازه ببخشد و رابطه با پدر را ایجاد کند؛ به زندگی‌های سردمان نیز امیدی تازه بدهد. امروز ما هم می‌توانیم مثل یایروس برای خانواده‌هایمان شفاعت کنیم و نور جهان را بر ایران و ایرانی دعوت کنیم.

ایوب و دوستانش

این هم یکی دیگر از آثار ایلیارپین می‌باشد که در سال 1869 در ابعاد 137در 200 سانتیمتر با رنگ روغن بر اساس کتاب ایوب باب چهارم کشیده شده است. زمانی که ایوب همه دارایی‌اش را از دست داد اما از ایمان به خدا و اعتماد به او دست برنداشت. ایلیارپین صخره‌ای را در این تابلو کشیده است که به معنای کلام خدا و عیسی است. حتی وقتی ما همه چیزمان را از دست بدهیم اما خدا در هر شرایطی کنار ما است. دوستان ایوب که از لباس‌هایشان مشخص است افرادی ثروتمند بوده‌اند به دیدن ایوب آمده و با او حرف می‌زدند، چقدر خوب است ما هم بعنوان ایمانداران برای دوستان خود گوشی شنوا باشیم و در شرایط سخت کنارشان بایستیم و دعا کنیم. در هر شرایط سختی هنوز خدا کنار ماست پس چقدر مهم است که ما خادمین برای یکدیگر گوش‌های شنوا باشیم در رنج و سختی‌ها یکدیگر را بشنویم و برای یکدیگر دعا کنیم، قدم برداریم و همدیگر را تشویق کنیم و چنانکه در کلام آمده است بارهای یکدیگر را متحمل شوید؛ عیسی فرمود یکدیگر را محبت کنید آنچنان که من شما را محبت می‌کنم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

توگو
کابلی به محبت آسمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست