هنر در شهر

از این شماره بر شهرها و کشورهای این جهان هستی نظری خواهم داشت و هنر و نقش و نگار درون این شهرها را با هم به تماشا خواهیم نشست.

“پاریس”، شهر هنر و عشق.

پاریس پایتخت کشور فرانسه است که در دو طرف رودخانه سن زیبا واقع شده است. این شهر در حدود دو ملیون نفر جمعیت دارد و پایتختی برای رقص، هنر و عشق لقب دارد.

پاریس فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است؛ از تصرف آن بوسیله رومی‌های تحت فرمان جولیوس سزار، تا تبدیل شدن به پایتخت و مرکز مهم تجاری در قرن ششم میلادی. از طاعون قرن پانزدهم و کاهش جمعیت بر اثر مرگ و میر ناشی از طاعون تا تبدیل شدن به مرکز فراگیری هنر و نقاشی و موسیقی و رقص.

موزه Musée d’Orsay واقع در نزدیکی یکی از معتبرترین و شلوغ‌ترین ایستگاه و راه آهن شهری که آثار ماندگاری از هنرهای تجسمی را در خود دارا است. مجسمه‌ها و تندیس‌های هنرمندان بزرگی همچون ونگوگ، ادوارد مانت، کلود مونه، آگوست رنوار و آگوست رودین در این موزه هنری قرار دارند.

تابلو و اثر “پطرس و یوحنا در حال دویدن به سوی مقبره” در این موزه قرار دارد که در سال 1898 بوسیله یوجین برناند، بر بوم رنگ و روغن نقش بست. این اثر بر مبنای انجیل یوحنا باب بیستم می‌باشد که پس از خبر قیام عیسی از مردگان، پطرس و یوحنا به سمت مقبره دوان هستند. نگرانی و اشتیاق و عدم درک در چهره این دو شاگرد در این اثر بسیار جلوه‌گر است و گویی با تماشاگر خود رابطه‌ای عمیق برقرار می‌کند.

Musée du Louvre که ابتدا به عنوان یک دژ ساخته شد و در سال 1793 این بنا به دستور لوییِ چهاردهم به موزه تبدیل شد و نام پر بهاترین و قدیمی‌ترین موزه جهان به این موزه، یعنی لوور مهر می‌کند. در زیر به چند آثار نفیس در این موزه خواهیم پرداخت.

شفای مرد نابینا: اثری متعلق به سال 1650 که با دستان نیکلاس پوسین با رنگ و روغن کشیده شد. حکایت و تصویری از انجیل مرقس باب دهم آیه 46.

عیسی، بارتیمایوس کور را در اریحا، میان جمعیتی شفا می‌دهد. مرد کور که با شنیدن خبر آمدن و گذر عیسی ردای خود را به گوشه‌ای پرتاب می‌کند و فریاد می‌کشد و می‌طلبد تا عیسی، پسر داوود و مسیح وعده داده شده بر او رحم کند و شفای او را جاری سازد. عیسی به او می‌گوید ایمانت تو را شفا داد. این اثر یادآور قدرت و نظمی است که در عیسی مسیح برقرار است و ایمان به او ما را در مقام فرزند خوانده و وارثان قرار خواهد داد تا بر ما شفای او جاری شود.

روت و بوعز: اثری دیگر از نیکلاس پوسین می‌باشد که در این موزه قرار دارد و در سال 1660 نقش بسته است.

همینطور از آثار این هنرمند بزرگ تابلوی “موسی و هارون و تبدیل عصا به مار” که بر اساس کتاب خروج باب هفتم، در سال 1647 کشید شد نیز در این موزه بزرگ، یعنی لوور قرار دارد.

مرگ سفیره از آثار همین هنرمند نیز در این موزه قرار داده شده که در سال 1652 بر اساس کتاب اعمال رسولان باب پنجم نقش بسته است.

آثار بی‌نظیری نیز از رامبراند در این موزه نگهداری می‌شود؛ آثاری همچون:

“معرفی استر به پادشاه” که در سال 1606 بر اساس کتاب استر باب دوم آیه 15 شکل گرفته است؛

“در راه عموئاس” محصول سال 1606 بر اساس انجیل لوقا باب بیست و چهارم؛

“شام خداوند در عموئاس” محصول 1610 بر اساس انجیل لوقا باب بیست و چهارم.

از آثار دیگری که در این موزه قرار دارد می‌توان به آثار تیتیان، هنرمند سال 1545 و اثر مشهور او به نام “تاج خار بر مسیح” نام برد.

“تشییع” نام دیگر اثری از تیتیان می‌باشد که بر اساس انجیل مرقس باب پانزدهم در سال 1520 رسم شده است.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

بازی تاج و تخت
مسیر رشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست