هنر در شهر

سلامی دوباره به خوانندگان عزیز اسمیرنا؛ در این شماره از مجله با هم نگاهی به یکی از معروف‌ترین موزه­های جهان به نام «لوور» می‌اندازیم. موزه لوور بزرگترین موزه جهان در فرانسه شهر پاریس می­باشد. این موزه کاخ سلطنتی­ای بوده است که در قرن 12 و 13 بوسیله فیلیپ دوم ساخته شد. این موزه یک بنای بسیار قدرتمندی است که بعنوان قلعه‌ای محکم برای دفاع از آن استفاده می‌شد. لویی 14 این بنا را مکانی برای نشان دادن شکوه و عظمت سلطنتی معرفی می‌کند، و بخاطر همین آثار هنری و تاریخی باستانی را از رم و یونان به این مکان منتقل می­کند تا این شکوه و جلال به چشم بیاید. در این شماره قصد بر این داریم تا از بین آثار بی‌نظیر این موزه نگاهی به 4 اثر بی­اندازیم.

عروسی در قانای جلیل

این تابلو اثر پائولو وروئونز نقاش ایتالیایی در دوره رونسانس است که جزء سه هنرمند ونیز می­باشد که در شماره­های پیشین بیشتر راجب این نقاش صحبت شده؛ او این تابلو را با رنگ روغن روی بوم در سال 1563 براساس انجیل یوحنا باب دوم به تصویر کشیده است. تابلو فوق یکی از اصلی‌ترین جاذبه­های موزه لوور می­باشد و دراتاقی که تابلو مونالیزا درآنجا می­باشد نگهداری می‌شود.

چون شراب در عروسی تمام شد پس مادر عیسی به او گفت تا آب را تبدیل به شراب کند؛ این اولین آیت و نشانه عیسی بود. این تابلو نمادی از کار عیسی روی صلیب و خون او می­باشد. خدمتکاران در این تصویر مطیع فرمان عیسی می‌باشند؛ معنی خادم یعنی اطاعت کردن. عروس و داماد را در سمت چپ تصویر می‌بینیم اما مرکزیت تصویر عیسی مسیح می­باشد، نه عروس و داماد! چون داماد حقیقی عیسی است و همه در این جشن می­توانند شرکت کنند.

شفای نابینا

این تابلو اثر نیکولاس پوسِن نقاش بزرگ فرانسوی است که در نقاشی‌هایش از سبک کلاسیک استفاده می‌کرد. او این تابلو را در ابعاد 119×176 سانتیمتر در سال 1650 با رنگ روغن بر اساس انجیل مرقس باب 10 بتصویر درآورده است.

در منطقه اریحا کوری بنام بارتیمائوس بود که وقتی شنید عیسی آنجاست فریاد برآورد ای عیسی بر من رحم کن. عیسی گفت چه می­خواهی برایت بکنم؟ و او جواب داد می­خواهم بینا شوم؛ پس عیسی گفت برو که ایمانت تو را شفا داد، و همان دم بیناییش را بدست آورد و از پی عیسی روانه شد.

در این تصویر درختان سرسبز نشانه حیاتی است که در عیسی داریم. امروز او قادر است تا به ما حیاتی تازه ببخشد و ما را از مشکلات و بیماری­هایمان رهایی دهد. عیسی کنار من در زندگی­ام می­باشد و می‌خواهد معجزه کند اما امر پنهان‌اش این جمله می­باشد، «عیسی بر من رحم کن»؛ بارتیمائوس می‌داند که گناهکار است و به عیسی ایمان دارد، عده­ای مانع نزدیک شدن آن مرد به عیسی می‌شوند اما خواست خدا این می­باشد که همه نزد او بیایند وکسی را باز نمی‌دارد. صخره بلند و استواری که در تصویر می‌بینیم نشانی از خود عیسی می­باشد. او صخره و پناهگاه ما می­باشد، عیسی در این تصویر از مسیری آمده است و خیلی­ها به دنبالش نیامدند و در تنهایی خودشان نشسته و برخی نیز نظاره­گر می‌باشند به این هدف که خداوند را در زندگی ببینیم و زندگیمان عوض شود اما با این حال عده­ای نظاره­گر می‌باشند اما زندگی‌شان عوض نمی‌شود زیرا مشغول زندگی خود هستند. در سمت چپ تصویر زنی را می‌بینیم که چوب دستی ای کنارش می­باشد و نماد تکیه بر چیزی می­باشد، در صورتی که ما به عیسی نیاز داریم تا فیض و رحمت خدا را دریافت کنیم، ولی امروز این تصمیم با ما می­باشد، آیا می­خواهیم کنار عیسی باشیم یا دور از او در ناراحتی خود بسر ببریم؟

مرگ حنانیا و سفیره (یاقوت کبود)

این هم یکی دیگر از آثار نیکولاس پوسِن می­باشد که با رنگ روغن بر اساس اعمال رسولان باب پنجم در سال 1652 شکل گرفته است. حنانیا و همسرش زمینی را فروختند و تصمیم گرفتند تا مقداری از آن پول را پنهان کنند و مابقی را به رسولان دهند، اما پطرس با هدایت روح خدا فهمید و به آنها گفت شما با این کارتان به خدا دروغ گفتید پس در همان لحظه بوسیله روح خدا مرگ نصیبشان شد. در تصویر رسولان را می‌بینیم که پاهایشان از همه تمیزتر می­باشد، ما برای طی کردن مسیر زندگیمان نیاز به مسیح داریم پس باید پاهایمان شسته باشد، اما پاهای زن کثیف می­باشد چون عیسی راه و روش او را نشسته است. مسیح می‌گوید من راه و راستی و حیات می‌باشم، در تصویر سرامیک­های شطرنجی نشان از این است که آیا ما می­خوایم در سفیدی قدم برداریم یا تاریکی؟ عیسی می‌گوید بیا و در نور من قدم بزن، آمین که همه ما در راستی و نور او قدم برداریم.

زنده شدن ایلعازر

این اثر زیبایی از سینتیانِس هنرمند هلندی می­باشد که با تکنیک چسب رنگ در ابعاد 97 ×172 سانتیمتر، در سال 1480 براساس یوحنا باب 11 کشیده شده است. چهار روز بعد از مردن ایلعازر عیسی آمده و گفت سنگ قبر را کنار دهید و بعد از آن خدا را شکر نموده و فرمان داد ایلعازر بیرون بیا.

در تصویر قلعه­ای را می‌بینیم که به معنی خود عیسی می­باشد و یهودیان مذهبی که از این کار عیسی شگفت زده و ترسیده شدند، مردمی که نظاره‌گر این موضوع می‌باشند، و مریم و مارتا خواهران ایلعازر که روی زانوانشان نشسته و خدا را سپاس می‌گویند. قدرت حیات و مرگ در دستان عیسی می­باشد و او به هر که بخواهد حیاتی تازه می‌بخش. بیایید امروز درِ قلبمان را برای این خداوند پر از محبت باز کنیم و کنار او بیاییم تا شفا و زندگی تازه را دریافت کنیم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

مجله فرهنگ و هنر شماره 60
نزدیک شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست