هنر در شهر

درودی بیکران بر اسمیرنایی­های عزیز و همراه و هنر دوست.

در این شماره به آثاری توسط نقاشان بنامی که بر دیوارهای کلیسای “سیستین” نقش بسته است می­پردازیم. این دیوارنگارها و یا فرسکوها در اندازه­های متفاوتی حاصل سال­ها کار بی­وقفه هنرمندانی است که در تاریخ بجا مانده است.

کلیسای بزرگ و معروف سیستین در شهر واتیکان واقع شده است که محل و اقامتگاه رسمی پاپ محسوب می­شود و از این بابت از اهمیت و جاذبه دیدنی خوبی برخوردار است. میکل آنژ بر سقف این تالار در سال 1508 اثری را خلق کرد که به “داوری نهایی” مشهور است. از آثار معروف دیگر میکل آنژ اثری شناخته شده بنام “آفرینش آدم” است که عشق و رابطه را در آفرینش و خلقت انسان با خالق خود به خوبی می­توان حس کرد. این دو تابلو با جستجوی ساده­ای بر اینترنت در دسترس است.

کوزیمو روسلی نقاش ایتالیایی دوره رنسانس نیز یکی از آثار کم نظیر خود را بر دیوار این تالار خلق کرده است. در سال 1481 از آنجایی که کوزیمو در کلیسای سیستین فعال بود شروع به خلق اثر “گذر از دریای سرخ” کرد. طبق رسوم دیوارنگاری خلق اثر فقط مربوط به آیه خاصی نیست بلکه داستان و روایتی بلند را نقل می­کند و در این اثر از رنگین­کمان در بک گراند تصویر تا عبور قوم از دریای سرخ و غرق شدن سپاه فرعون در دریا در حالی که در پی کشتن قوم خدا بودند نقش بسته است. روایتی از رنگین کمان به طرف رنگین­کمان. نمادی از عهد خدا برای باز گرداندن قوم خود. عهدی که با نوح بسته شد تا انسان را جملگی هلاک نسازد. در تامل این اثر شاید ساعت­ها باید وقت گذاشت و تماشای شکوه آن خارج از لطف نیست. (خروج باب 14)

ساندرو بوتیچلی نیز از نقاشان و دیوار نگاران اهل ایتالیا است که در سال­های 1445-1510 زیست کرد. او نیز اهل فلورانس و فعال در سیستین بود.

“زندگی موسی” نیز اثری ماندگار از او می­باشد که به روایت کتاب خروج باب دوم و زندگی موسی می­پردازد. ملاقات او و چوپانی­اش تا ملاقاتش بر سر چاه و شروع ازدواج و زندگی بیابانی او و تجهیز شدنش برای خدمت خداوند.

این اثر در سال 1481 در اندازه­ای بیش از پنج متر نقش بسته است.

اثر دیگری نیز از بوتیلیچی بیادگار است. “مجازات قورح، داتان و ابیرام” در سال 1445 نقش بست و بر اساس کتاب اعداد باب 16 می­باشد که قورح و داتان و ابیرام مجازات می­شوند؛ زمین به اراده خداوند شکاف می­خورد و آنها را می­بلعد چرا که به خداوند اهانت کرده­اند.

“وسوسه کردن عیسی” نام اثری دیگر از همین هنرمند بزرگ است که بر اساس انجیل متی باب چهارم در سال 1481 نقش بست. تامل و تماشای این دیوارنگاری­ها را به شما توصیه می­کنیم و شاید مبحث خوبی برای مشارکت­های شما عزیزان باشد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

مجله فرهنگ و هنر شماره 76
زن سامری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست