آسمان آبی بمان

آسمان آبی بمان…

این‌روزها آسمان آبی‌تر بنظر می‌رسد. رنگ این آسمان گویی تا به امروز اینقدر صاف و سبک نبوده است. دیگر کمتر دود و تردد بی‌وقفه اتومبیل‌ها و کارخانجات به این آسمان تزریق می‌شود. خبری از گرد و غبار سیمان و کارخانه‌های آجرپزی هم نیست.
انگار آسمان شیشه‌ای شده است. ستاره‌های آن را براحتی می‌شود دید و ماه آن هم مهتابی‌تر شده است. درخشش نور و مهتاب ستاره و ماه چنان چشم‌نواز شده است که خود را در حال پرواز می‌شود تصور کرد. فکر کنم پرندگان هم لبخند می‌زنند که در این هوا و آسمان زیبا پرواز می‌کنند.
هوای جنگل و پارک‌ها هم برای آنها بهتر شده است، حتی برای تمام حیوانات جنگل. انگار انسان‌ها کمرنگ‌تر و کمتر شده‌اند چون خبری از زباله‌های پراکنده در هر گوشه جنگل و پارک نیست. خبری از اره کردن و بریدن درختان هم نیست. نه صدای گلوله شکارچی و نه صدای بسته شدن تله به روی خرگوشان.
این‌روزها وقتی با انسان‌ها صحبت می‌کنم خبری از غرور و من پنداری‌های پر افتخاری که حتی اجازه حرف زدن و گفتگو را می‌گرفت نیست. انسانی که همه روزها و ساعاتش را، حتی سبت و روز خداوند را برای یافتن و بدست آوردن مشتی پول بیشتر پر کرده بود تا بتواند صورتحساب خواسته‌های بی‌پایانش را جوابگو باشد نیست.
حتی نگاه هرزه مردان که برای سوار کردن دختران و زنان سرزمینم می‌چرخید و پاهایش را بر ترمز اتومبیل‌ها محکم می‌فشرد نیست. نگاهی که اعتماد و امنیت را نه تنها از زنان بلکه از جامعه ربوده بود.
حتی فروختن کودکان و دختران برای برده‌داری جنسی و قتل عام برای فروختن اعضای بدن در مرزهای گمشده هم کمتر بچشم می‌خورد. انگار کمی هم رابطه و گفتگو را آموخته‌ایم. کسانی که برای هزاران دلیل گفتگویی با خانواده نداشتند و فکر فرار از کنار هم بودن با خانواده زمانی رهایشان نمی‌کرد در قرنطینه خانگی صمیمیت و از خود گذشتن را می‌آموزند. حتی اگر به اندازه گذشتن از کانال تلویزیونی به نفع خواست برادر و خواهر کوچک‌تر.
نمی‌دانم غم این مشکلات و سختی بیماری را بیاد نگاه دارم یا اجباری که پر از حرف‌های شیشه‌ای شده است.
نمی‌دانم…، نمی‌دانم…؛ آسمان لطفاً آبی بمان…
امید سبوکی

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

گل رزی در میان هزاران خار؛ آزار و ضرب و شتم مسیحیان در کشور نپال
مسیر شاگردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست