احترام به قوانین

درود بر فرزندان خداوند؛ سال نو میلادی بر خانواده اسمیرنا خجسته باد.
خدا را شکر برای محبت و فیض عظیم و هدیه نجات او عیسی مسیح که انسان شد و در میان ما مسکن گزید و تعالیمش، راه روش مسیر زندگی ما شد. در کانون شادی که قلب تپنده کلیساست می‌کوشیم تا با همیاری مربیان و والدین در مورد کلام خدا، به نحوی ملموس و کاربردی و با هدف و برنامه‌ریزی بتوانیم با اقتدار و محبت مسیح به تعلیم کودکان بپردازیم. برای درک بهتر مطالب، با کودکان وارد گفتگو و مشارکت می‌شویم تا ذهن‌شان را به چالش کشیده و فهم تعالیم برایشان عمیق و عملی شود. برای جذابیت و تصویرسازی ذهنی از بازی و سرگرمی، کاردستی و نقاشی می‌توان استفاده کرد تا با خلاقیت خود و مهارت و دست ورزی آنچه را که آموختند، با ایده و پردازش آن ارائه دهند.
همچنین در شماره بعدی (شماره ۵۸) مجله اسمیرنا در مورد محبت خداوند و دلیل اینکه خدا چرا برای ما فرامین و قوانین و احکام را تعیین کرده است و باید به آنها عمل کنیم خواهیم پرداخت.

مقدمه و هدف مورد نظر:
آیا خدا ما را دوست دارد؟ ما خداوند را چگونه دوست داریم و دلیل عمل کردن به احکام، قوانین و فرمان‌های خداوند چیست؟ با مطرح کردن تصویری ذهنی برای کودکان در نظر داریم که موضوع مورد نظر در پایان جلسه بدین مفهوم توسط کودکان درک شود:
– احترام گذاشتن به قوانین و احکام برای زندگی کردن در امنیت و سلامتی بسیار اهمیت دارد.

گفتگو و متصور شدن داستانی ذهنی:
در گفتگو با بچه‌ها می‌توانیم در مورد قوانین شهری که برای محافظت حمایت مردم و حفظ امنیت و آرامش است صحبت کنیم. مثلاً قوانینی که توسط دولت برای شهروندان گذاشته می‌شود. برای مثال قوانین راهنمایی و رانندگی، پلیس، شهرداری و یا قوانینی که آموزش و پرورش برای دانش آموزان مدارس تعیین می‌کند تا بتوانند در مسیر تحصیلی بدرستی پیشرفت کنند و موفق گردند.
براستی اگر این قوانین وجود نداشته باشد، یا به آنها عمل نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟
تصور کنید شهری پر از زباله، کثیف و بدبو، ماشین‌هایی که با یکدیگر تصادف کرده‌اند و ترافیک بوجود آمده است. بانک‌هایی که توسط سارقین دستبرد زده شده‌اند. خانه‌هایی که آتش گرفته‌اند. مجرمان و تبهکارانی که مردم را تهدید می‌کنند. در این صورت شهروندان آرامش و امنیت ندارند و ترس و هراس دارند و یا دانش آموزانی که در درس خواندن کوتاهی می‌کنند و باعث بر هم خوردن نظم کلاس هستند و نمی‌گذارند دیگران هم درس را متوجه شوند. آیا می‌توان در چنین شهر بی قانونی زندگی کرد؟
خداوند نیز برای ما قوانین و احکامی دارد و بالاترین قانون‌ها قوانین خداست، چراکه هیچکس برتر از او نیست. او قادر متعال است. خدا ما را دوست دارد و برای اینکه از ما محافظت کند و در آرامش باشیم این احکام را به عهده ما گذاشته است و ما نیز برای اینکه به او نشان دهیم که دوستش داریم با احترام و محبت قلبی به فرامین خداوند عمل می‌کنیم.

نکاتی که می‌توانیم بر روی آنها تاکید داشته باشیم:
– قوانین شهری و اجتماعی
– قوانین و احکام خداوند

فعالیت تجربی:
از بچه‌ها بخواهیم تا به وسیله کاغذ، مقوای رنگی، ماژیک و ابزار رنگ آمیزی یک خیابان را ترسیم کنند و برای آن چهار راه، چراغ راهنمایی و خط کشی عابر پیاده درست کنند. همچنین ماشین‌ها و آدمک‌های مقوایی درست کنند بطوریکه در این خیابان با رعایت قوانین رفت و آمد کنند. سپس از آنها بخواهید تا ماشین‌هایشان برخلاف جهت خیابان حرکت کنند. تصور کنند وقتی چراغ قرمز است ماشین‌ها از آن عبور کنند و هنگام عبور عابرین از خیابان به سرعت به راه خود ادامه دهند؛ حتی این تصور ذهنی را با کمک شما از طریق کاردستی خود عملی کنند. در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ ماشین‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند و تصادف رخ می‌دهد. امنیت، نظم و آرامش با رعایت قوانین برقرار می‌شود و قانون گریزی باعث ایجاد هرج و مرج و بی‌نظمی و ناامنی می‌شود. اهمیت این موضوع را به طریق این بازی و یا روش‌های دیگر برای آنها تداعی کنید تا این مهم برایشان بصورت کاربردی قابل درک و عملی گردد.

طرح سوالات و تبادل نظر:
– در شهری بی‌قانون چقدر می‌توان احساس امنیت کرد؟
– در چنین شهری می‌توانید بدون ترس برای بازی و یا خرید کردن به پارک یا فروشگاه بروید.

کابرد موضوع در زندگی کودکان:
– برای مهیا شدن آرامش برای خود و دیگران می‌بایست به قوانین شهری و اجتماعی که از طرف کشورها تعیین شده احترام بگذاریم.
– قوانینی و احکامی که خدا به ما داده است برای امنیت و سلامتیِ خودِ ماست و بهتر است آنها را رعایت کنیم.

آیه‌ای برای به خاطر سپردن:
اگر مرا دوست بدارید، احکام مرا نگاه خواهید داشت. (یوحنا ۱۴: ۱۵)

مشارکت پایانی:
در انتها از کودکان بخواهید چند نمونه از قوانین و احکامی که به یاد می‌آورند را بیان کنند. این قوانین می‌تواند از احکام خدا و یا حتی از قوانین شهری و یا قوانینی که در مدرسه و یا حتی خانه آنها حکم فرماست است باشد و بخواهید نسبت به آنچه که به یاد آورده‌اند در سکوت فکر کنند و با این بیاندیشند که چقدر به آنها احترام می‌گذارند. سپس بخواهید که دقایقی را دعا کنند و از خدا بخواهند اهمیت رعایت قوانین را برای آنها بیشتر از گذشته شفاف کند تا بتوانند با رعایت آنها محیطی امن‌تر برای خود و دیگران مهیا سازند.

در صورت امکان پس از اجرای این برنامه، نتیجه و بازخوردی که منجر شد را از طریق راه‌های ارتباطی که در انتهای مجله درج شده است، انتقال دهید و با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

یتیم شدن توسط مهاجمان بوکوحرام
ما فرشته نیستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست